Serva Scenic 04a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
linkan62

Serva Scenic 04a

Post by linkan62 »

Har alltså köpt en scenic 04a med 1.6 motorn.Servade den igår kväll med alla filter utom ett som jag ej kunde finna nämligen bränslefiltret. Kunde inte finna den vid tanken så antar att den sitter i motorutrymmet?? Någon som vet? Dessutom har jag problem med dörren passagerarsida, knakar väldigt, försökte öppna mekanismen o smörja men det funkade dåligt. Är det byte som gäller, tro? Kanske någon kunnig som har några tankar. I övrigt trivs jag mycket bra med "renulten" Det är liksom "min typ av bil" sas! [smilie=001_302.jpg]
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Dennis
Forumpolis

Re: Serva Scenic 04a

Post by Dennis »

Går inte att öppna! titta på axeln som rör sig så ser du ngr grova splines, där är det uppglappat. Jag brukar lösa det med noggran renskrapning av färg och smuts sedan svets loppa under MYCKET hög ström.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
linkan62

Post by linkan62 »

Jag är med dig vad du menar men det känns som om det kuggar över inne i mekanismen då inte axeln med splinsen rör sig speciellt mycket. Vore tacksam ifall du kunde komplettera ditt svar, Dennis

//Ulf
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

linkan62 wrote:Jag är med dig vad du menar men det känns som om det kuggar över inne i mekanismen då inte axeln med splinsen rör sig speciellt mycket. Vore tacksam ifall du kunde komplettera ditt svar, Dennis

//Ulf
Det låter om den rör sig det lilla minsta.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tro mig! minsta lilla glapp imellan splinesen och gångjärnsmaterialet gör att det smäller till i gångjärnet så man tror man bryter av dörren.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
linkan62

Post by linkan62 »

Okej jag förstår Ska sätta en svetsloppa o se hur det blir återkommer när det är gjort
Tack för feedback!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
linkan62

Post by linkan62 »

Nu har jag satt ditt en loppa vid de grova splinsen för att fixera axeln. Dock är det samma fenomen, det kankar väldigt mycket vid "hacken". Har jag missuppfattat var loppan ska sättas? Som jag ser det, kan det ju bara vara på ett ställe... men kan ha fel. I annat fall så får jag skaffa nya, ingen större katastrof då jag prutade en 1000-lapp pga av felet
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Du har nog inte satt dit loppan på rätt ställe eller har det inte bränt fast ordentligt. Kan vara svårt att få bort allt fett och färg så svetsen fäster ordentligt.
När du rengjort ordentligt så ser du var den splinesade axeln sitter i gångjärnsplåten.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
linkan62

Post by linkan62 »

Kanske inte var tillräckligt noggrann med rengöringen så loppan inte fäste tillräckligt.Det var inte alldeles lätt att komma åt och lär inte bli lättare nu när loppan sitter där. Ska ta en ordentlig koll o se ifall axeln rör sig iaf. En annan lösning vore att ta ner gångjärnet för att komma åt lättare. Det är ju ingen större op antar jag!
Återkommer!!!
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Post Reply