Skrämma upp Clio 16V

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Klimpen
Posts: 18
Joined: 13 Sep 2011, 01:23
Location: Falkenberg

Skrämma upp Clio 16V

Post by Klimpen »

Har en Clio 16V -92 med planad topp, inslipade ventiler, sportluftfilter å lite grövre avgas.
Är sugen på att skrämma upp den lite. Vad har ni för tips? Kammar? Var hittar man trimgrejer? Finns det ens att få tag på?

:racesmile:
/ Mattias Ziessow
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Joakim16v »

k-tec racing är bra ställe att titta på :wink:

Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Klimpen
Posts: 18
Joined: 13 Sep 2011, 01:23
Location: Falkenberg

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Klimpen »

Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på :wink:

Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/
/ Mattias Ziessow
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Tony »

Klimpen wrote:
Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på :wink:

Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/
Nej inte här, men det är den lättaste motorn att sätta i eftersom dom första inte hade startspärr och dom ser exakt likadana ut som din motor.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Klimpen wrote:
Joakim16v wrote:k-tec racing är bra ställe att titta på :wink:

Annars är den bästa uppgraderingen att byta till 2.0-motor. Antingen ta en från Clio Williams eller från Megane coupe.
Clio Williams motor är nog inte det lättaste att få tag på =/
Nej inte här, men det är den lättaste motorn att sätta i eftersom dom första inte hade startspärr och dom ser exakt likadana ut som din motor.
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Tony »

Joakim16v wrote:
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.
På 3 behövs inga ombyggnader en megane motor är den första renault motorn (iaf i F serien) som har 60-2 svänghjul
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Joakim16v »

Tony wrote:
Joakim16v wrote:
Precis och eftersom Megane-motorn inte har fördelare så finns det i princip 3 alternativ för att få en sån att fungera i en Clio: 1. Använd hela styrsystemet inkl startspärr från en och samma Meg coupe. 2. fräs ett hål i toppen så att du kan använda en fördelare och Clions styrsystem. 3. Skaffa ett eftermarknadssprut och gör nödvändiga ombyggnader på motorn för att få det att fungera.
På 3 behövs inga ombyggnader en megane motor är den första renault motorn (iaf i F serien) som har 60-2 svänghjul
Ah. Det visste jag inte, då är det bara nytt elsystem till motorn som behövs då :)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Klimpen
Posts: 18
Joined: 13 Sep 2011, 01:23
Location: Falkenberg

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Klimpen »

En vassare kam och grenrör/avgas med lite bättre blås borde ändå ge några kusar å lite bättre vrid i mitt fall. Måste ju ligga i drivor från gamla cup-bilar i nått garage. Gäller bara att hitta nån! =)
/ Mattias Ziessow
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Tony »

Klimpen wrote:En vassare kam och grenrör/avgas med lite bättre blås borde ändå ge några kusar å lite bättre vrid i mitt fall. Måste ju ligga i drivor från gamla cup-bilar i nått garage. Gäller bara att hitta nån! =)
ja man kan ju tycka det, kammar blir bäst med ny mapp.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Robin »

Borde gå att få ur ca 180-200hk i den motor du redan har dock med kraftiga moddar. Men du är ju en bit påvägen. Så kammar är nog nästa steg. Hittar du inte cup kammarna så hitta du på k-tech racing. Annars har du reichhard motorsport. Dom kanske har.

Går det inte att byta vev för att få 2.0 ?

Högkompskolvar. Lättat svänghjul (lätta det befintliga)

Eller gör som tony och häng på en turbo på den ;)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Tony »

Robin wrote:Borde gå att få ur ca 180-200hk i den motor du redan har dock med kraftiga moddar. Men du är ju en bit påvägen. Så kammar är nog nästa steg. Hittar du inte cup kammarna så hitta du på k-tech racing. Annars har du reichhard motorsport. Dom kanske har.

Går det inte att byta vev för att få 2.0 ?

Högkompskolvar. Lättat svänghjul (lätta det befintliga)

Eller gör som tony och häng på en turbo på den ;)
1,8 blocket är lägre, det är 10mm längre slag i en 2,0

K-tec har kammar med och utan chip i ett paket, jag skulle satsat på chipet åxå ,dom anger att dom har kunder som fått över 170hk med det inkl lite andra små mods.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Skrämma upp Clio 16V

Post by Robin »

Aha, ja då blir det svårt.

Men imponerande att få ut den effekten med nästan bara kammar och map. Självklart avgas och filter säkert.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply