Byta tändningslås

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Roevbetan

Byta tändningslås

Post by Roevbetan »

Hej, jag har en Renault Clio 1 från 94.

Nu till problemet, för någon vecka sedan råkade jag bryta av nyckeln i tändningslåset och blev tvungen att köpa nytt. Bytt tändningslås har jag aldrig gjort tidigare och vet inte hur man gör. Men jag öppnade upp till tändningslåset och ser att det sitter som i ett "rör" men jag får fan inte ut det, är det någon som vet hur man gör? Och sedan testade jag att koppla in det nya tändningslåset och visst det funkade, men rattlåset går inte ur, borde det inte göra det? Eller har det något samband med att jag inte fått ur det gamla?

Mvh K
Kenny Johansson
Joakim16v

Re: Byta tändningslås

Post by Joakim16v »

Ja, det har definitivt ett samband. Den gula klacken längst ut på låset är rattlåset. Det går bara ur när man vrider nyckeln till garageläget. För att få ur det gamla låset behöver man plocka ur den lilla torx-skruven, stoppa i nyckeln och vrida tills låsklacken går in. Det är mitt i mellan garageläget och tändningsläget. Kan du inte stoppa i och vrida nyckeln alls får du ta fram borrmaskinen..
Image
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Roevbetan

Post by Roevbetan »

tack så jävla mycket för svaret! Nu blire borra av
Kenny Johansson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man kommer åt, men eventuellt kanske det går med en don och kraftig slägga att slå in den.. Kanske är lättare än att borra.. Det är ganska hårt material..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man kommer åt, men eventuellt kanske det går med en don och kraftig slägga att slå in den.. Kanske är lättare än att borra.. Det är ganska hårt material..
Faktiskt ganska mjukt, borrade bort ett på en R5 som låset gått på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply