Ojämn gång vid kallstart

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jolo

Ojämn gång vid kallstart

Post by jolo »

Hello

Min Megane -04 2.0 som rullar 10k mil har fått för sig att gå ojämnt vid start i ca 5sek. Händer ofta vid kallstart men dock inte alltid. De gånger det inträffar måste men gasa lite för att den inte skall dö. Tycker mig även känna att den kan gå lite ojämnt när man kör, svarar inte riktigt som förr samt känns något segare. Lämna in den och de bytte då en tändspole. Han bara tog en på känn och sa att den såg kass ut, stoppa in en ny och sen ansåg att det var frid och fröjd. Och eftersom bilen då var varm så starta den som den skulle. Pucko tänkte jag och ifrågasatte om han var säker på sin sak vilket han var. Men såklart hjälpte ju inte detta så nu skall jag köra dig igen och tänkte att ni experter kan ge mig lite tips på vad det kan vara och hur man kan fixa det så jag kan påpeka detta för herr Mekaniker. Kanske skall ta en annan men anser att detta borde vara en reklamation såvida det inte är så att det är fler tändspolar som är problemet.

Tacksam för hjälp
John, Göteborg
Megane II 2.0 -04
linkan62

Re: Ojämn gång vid kallstart

Post by linkan62 »

Enligt renault mekanikern Dennis kan det vara kamaxelpostionsgivaren som är defekt Detta läses genom att kolla ev felkoder. Har detsamma på min 1.6 04a men har inte kollat upp än. Din mekaniker verkar vara av det lättsamma slaget dvs "hmmm va kan vara fel härdå" vi testar med en tändspole... För mig verkar det självklart att man gör en felsökning genom diagnosuttaget....till att börja med
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Ojämn gång vid kallstart

Post by Starbright »

Hör du ngt oljud från motorutrymmet?
Vad jag är ute efter är, oftast vid start av kall motor, så kan den rassla/knacka en stund.
Låter nästan som en diesel kan man säga. Kan höras även vid varm motor.
Orsaken är ett slitet VVT-drev och ett sådant kan orsaka symptomen du beskriver.
Är bilen tyst lär inte det vara orsaken.

Men en dålig kamaxelgivare kan också orsaka det symptomet.

Precis som Linkan62 skriver, så får man göra en felkodutläsning av bilen för att kolla om det har uppkommit ngn felkod.

Men lämna in bilen till en som faktiskt felsöker bilen och inte till "vi provar att byta den prylen-killen" :)
Johnny Söderström
Post Reply