För lågt dragläge på R5
Moderator: Forumpolisen
För lågt dragläge på R5
Hej!
Har under en tid haft lite "lågt" dragläge på min R5 TXE. Oavsett hur hårt jag trycker ner kopplingen känner jag hur det tar emot lite när jag lägger i tvåan (ingen annan växel).
Har ör mig att kopplingen är självjusterande så hur gör man om man vill justera dragläget så att den frikopplar tidigare?
Har under en tid haft lite "lågt" dragläge på min R5 TXE. Oavsett hur hårt jag trycker ner kopplingen känner jag hur det tar emot lite när jag lägger i tvåan (ingen annan växel).
Har ör mig att kopplingen är självjusterande så hur gör man om man vill justera dragläget så att den frikopplar tidigare?
Martin Sundwall
Re: För lågt dragläge på R5
Antagligen så får man byta kopplingen ,då den skall vara självjusterande, kan ju vara något fel på justeringen men det går ju kolla på pedalen om den hämtat hem slitaget, men jag gissar på sliten koppling.Nanoid wrote:Hej!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Kolla att vajern löper på rätt sätt över pedalstället. På en av mina R19 hoppade vajern av böjen ovanför kopplingspedalen och då blev det som du beskrev.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Kopplingen var bytt för ca 2 år sedan så det verkar skumt om den redan skulle orsaka problem? Vad menar du med att kolla på pedalen om den hämtar hem slitaget?Tony wrote: Antagligen så får man byta kopplingen ,då den skall vara självjusterande, kan ju vara något fel på justeringen men det går ju kolla på pedalen om den hämtat hem slitaget, men jag gissar på sliten koppling.
Martin Sundwall
Det ska jag göra! Tack för förslaget.Stymie wrote:Kolla att vajern löper på rätt sätt över pedalstället. På en av mina R19 hoppade vajern av böjen ovanför kopplingspedalen och då blev det som du beskrev.
Martin Sundwall
självjusteringen sitter på pedalen, borde inte vara dålig koppling på 2 år, kolla att vajern inte är slak, det ser du lättast ute vid lådan, på kopplingsarmen.Nanoid wrote:Kopplingen var bytt för ca 2 år sedan så det verkar skumt om den redan skulle orsaka problem? Vad menar du med att kolla på pedalen om den hämtar hem slitaget?Tony wrote: Antagligen så får man byta kopplingen ,då den skall vara självjusterande, kan ju vara något fel på justeringen men det går ju kolla på pedalen om den hämtat hem slitaget, men jag gissar på sliten koppling.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st