Byta kuggkrans
Moderator: Forumpolisen
Byta kuggkrans
Finns det någon som bytt ABS-kuggkrans på Renault Megane Scenic? Kuggkransen är sprucken och efter att tagit av bromsdelarna (belägg, ok och skiva) samt lossat drivaxeln funderar jag nu på vad som är nästa steg för att få drivaxelns fri och kunna sätta dit en ny kuggkrans? Hur får jag loss navet, i vilken ordning och vilka bultar behöver lossas? Tips mottages tacksamt!
Niklas Lundberg
Re: Byta kuggkrans
Har du lossat den stora centrumbulten? I så fall är det bara att lossa spindeln från stötdämparen och lirka ut drivaxeln.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Byta kuggkrans
Tack för snabbt svar!
Ja, den stora centrumbulten mitt i navet har jag fått bort och när jag trycker på drivaxelns ände som sticker ut genom navet så fjädrar den in en liten bit innan den bottnar och går inte att få genom navet.
Joakim, du skriver lossa spindel från stötdämparen, hur gör jag det? En del av problemet är jag inte vet vilken del som är spindeln. Jag ser två ordentliga bultar (A) längst upp mot stötdämparen och sedan en kulled (B) under navet och ytterligare en kulled (C) som sitter fast i något som skulle kunna kallas styrled/-stag eller liknande. Bultarna A sitter som berget, rostade. Måste de lossas eller räcker det med B och/eller C? Vilken ordning angriper jag lämpligen de som ska lossas?
Skickar gärna en bild om någon är intresserad.
Ja, den stora centrumbulten mitt i navet har jag fått bort och när jag trycker på drivaxelns ände som sticker ut genom navet så fjädrar den in en liten bit innan den bottnar och går inte att få genom navet.
Joakim, du skriver lossa spindel från stötdämparen, hur gör jag det? En del av problemet är jag inte vet vilken del som är spindeln. Jag ser två ordentliga bultar (A) längst upp mot stötdämparen och sedan en kulled (B) under navet och ytterligare en kulled (C) som sitter fast i något som skulle kunna kallas styrled/-stag eller liknande. Bultarna A sitter som berget, rostade. Måste de lossas eller räcker det med B och/eller C? Vilken ordning angriper jag lämpligen de som ska lossas?
Skickar gärna en bild om någon är intresserad.
Niklas Lundberg
Re: Byta kuggkrans
lossa A, sitter dom fast tar du i för liteHajmat wrote:Tack för snabbt svar!
Ja, den stora centrumbulten mitt i navet har jag fått bort och när jag trycker på drivaxelns ände som sticker ut genom navet så fjädrar den in en liten bit innan den bottnar och går inte att få genom navet.
Joakim, du skriver lossa spindel från stötdämparen, hur gör jag det? En del av problemet är jag inte vet vilken del som är spindeln. Jag ser två ordentliga bultar (A) längst upp mot stötdämparen och sedan en kulled (B) under navet och ytterligare en kulled (C) som sitter fast i något som skulle kunna kallas styrled/-stag eller liknande. Bultarna A sitter som berget, rostade. Måste de lossas eller räcker det med B och/eller C? Vilken ordning angriper jag lämpligen de som ska lossas?
Skickar gärna en bild om någon är intresserad.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Byta kuggkrans
Tony wrote: lossa A, sitter dom fast tar du i för lite
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Byta kuggkrans
Hmm, då har jag verkligen problem. Har sprayat WD-40 på med några dagars mellanrum och var ute i garaget och bände för kung och fosterland i går utan att få varken bult eller mutter att släppa från inrostningen. Centrummuttern i navet var en baggis i jämförelse!
En fråga till: Om jag skulle få loss A, ska jag då därefter lossa B och C med eller inte alls och vilken ordning i så fall?
Ok, men då samlar jag mod i att det ska gå att göra utan tryckluftsverktyg, återkommer med rapport om det senare! Det blir en kväll i garaget när jag kommer hem...
En fråga till: Om jag skulle få loss A, ska jag då därefter lossa B och C med eller inte alls och vilken ordning i så fall?
Ok, men då samlar jag mod i att det ska gå att göra utan tryckluftsverktyg, återkommer med rapport om det senare! Det blir en kväll i garaget när jag kommer hem...
Niklas Lundberg
Re: Byta kuggkrans
Se det som ett bra tecken att de sitter ordentligt. Då kommer de inte lossna medan du kör
Du ska inte behöva lossa B eller C för att få ut drivaxeln.
En fast nyckel tillsammans med ett långt rör brukar göra susen på bultar som sitter ordentligt.
Du ska inte behöva lossa B eller C för att få ut drivaxeln.
En fast nyckel tillsammans med ett långt rör brukar göra susen på bultar som sitter ordentligt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Byta kuggkrans
"Äntligen"! Tack för tipset om ett långt rör som hävstång Joakim16v! Det tillsammans med att rostlösningsmedlet fått verka några dygn gjorde att muttrarna gick att skruva av. Efter det gick det mycket riktigt att lirka ut drivaxeln och plocka loss den trasiga kuggkransen. Nu ska jag bara beställa en ny och plocka ihop allt igen sedan! Stort tack för hjälpen!
Niklas Lundberg
Re: Byta kuggkrans
Det har visserligen löst sig för dig men till nästa gång, skaffa en elektrisk mutterknackare från Biltema eller Jula. Dom är billiga men man blir förvånd över hur mycket man kan få loss med en sådan!
// Göte J
// Göte J