Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by RenaultLaguna »

Körde några kompisar i helgen och en spillde ut en massa vitt vin på golvet vid baksätet. Jag torkade upp allt som låg på mattan men det luktar och mattan är fortfarande fuktig. Måste därför på något sätt få bort tygmattan som täcker golvet så att jag kan torka bort allt under mattan.
Hur gör jag det? Måste jag ta bort hela baksätet för att kunna ta bort instegslisten och eventuellt någon annan list också?
Mattan måste bort så mycket att jag kan torka rent runt hela området där man har fötterna, alltså från vänster bakdörr till mitten av golvet bak, fram till baksidan av förarsätet.

Tar även gärna emot tips på bra rengöringsmedel eller andra sätt att få bort vinlukt från tygmattan! Har inte råd att lämna in bilen och låta någon annan göra det. Inte heller råd att hyra/köpa någon maskin. Bilen är en Renault Laguna -97.
David Sjöstrand
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by Lalo59 »

RenaultLaguna wrote:Körde några kompisar i helgen och en spillde ut en massa vitt vin på golvet vid baksätet. Jag torkade upp allt som låg på mattan men det luktar och mattan är fortfarande fuktig. Måste därför på något sätt få bort tygmattan som täcker golvet så att jag kan torka bort allt under mattan.
Hur gör jag det? Måste jag ta bort hela baksätet för att kunna ta bort instegslisten och eventuellt någon annan list också?
Mattan måste bort så mycket att jag kan torka rent runt hela området där man har fötterna, alltså från vänster bakdörr till mitten av golvet bak, fram till baksidan av förarsätet.

Tar även gärna emot tips på bra rengöringsmedel eller andra sätt att få bort vinlukt från tygmattan! Har inte råd att lämna in bilen och låta någon annan göra det. Inte heller råd att hyra/köpa någon maskin. Bilen är en Renault Laguna -97.
Hejsan.

Vet att det låter kanske lätt men.....

Hör med en rekon firma vad de har för tips och hur de kan tänkas lösa ditt problem.

Är det för dyrt så går du vidare till att läsa dig till hur andra personer löste frågan!

Kanske sända ett e-postbrev till Rent hus och ställa samma fråga.

Som sagt ideerna flödar precis som jag vill att du ska lyckas med ditt uppdrag.

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by Göte J »

Ett generellt tips för att bli av med dåligt lukt i kupen är att ställa en burk med ättika i bilen ett tag. Ättikan drar åt sig dålig lukt. Om det fungerar på vin vet jag inte men det kan ju vara värt ett försök.
// Göte >J
U.S
Posts: 53
Joined: 14 May 2010, 15:33
Location: Nässjö

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by U.S »

Mitt tips är att de som hällde ut vinet hyr en mattvätt åt dig!
Jag har köpt en och det funkar kanon. Mot vin vet jag inte, men mot annan sk*t är det väldigt bra.
Ulf Sandblom
Clio -12 1,2
Clio -14 SÅLD
Kangoo -00 SÅLD
Megane Coupé -96 SÅLD
Clio -01 SÅLD
RenaultLaguna
Posts: 77
Joined: 26 Apr 2011, 12:08
Location: Västerås

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by RenaultLaguna »

Ska försöka lösa det själv först, går det inte så kanske jag vänder mig till en rekondfirma, beror på hur mycket dom ska ha för det.

Ättika ska jag testa, får åka iväg och köpa imorgon!

Hade personen som spillde ut vinet betalat mattvätten så hade jag gärna testat det, men han vill inte ens betala biltemas interiörtvätt för 45 kronor.

Tack för tipsen! Tog bort baksätet och listerna så jag kunde lyfta upp mattan och torka rent under den. Nu ska jag bara göra rent mattan och få bort lukten.
David Sjöstrand
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by Joakim16v »

RenaultLaguna wrote: Hade personen som spillde ut vinet betalat mattvätten så hade jag gärna testat det, men han vill inte ens betala biltemas interiörtvätt för 45 kronor.
Fy vad tråkigt. Förhoppningsvis behöver han inte åka i din bil fler gånger.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Hur får man bort tygmattan som täcker golvet?

Post by Lalo59 »

Joakim16v wrote:
RenaultLaguna wrote: Hade personen som spillde ut vinet betalat mattvätten så hade jag gärna testat det, men han vill inte ens betala biltemas interiörtvätt för 45 kronor.
Fy vad tråkigt. Förhoppningsvis behöver han inte åka i din bil fler gånger.
Hejsan.

Principiellt så bör man inte skjutsa de som har blivit berusade.

De vill väl aldrig betala för sig heller.

Konsekvenserna blev tyvärr väldigt tråkiga för den killen som fick en massa spyor i sin bil.

Men som sagt en rekond firma borde ju ha bra svar på dina hygien frågor för bilen alltså :D

Lycka till.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply