Fel på bränslepumpen?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
McPehrson

Fel på bränslepumpen?

Post by McPehrson »

Hej!

Min Clio -02 1,2 16v har börjat krångla, eller den har gjort det i någon/några månader nu.

Problemet är följande: Ibland när man ska starta den så vill den inte tända, startmotorn går för fullt, men det vill inte riktigt gå igång. Nästa gång kan det helt plötsligt tända direkt utan bekymmer och det kan göra det problemfritt i någon vecka.

Men sen så kan det börja igen, ibland dröjer det 10sekunder innan det tänder, ibland så är det lönlöst och man får pröva att starta den om och om igen innan den helt plötsligt råkar tända sig igen.

Och så kan det gå tillbaka till att tända problemfritt sen. Nu senaste gången den har börjat krångla så har det varit mindre än 1/4 tank i den ifall det är till något nyttig information.

Känslan är att den inte får någon bensin men jag förstår inte varför det ibland krånglar för att sedan gå problemfritt?

Mvh Oscar
Oscar Persson
Dennis
Forumpolis

Re: Fel på bränslepumpen?

Post by Dennis »

Tror mer på tändlägesgivaren.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
McPehrson

Post by McPehrson »

Lätt att byta?

Såg nu i mina verkstadspapper att just svänghjulgivaren blev bytt 06-2011 av en
renault verkstad, nog borde dom väl hålla i mer än 9 månader?

Står även
att dom har bytt kontaktstycke och är det inte det man var tvungen att fixa när man skulle sätta på en nyare variant av ställhjulsgivaren?

Så om någon vänlig kan ta ett kort på sin motor och ringa in vart givaren sitter så ska jag göra ett tappert försök att byta. Om de nu inte är stört omöjligt för en normal person att byta:)
Oscar Persson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Den är inte svår att byta på din modell men tveksam att det är det som är fel. Eftersom den har blivit bytt redan.
Har du tänkt på om det är ngt problem med startspärren då du skall starta.. dvs blinkar lampan dem ggrna bilen inte startar eller släcks den som normalt?.
Johnny Söderström
McPehrson

Post by McPehrson »

Finns det verkligen startspärr på en clio från -02?

På sambons megane från -98 finns det startspärr men då tänder den ju till och startar innan den dör, på min tänder den inte ens.

Ska ringa till verkstaden som bytte ställhjulsgivaren i morgon och höra vad dom säger, tycker det är hemskt dåligt om det är den som är trasig när den är bytt så nyligen.
Oscar Persson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

ja det finns. Första clion med startspärr var årsmodell 1996. (har jag för mig iaf)
Titttar du i mitten på instrumentpanelen, så finns det en röd diod som blinkar där när den är aktiv.
Om den blinkar snabbt.. eller inte slocknar när du vrider på tändningen (efter ett par sekunder)
är ngt fel.
Johnny Söderström
Post Reply