Vevaxelremskiva

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Vevaxelremskiva

Post by Luke »

Hej!

Hade bilen inlämnad på byte av kamrem idag. De nämnde att min vevaxelremskiva var torrsprucken men att det egentligen inte var något som jag behövde tänka på, men att det ändå var värt att nämna. Ca. 1800 kr + moms och arbete skulle det gå på.

Nu vänder jag mig till Er kunniga här på forumet för att höra vad ni tycker. Ska jag åtgärda det eller inte? Vad händer om den går sönder? På verkstaden sa de att det absolut värsta som kan hända om den går sönder är att det slutar upp med att även kamremmen stryker med, men att det skulle vara höjden av otur.

Bilen är en Megane -02 som gått knappt 20 000 mil.

Tacksam för svar!
Lucas Kling, Karlstad.
McAber

Re: Vevaxelremskiva

Post by McAber »

Den där skivan, eller gummit i den brukar hålla så där kring 20.000mil.
Vore jag du skulle jag byta den. Jag är ändå på gränsen till dumsnål, men ändå.
Den kan gå sönder väldigt hastigt om oturen är framme, och oftast då när man har bråttom, regnar och är mörkt, kanske essingeleden?
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Vevaxelremskiva

Post by Starbright »

På F-motorer (både bensin och diesel) så SKALL remskivan bytas vid kamremsbyte.
Jag har haft 3 bilar på ganska kort tid som den remskivan har gått sönder på.
2 av dem 3 har gått så illa att kolvarna har slagit i ventilerna så toppen måste renoveras för dyra pengar.
Brukar starta med att bilen misständer, för att sedan "SMACK" så går allt åt helvete..

Renault skriver klart och tydligt att på dessa motorer är remskivan känslig och skall bytas.

1800 + moms och arbete... ja för delen absolut, men byter du kamrem skall ändå remskivan demonteras så knappast ngn mer arbetskostnad för det. Dessutom så har Renault fasta priser på kamrems paketen numera så det är bara att lägga in den på arbetsordern, skall inte kosta dig mer för det. går motorn sönder kostar det mer än 10 ggr den kostanden att få det lagat.

Om den inte böts vid första rembytet så rekomenderar jag verkligen att du gör det nu, innan den går sönder.
Johnny Söderström
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vevaxelremskiva

Post by Luke »

Tack för svaren!

Nu är ju redan kamremmen bytt så det måste bli nytt "arbete".

Dum fråga, men vad menas med F-motorer?
Last edited by Luke on 09 May 2012, 10:41, edited 1 time in total.
Lucas Kling, Karlstad.
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vevaxelremskiva

Post by Joakim16v »

Luke wrote:Dum fråga, men vad menas med F-motorer?
Motorfamiljen där första bokstaven är F. F3R, F7P, F4R osv. F står för vilket block som används. Vilken typ av förgasare/insprutning kan man läsa ut av siffran. Sista bokstaven är storlek. R=2 liter, P= 1.8 liter.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vevaxelremskiva

Post by Luke »

Joakim16v wrote:
Luke wrote:Dum fråga, men vad menas med F-motorer?
Motorfamiljen där första bokstaven är F. F3R, F7P, F4R osv. F står för vilket block som används. Vilken typ av förgasare/insprutning kan man läsa ut av siffran. Sista bokstaven är storlek. R=2 liter, P= 1.8 liter.
Tack för svaret! Verkar som min motor tillhör K.
Lucas Kling, Karlstad.
Luke
Posts: 43
Joined: 21 Oct 2008, 16:22
Location: Karlstad

Re: Vevaxelremskiva

Post by Luke »

Har bokat tid för byte nu. Mekanikern sa att det inte var nödvändigt, men jag har inte lust att riskera kamremsinvesteringen på att något för ca. 2000 kr ska, om oturen är framme, gå sönder och orsaka dyra skador.
Lucas Kling, Karlstad.
McAber

Re: Vevaxelremskiva

Post by McAber »

Det är en vägning mellan kolera och pest. Tar man kostnaden för byte, kan man känna sig trygg för den punkten. Men aj vad det finns många detaljer i en motor...
När jag bytte min skiva, så var det pga att det lät som en kanariefågel under motorhuvud. Gummit i skivan börjar expandera då den släpper greppet av järnet
och tar emot något som därmed åstadkommer en kvittrande ljud.
Kanske hade jag tur, men därefter tar jag denna biljud som sista varning före raset.
Min höll på att kvittra ca 500mil före bytet. (jag viste inte bättre då)
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Vevaxelremskiva

Post by Starbright »

Remskivan på K-motorer behöver ej bytas. ( vid kamremsbyte alltså) endast skruven.
om verkstaden säger att den är sliten, kan det kanske vara dags att göra ett byte.
För det vore ju väldigt tråkigt om den skulle haverera.
Johnny Söderström
Post Reply