Hjälp! Problem med megane -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Helena1

Hjälp! Problem med megane -03

Post by Helena1 »

Har som sagt problem med min Renault megane -03, batteriet laddar ur jämnt och ständigt. Har haft problem jättelänge med detta och misstänker att något ligger och tjuvdrar ström. Vi har haft problem att starta den när vi har haft radion igång när vi åker med den och då testade vi att inte ha den på och då fungerade bilen felfritt i några månader tills kylan kom i vintras. Har nyligen, ca 2 veckor sedan, satt in nytt batteri och då fungerade den några dagar sen var batteriet urladdat igen. Har kollat runt på internet och verkar som att andra också haft problem med det på denna modell. Pratade med en verkstad som skulle kunna felsöka för 1500 kr men jag var inte garanterad att dom hittade felet, känns sådär att lämna in den då. Han pratade även om att det kunde vara nyckeln ev som var problemet, och frågade om det var en lampa som blinkade när bilen var avstängd. Då batteriet var helt urladdat kunde jag inte se det men nu har jag laddat upp batteriet och ser då att lampan mellan stop och serv, en rund prick, blinkar konstant. Är det någon av er som vet vad det innebär? Jag har läst handboken ett flertal ggr nu men hittar inget om det.
Helena Söderlund
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Hjälp! Problem med megane -03

Post by Starbright »

Den lampan skall blinka för att tala om att startspärren är aktiv. När du låst bilen eller tagit ur nyckeln ur tändningslåset. Ca 1 blink/ sek.
Men om du vrider på tändnignen skall lampan lysa i ngn sekund och sedan släckas helt.
Blinkar den då snabbt så är det ngt som felar med startspärren.
Tror inte det är det som är felet på din bil dock, dvs det som drar ur batteriet.

Du måste göra ett test på om/hur mycket tjuvström bilen drar då du låst bilen.
Då får du en indikation på vad som kan vara fel.
normalt skall inte bilen dra mer än 50 milliampere (0.05A), drar den mer än det, är det ett onormalt läckage av ström, som måste hittas.

Om du är osäker på hur man skall gå till väga, kanske du känner ngn som kan hjälpa dig, annars får du nog lämna in bilen på verkstad.

Du är säker på att alla lampor är släkta och så då du lämnar bilen?
Ingen radiodisplay som lyser eller dyl?

Du skriver att problemet mest uppkommer när ni har använt radion i bilen? kanske där man bör felsöka först.

Lycka till iaf och tala gärna om hur det gick.
Johnny Söderström
hummelkott

Post by hummelkott »

Hej

Jag har haft exakt samma problem på min bil. Den har varit utan ström, men det har alltid gått att få igång den med startkablar. Men nu fungerar inte det heller.
Den startade som den skulle och jag backade ut från parkeringen där den stannade. Efter det är den DÖD. Det enda som hörs när jag trycker in startknappen är bensinpumpen som startar. jag har testat att kabla den (fungerar inte) :twisted: jag har testat att rulla igång den (fungerar inte)
Beslutade att lämna in den på verkstaden och de påstår att det är startmotorn som är helt död. Men då borde ju bilen starta när man rullar den tycker jag. Är inte så överdrivet förtjust i att betala 4500:- för startmotor och arbete om det nu verkligen inte är startmotorn.
Patrik Karlsson
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

kollat generatorn?
John Ignell Enviken
Post Reply