Motorbyte Kangoo Diesel

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
empame
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2012, 18:37
Location: Uppsala

Motorbyte Kangoo Diesel

Post by empame »

Kamremsdrevet på vevaxeln har släpp och resultatet av det är att:

Alla ventiler kröktes
Tre av fem överfall till kammen gick av
Vind kamaxel


Det blir motorbyte!!

Är det något speciellt man ska tänka på när man byter motor?

Det är en -04 1,5 DCI och motorn heter K9K

Har hört att tex dieselpumpen är kodad med motorn

Hur gör man för att lufta dieselsystemet?


Alla tips är välkomna!
Emil Altrén
empame
Posts: 4
Joined: 07 Mar 2012, 18:37
Location: Uppsala

Re: Motorbyte Kangoo Diesel

Post by empame »

Hittade en ny moror veckan för 7500kr, helt OK. Skulle byta idag men efter att ha fått ur den gamla och skulle montera växellådan så passar ju inte lådan.

Min motor är en 1.5 DCi -04 K9K och motorn jag köpte är en 1.5 DCi -07 K9K.

Varför skiljer det? Svänghjulet är större på den nyare och annat bultmönster till lådan...
Emil Altrén
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbyte Kangoo Diesel

Post by Tony »

empame wrote:Hittade en ny moror veckan för 7500kr, helt OK. Skulle byta idag men efter att ha fått ur den gamla och skulle montera växellådan så passar ju inte lådan.

Min motor är en 1.5 DCi -04 K9K och motorn jag köpte är en 1.5 DCi -07 K9K.

Varför skiljer det? Svänghjulet är större på den nyare och annat bultmönster till lådan...
borde ju passa tycker man iom at det är en k9k,men antagligen behövde dom större koppling som klarar mer vrid, för att vara säker på att allt stämmer behöver man ha dom 3 siffrorna rätt i motor nummret.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply