Byte av toppackning/kamrem Clio 1.4 1998

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Jöns

Byte av toppackning/kamrem Clio 1.4 1998

Post by Jöns »

Hej.

Följande har hänt: Toppackning kass. Se film på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=zgoVxrzR ... LteaVgVrs=

Det som ska göras:
Byte av toppackning
Byte av vattenpump
Byte av kamremm
Byte av spännare
Plus byte av sånt som berör, glykol, olja och liknande.

Tänkte ge mig på att göra en någorlunda guide på detta för att dels hjälpa mig själv samt hjälpa andra.

Delar gick på ungefär 1650:- från tyskland och jag gissar på att jag får dessa inom kort. Själv tycker jag att det är ett helt ok pris med tanke på vad jag får.

Min första fundering efter att ha snubblat över en Engelsk Rep. Manual är följande:
Image

Det är alltså som så att man ska spänna toppen helt 1gång för att sedan släppa den 3minuter efter och dra den med samma moment?
Verkar galet i min "tyskmekarvärld"....

Frågor om detta:
Hur mycket ska man lossa dem?
2daN.m.... vad motsvarar det i icke Fransk räkning? 20nm?

Kommer ta en massa bilder och försöka mig på att förklara steg för steg så bra jag kan. Kommer börja i helgen med att montera ner allt. Hoppas jag;)
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Jöns

Re: Byte av toppackning/kamrem Clio 1.4 1998

Post by Jöns »

Är det någon som vill ha den Engelska handboken så kan ni bara säga till.

Verkar tämligen bra... kommer utgå från den och snåla... dvs inte köpa en Haynes.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Joelsson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Jag hittade detta:
da är förkortning för deka (grek = 10).
2daNm är alltså 20 Nm. Glöm inte vinkeldragningen efteråt. Man behöver inte dra något efter varmkörning heller.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Jöns

Post by Jöns »

Igår kom jag till en stund.
Från klockan 19,30 till 22,30 ungefär.
Fick vagga lite barn i vagnen, hämta lite verktyg och tappade en del.
Kämpade en stund med oljepluggen.... har aldrig sett en så trasig bult. Är det fyrkantshål? Storlek?
Sådana brukar gå med torx i lämplig storlek men denna var så trasig så det fanns ingen chans. Är det Volvo som gäller om man vill köpa en ny?

Börjar med att kolla så alla har det bra.
Image

Tar bort luftfilter och det som berör. sitter några bultar i ovankant. En tämligen enkel manöver.
Image

Image

Tar loss kåpan som syns i bilden över. Sitter med två 10mm. Det går en ventslang från insuget hit med. Troligen för att kyla...
Image

Ta bort alla 10mm muttrar. Vissa sitter hårdare än andra.
Image

Vissa behöver den stora motivatorn.
Image

Nog blev de motiverade alltid. Bättre än att de knäcks säger jag.
Image

en sida "klar"!

Då går vi loss på baksidan. Såhär kan det se ut. Min tanke är att ha kvar insuget i bilen och inte ta med det. Mycket beroende på att det är ett kylarrör som man måste klippa en slangklämma på ena sidan för att få loss den.
Desto mindre sk*t man tar bort, desto mindre att sätta dit.
Image

4 bultar här lossar hela "förgasasren" eller vad vi ska kalla det.
Image

Lite olika slangar och saker på ena sidan.
Image

Här sitter ett fäste till lite kablar och saker. För att få lite mer plats så tänkte jag att jag lossar allt och viker bak det. Slipper man svära över det sen.
Image

Allt detta sitter med två 10mm som man kommer åt om man gör manövern ovan.
Image

Satans jävla sladd jävel till att vara ivägen!
Image

Plopp!
Image

Mycket bättre! Nu är det gott om plats!
Image
Lossar "förgasaren" och viker bak denna. Min tanke var att ta bort den helt så man slipper skada den. Men bränsleslangarna var inte "snurrande" så slangen vred sig när jag försökte lossa den.
Får ligga i skyddande meballage.
Här ser man även att jag tagit bortexp. kärlet. tre slangklämmer och något gummiband.
Image

Lossar ett gäng 10mm. Dessa satt ej hårt och tur var väl det. Trångt var det med.
Image

Image

Nu ska vi se om vi kan få loss sidan till kamremmen och allt det där.

Då är det väl bara att lossa!?!
Image

App app app! Läste någonstans att man behöver göra såhär!
Image

Vi behöver spänna loss remmarna så vi kommer åt! Tänk på att denna bulten behöver lossas, det räcker inte med mutten!
Image

Lossade även där för generatorn. Säkert onödigt men det var innan jag visste att bulten ovan behövdes lossas helt.
Image

Den där med.
Image

Detta fästet är inte fel att ta bort till att börja med. Slipper mycket... "jävlar så trångt det är" kommentarer. en 10mm här.
Image

Och en här.
Image

Då är det väl bara att ta loss fästet?
Domkraften är inte fel att ha här, så hamnar inte sakerna i spänn vilket underlättar att demontera. Känns som om detta fästet kan bråka lite när det ska dit igen.
Image

Fick bort fästet. Bra att ha domkraft under så man kan höja och sänka motorn lite efter behag. Hade man haft plank eller något under så hade det varit betydligt svårare att få loss kåpan på sidan här.
Image

Image

Det är inte gott om plats här. Det finns säkert flera bra tekniker att få loss dessa bultar.
Image

