Skrämma upp Clio 16V
Moderator: Forumpolisen
Skrämma upp Clio 16V
Har en Clio 16V -92 med planad topp, inslipade ventiler, sportluftfilter å lite grövre avgas.
Är sugen på att skrämma upp den lite. Vad har ni för tips? Kammar? Var hittar man trimgrejer? Finns det ens att få tag på?
Är sugen på att skrämma upp den lite. Vad har ni för tips? Kammar? Var hittar man trimgrejer? Finns det ens att få tag på?
/ Mattias Ziessow
Re: Skrämma upp Clio 16V
k-tec racing är bra ställe att titta på
Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Skrämma upp Clio 16V
Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på
Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
/ Mattias Ziessow
Re: Skrämma upp Clio 16V
Nej inte här, men det är den lättaste motorn att sätta i eftersom dom första inte hade startspärr och dom ser exakt likadana ut som din motor.Klimpen wrote:Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på
Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skrämma upp Clio 16V
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.Tony wrote:Nej inte här, men det är den lättaste motorn att sätta i eftersom dom första inte hade startspärr och dom ser exakt likadana ut som din motor.Klimpen wrote:Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på
Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Skrämma upp Clio 16V
På 3 behövs inga ombyggnader en megane motor är den första renault motorn (iaf i F serien) som har 60-2 svänghjulJoakim16v wrote:
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skrämma upp Clio 16V
Ah. Det visste jag inte, då är det bara nytt elsystem till motorn som behövs dåTony wrote:På 3 behövs inga ombyggnader en megane motor är den första renault motorn (iaf i F serien) som har 60-2 svänghjulJoakim16v wrote:
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Skrämma upp Clio 16V
En vassare kam och grenrör/avgas med lite bättre blås borde ändå ge några kusar å lite bättre vrid i mitt fall. Måste ju ligga i drivor från gamla cup-bilar i nått garage. Gäller bara att hitta nån! =)
/ Mattias Ziessow
Re: Skrämma upp Clio 16V
ja man kan ju tycka det, kammar blir bäst med ny mapp.Klimpen wrote:En vassare kam och grenrör/avgas med lite bättre blås borde ändå ge några kusar å lite bättre vrid i mitt fall. Måste ju ligga i drivor från gamla cup-bilar i nått garage. Gäller bara att hitta nån! =)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skrämma upp Clio 16V
Borde gå att få ur ca 180-200hk i den motor du redan har dock med kraftiga moddar. Men du är ju en bit påvägen. Så kammar är nog nästa steg. Hittar du inte cup kammarna så hitta du på k-tech racing. Annars har du reichhard motorsport. Dom kanske har.
Går det inte att byta vev för att få 2.0 ?
Högkompskolvar. Lättat svänghjul (lätta det befintliga)
Eller gör som tony och häng på en turbo på den
Går det inte att byta vev för att få 2.0 ?
Högkompskolvar. Lättat svänghjul (lätta det befintliga)
Eller gör som tony och häng på en turbo på den
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Skrämma upp Clio 16V
1,8 blocket är lägre, det är 10mm längre slag i en 2,0Robin wrote:Borde gå att få ur ca 180-200hk i den motor du redan har dock med kraftiga moddar. Men du är ju en bit påvägen. Så kammar är nog nästa steg. Hittar du inte cup kammarna så hitta du på k-tech racing. Annars har du reichhard motorsport. Dom kanske har.
Går det inte att byta vev för att få 2.0 ?
Högkompskolvar. Lättat svänghjul (lätta det befintliga)
Eller gör som tony och häng på en turbo på den
K-tec har kammar med och utan chip i ett paket, jag skulle satsat på chipet åxå ,dom anger att dom har kunder som fått över 170hk med det inkl lite andra små mods.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skrämma upp Clio 16V
Aha, ja då blir det svårt.
Men imponerande att få ut den effekten med nästan bara kammar och map. Självklart avgas och filter säkert.
Men imponerande att få ut den effekten med nästan bara kammar och map. Självklart avgas och filter säkert.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: