Megane II -04 Knackar vid start.
Moderator: Forumpolisen
Megane II -04 Knackar vid start.
Har en Megane II -04 1,6 16V när den är kall och man startar den knackar det från motorn men försvinner efter en stund.
Den verkar även gå ojämnt när det knackar.
Oljelampan lyser inte.
Kan det vara en lyftare i toppen som läker olja eller?
Att det tar en stun innan den får tryck.
Någon som har erfarenhet av detta problem?
Oljelampan lyser inte.
Markus Clemes
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Megane II -04 Knackar vid start.
Nästan 100% säker att det är ett slitet kamaxeldrev du har.
Finns andra trådar med detta beskrivet.
För att bli av med oljudet måste drevet bytas och samtidigt även kamrem med allt vad det innebär.
Finns andra trådar med detta beskrivet.
För att bli av med oljudet måste drevet bytas och samtidigt även kamrem med allt vad det innebär.
Johnny Söderström
Tack för snabbt svar.
Bytte för inte så länge sedan kammrem och vatten pump det blev ganska dyrt.
Det blir typ samma kostnad nu då.
Har har du länkar till de övriga trådarna i ärendet.
Tack
Bytte för inte så länge sedan kammrem och vatten pump det blev ganska dyrt.
Det blir typ samma kostnad nu då.
Har har du länkar till de övriga trådarna i ärendet.
Tack
Markus Clemes
drevet kallas vvt drevet så prova att sök på det så borde du hitta.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
Tråkigt att du hunnit byta remmen.
Ljudet fanns inte innan?
Hade det gjort det och verkstaden inte anmärkt på det innan bytet, vore det ännu tråkigare, rent av förjävligt.
Lyssnar alltid efter eventuella oljud vid start om jag har ett kamremsbyte.
Hoppas det löser sig till det bästa
Ljudet fanns inte innan?
Hade det gjort det och verkstaden inte anmärkt på det innan bytet, vore det ännu tråkigare, rent av förjävligt.
Lyssnar alltid efter eventuella oljud vid start om jag har ett kamremsbyte.
Hoppas det löser sig till det bästa
Johnny Söderström
Är det så om det har börja låta från VVT drevet att det är bara att byta eller går det att fixa på nått annat sätt, typ annan olja?
Är det bara rem och drev som måste bytas, hur är det med remspännare och dyligt.
MC
Är det bara rem och drev som måste bytas, hur är det med remspännare och dyligt.
MC
Markus Clemes
Skulle tro att detta är en konsekvens av att man har kört på fel olja. Dvs inte av renaults rekomenderade Elf olja sxr 5w30 evolution... Vet att det har varit diskussioner på forumet om vad för olja man ska använda till renault. För min del litar jag på dom som är experter på renault samt givetvis på renault själva som rekomenderar Elfs olja(undantaget nordic)
Som lekman är det givetvis inte lätt att veta då man på renault/volvo verkstäder oftast slår i olja man använder till volvo. Man litar ju på att bilen blir rätt omhändertagen...
Ska säga att jag vid bytet av mitt cluster(min förra scenic) pratade med mekanikern som ägde en 1.6 megane, vilken också lät om vvt-drevet. Vi diskuterade olja där jag hävdade att det är den felaktiga oljan som skadar motorn. Detta trodde han också och skulle snarast byta till Elf (om det nu gick och rädda drevet var väl osäkert)
Som lekman är det givetvis inte lätt att veta då man på renault/volvo verkstäder oftast slår i olja man använder till volvo. Man litar ju på att bilen blir rätt omhändertagen...
Ska säga att jag vid bytet av mitt cluster(min förra scenic) pratade med mekanikern som ägde en 1.6 megane, vilken också lät om vvt-drevet. Vi diskuterade olja där jag hävdade att det är den felaktiga oljan som skadar motorn. Detta trodde han också och skulle snarast byta till Elf (om det nu gick och rädda drevet var väl osäkert)
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05
-
Har man demonterat kamremmen måste den bytas ut. Om man gjort kamremsbytet bara ngn månad innan behöver man säkert inte byta vattenpump, drivrem spännrulle och brytrulle, men har det gått över ett år skulle nog iaf jag vilja byta ut det som driver kamremmen. Dvs spännrulle och brytrulle. Vattenpumpen skall ej behöva bytas ut då. Drivremmen är ju lite som en kamrem den också.. den blir utsträckt av spännrullen och bör nog bytas , dock bör man inte behöva byta spännrullen då.Är det bara rem och drev som måste bytas, hur är det med remspännare och dyligt.
Johnny Söderström
Har nu bytt olja och filter i motorn till mekonomens longlife olja.
Och helt otroligt så är ljudet borta efter det.
Och helt otroligt så är ljudet borta efter det.
Markus Clemes
Hejsan.markusc wrote:Har en Megane II -04 1,6 16V när den är kall och man startar den knackar det från motorn men försvinner efter en stund.
Oljelampan lyser inte.
Jag har oxå ett lätt tickande ljud när motorn är kall eller varm.
Jag tror att det är mina ventillyftare som är kanske smutsiga eller otäta?
Fick ett tips att köra en intern motorrengöring först och om det inte hjälpte köra i mineralolja?
Det sägs att mineralolja är tjockare och tätar bättre?
Vad är er erfarenhet i frågan?
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Kör endast med Elf så slipper man knack i motorn o dyra reperationer!!!
Lalo59 wrote:Hejsan.markusc wrote:Har en Megane II -04 1,6 16V när den är kall och man startar den knackar det från motorn men försvinner efter en stund.
Oljelampan lyser inte.
Jag har oxå ett lätt tickande ljud när motorn är kall eller varm.
Jag tror att det är mina ventillyftare som är kanske smutsiga eller otäta?
Fick ett tips att köra en intern motorrengöring först och om det inte hjälpte köra i mineralolja?
Det sägs att mineralolja är tjockare och tätar bättre?
Vad är er erfarenhet i frågan?
Mvh:LG
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Grand Scenic 2.0T-05