Detta är min. Torx på några. 16mm på vissa(tror jag)
Image

Såhär ser de ut iaf. Så slipper ni vrida huvudet ur led.
Image

Passade på att lossa bultarna till ventilkåpan när jag ändå var igång.
Image

Lossade lite kylarrör som behövs ha loss för att få av toppen.
Valde dem som passade mig bäst. Dvs dem som går att montera tillbaka smidigt.
Image

Image

Image

Klockan blev sent och kallt så vi gav upp när vi kom hit.
Image

Dagens tips!
Image

Sätt tillbaka så många skruvar du kan. Så slipper du stå där och klia dig i huvudet med en burk skruvar när allt ska tillbaka.
Last edited by Jöns on 17 Apr 2012, 08:19, edited 2 times in total.
Joelsson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Jöns wrote:Igår kom jag till en stund.
Kämpade en stund med oljepluggen.... har aldrig sett en så trasig bult. Är det fyrkantshål? Storlek?
Sådana brukar gå med torx i lämplig storlek men denna var så trasig så det fanns ingen chans. Är det Volvo som gäller om man vill köpa en ny?
Ja, det är 8mm fyrkant har jag för mig. Går även hitta plugg på typ biltema och liknande..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... UGG-77076/
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Jöns

Post by Jöns »

Joakim16v wrote:
Jöns wrote:Igår kom jag till en stund.
Ja, det är 8mm fyrkant har jag för mig. Går även hitta plugg på typ biltema och liknande..
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... UGG-77076/

Tack!
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

Kan tillägga att det går att klicka på bilderna om man vill se dem större.
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

hur i hela friden får jag loss bulten på vevaxeln?
Joelsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Mutterdragare, knack knack, använd inte massa förlängare, begränsar momentet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jöns

Post by Jöns »

mmmm, det var det jag försökte ... då måste det vara som så att min elektriska knackare inte räcker till.
såg nu med att den var bytt senast 2004... det var ju bra att toppackningen rök innan remmen.

fan, alltid är det något som ska strula. får låna en luftdriven, men då räcker väl inte min kompressor till...

varför, varför har man alltid fel eller för små verktyg?

körde först med förlängare men tänkte precis som du sa...
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

Bulten är inte felgängad eller något sånt va? Hittar inget om det i handboken så jag gissar på att den inte är det.
Motorn går ju runt medsols med så det rimliga är väl att ha den rättgängad.

Läste dock att den ska behandlas med Loctite när man smäller dit den igen. Kan det vara därför den sitter som den gör?
Joelsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jöns wrote:Bulten är inte felgängad eller något sånt va? Hittar inget om det i handboken så jag gissar på att den inte är det.
Motorn går ju runt medsols med så det rimliga är väl att ha den rättgängad.

Läste dock att den ska behandlas med Loctite när man smäller dit den igen. Kan det vara därför den sitter som den gör?
var har du läst att det skall vara loctite där ?? sk*t i det sitter aldrig med loctite , bulten är rättgängad
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jöns

Post by Jöns »

Jag skummande igenom rep manualen och så stod det där på någon sida.
Tittade inte så noga faktiskt så jag kan ha fått det fel, men jag reagerade inte över att det skulle vara något konstigt.

Andra motorer tex Vr6 använder loctite på den bulten.. (dock lossar man inte den för att byta rem)
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

kan meddela att der gick bra med tryckluftsdriven mutterknackare till en mindre kompressor. kanske 25L.
fortsätter i helgen förhoppningsvis. alla saker har kommit och är rätt.

vattenpumpen drivs av kamremmen med tydligen, är der ett as att komma till att byta?
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

Lite fel ordning men jag fixar det när jag kommer till en vettig dator.

Hade en kompis och hans familj på besök i helgen. Han var lite skruvasugen så vi gick ut efter maten men innan fikat.
Gick åt ungefär 45minuter för detta. Men en del snack och sånt.
Fick lossa fästet för generatorn i toppen(invändig torx eller 3/8") samt fästet för servopumpen. Även ett fäste för att hålla en kylarslang på vänster sida av toppen. satt med en 10mm.

Börjar med att plocka bort remhjulet!
När det är borta kan man se hur nollningen av motorn sker.
Ett varv på hjulet där nere är ett halvt där nere..
En plutt som ska stämma här:
Image

Nu syns det lite dåligt men det är en som ska stämma här(den enda som är formad som en pil):
Image

Bort med toppbultarna. Nu hade jag ingen invändig torx(ovanligt på tyska bilar?) så jag fick köra på en 3/8" ist. Satt som en smäck så det var inga problem att lossa. Satt inte så hårt heller.
Image

Som ni säkert kan se så har topppackningen sett sina bästa dagar.
Inte konstigt att det var beläggningar på tändstiftet.
Image

Nya vattenpumpen. Satt med några 10mm och en 13mm. Inga problem att ta loss.
Den gamla hade ingen packning men jag fick med en med den nya så nu är det en där. (skulle säkert fungera med packning på burk)
Image

Ser lite finare ut.
Image

Rengjorde toppen och provmonterade topppackningen. Det jag reagerade över var att det fanns bara en styrning och denna satt i toppen. Vet inte hur det smidigaste sättet för att få dit allt utan att skada något är men jag kommer ta det väldigt varsamt.
Image

Sen blev det fika och efter det(tillsammans med någon öl så gick vi inte ut igen).

Total effektiv tid ännu så länge ca 3.5h.
Last edited by Jöns on 23 Apr 2012, 07:54, edited 1 time in total.
Joelsson
Post Reply