Modus laddar ur batteriet ibland, behöver tips!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bateman

Modus laddar ur batteriet ibland, behöver tips!

Post by Bateman »

En släkting har köpt en Modus -05, 1.6 16v.

Hon har haft den sen förra sommaren, och då och då när hon ska starta den så är batteriet helt slut. Ibland kan den starta hur lätt som helst även om den stått i en vecka eller två, och ibland är batteriet dött trots att den kördes dagen innan.

Det är det här som gör felsökningen så svår, man har ingen aning när den kommer att ladda ur batteriet. Bilen används 3-4 gånger i veckan och kanske 2-3 gånger i månaden är batteriet dött.

Jag har lånat den och även då uppenbarade sig felet, så "handhavandefel" kan uteslutas. Självklart är batteriet bytt.

Den har varit på återförsäljarens verkstad två gånger samt även en gång hos Renaults verkstad. De säger själva att de har gjort allt de kan men det går inte att få fram vad det är som drar ur batteriet. "De har aldrig varit med om liknande."

Återförsäljaren har erbjudit sig att köpa tillbaka bilen, men hon är verkligen nöjd med den i övrigt, det är en perfekt bil för henne. Så det vore tråkigt att lämna tillbaka den men hon behöver en bil hon kan lita på.

Nu har jag själv rätt stor mek-erfarenhet, även med elektronik, men jag måste erkänna att inför ett sånt här fel står jag handfallen.
Henrik Persson
Dennis
Forumpolis

Re: Modus laddar ur batteriet ibland, behöver tips!

Post by Dennis »

Jag hade en meg.II här för några år sedan som hade ett lika dant fel. På den var det dimljusfunktionen i ljusomkopplaren som dummade sig och bara tände upp instrumentpanelen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bateman

Post by Bateman »

Tändes alltså instrumentpanelen även när bilen bara stod? Eller på vilket sätt drog den ur batteriet?

Hittade några i utlandet som hade problem med stereon, att den först hade börjat krångla och sedan drog ur batteriet.

Men när jag drar ur säkringen till stereon så händer inget, den fungerar ändå? Ska det vara så original, eller finns det risk att någon har dragit om strömmatningen till stereon?
Henrik Persson
mange
Forumpolis

Post by mange »

Har inte haft problemet på modusen men på andra bilar. då var det bagagerumsbelysningen som stod på. så kolla att alla lampor släcks.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Bateman wrote:Tändes alltså instrumentpanelen även när bilen bara stod?
Japp
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply