Bromsfrågor R21 K48K -92

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by DTanner »

Min R21 har lite problem med bromsarna. I en tidigare tråd ( http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=12992 )
skrev jag om problemen med handbromsen. Dessa kvarstår, men jag fick den genom besiktningen med mycket god vilja från besiktningsmannen.

Det jag undrar, och som jag inte reagerat över tidigare förrän nu när jag blivit med en Golf 3 också är att bromsarna på Renaulten är mycket stumma. De tar bra, men man får trycka hårt.
Kan bromsservon lagt av?
Finns det ett bra sätt att kontrollera detta?
Ni som har mer erfarenhet av Renault kanske kan ge mig en bild av hur det ska kännas jämfört med andra bilar. Renault 19 lär väl t.ex. ha i princip samma bromsar.
Jag har ABS också, kan tilläggas.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
McAber

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by McAber »

92 är rätt gammalt och vad som helst kan felas eller vara slitet.
Tänkte på en udda grej som det kan vara.
Vacum slangen till servo kan ha sprickor och läcka, kolla även anslutningarna.
Seadan har du förmodligen en grovfilter där bromspedalens tapp går in i servon, inne i bilen. Kolla den, den är oftast smutsig.
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by DTanner »

Tack för tipsen! Ska kolla upp detta.
Vad menar du med grovfilter? Förklara gärna för någon som är van vid att mecka 70-talsVolvo, där axeln bara går in i servot utan konstigheter!
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
McAber

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by McAber »

Det är inget märkvärdigt, stor som en femkrona, av samma fibermaterial som de har i lägenheterna i vädringsfönstren. Dess uppgift är väl att hindra att sand/sk*t går i cylinderloppet och därmed påfrestar packningarna.
Det löser dock inte ditt problem med stumma bromsar.
Jag tror precis som du att det är servon som inte ger rätt effekt...
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by DTanner »

Aha, då förstår jag.
Jag får hoppas på att det är vakuumslangarna som spökar.. det är ju en bromsklassiker. Kanske sitter det någon backventil på? Det brukar ju också kunna ställa till det.
I värsta fall blir det byta servot, och det sitter så j*vla illa till, och med alla ABS-grejer runt.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
McAber

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by McAber »

Tror inte du behöver byta servon och därmed ger dig i äventyrligheter...
Kolla slangarna och äventuell ventil/grovfilter i slangen.
Sedan, en wild gissning, man skulle kunna spruta in något smörjande i servon där slangen går in? Inget som är agresivt mot plåten eller metal, om du förstår..
För så länge servon inte läcker så brukar de vara OK...
DTanner
Posts: 59
Joined: 25 Oct 2009, 18:26
Location: Stockholm

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by DTanner »

Helt sant. Ett läckage i membranet kanske man kan höra som ett pysande.
Ska se över slangarna till att börja med.
Daniel Tanner
Renault R21 GTX Nevada 2.2
Stockholm
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Bromsfrågor R21 K48K -92

Post by Göte J »

Tryck ner bromspedalen och håll den nera, starta sedan motorn och då ska pedalen sjunka om servot fungerar. Sjunker inte pedalen en aning fungerar inte srevot.
// Göte J
Post Reply