Motorn slutade fungera under drift. Renault Clio -00
Moderator: Forumpolisen
Motorn slutade fungera under drift. Renault Clio -00
Hej,
Ursprungliga problemet: Under körning på motorväg så lägger motorn av och vill inte starta igen.
Problem 2: När bilen står vid vägkanten så stannar två vänliga själar och "hjälper"till genom att erbjuda hjälpstart med startkablar. Under försöket går något riktigt fel och kablarna fattar mer eller midre eld! Oklart vad som gått fel men jag antar att de kopplat + till - och tvärt om.
(skulle vilja frånskriva mitt ansvar från problemet med att det är sambons bil och jag var inte med )
Nu när jag felsökt bilen så ville inte motorn starta så jag tog bort ett av stiften satte det i tändspolen och försökte starta, varken gnista på stiftet eller bensin i motorn var det jag kom fram till.
Vid kontroll av säkringarna så hittade jag bara en trasig i huvudsäkringsboxen brevid batteriet. Det var säkringen närmast passagerarplatsen i bilen (längst upp till vänster när man står framför bilen. Det var en 30 A säkring som jag provade byta. Den nya brändes direkt jag satte i den utan att ens ha tändningen på.
Jag har inte hittat någon information om vart säkringen ska gå, någon som vet?
Någon som har någon ide av vad som kan ha varit det ursprungliga problemet?
Någon som vet vad mer som kan ha gått sönder vid hjälpstart försöket?
Mycket tacksam för svar!
MVH Joel
Ursprungliga problemet: Under körning på motorväg så lägger motorn av och vill inte starta igen.
Problem 2: När bilen står vid vägkanten så stannar två vänliga själar och "hjälper"till genom att erbjuda hjälpstart med startkablar. Under försöket går något riktigt fel och kablarna fattar mer eller midre eld! Oklart vad som gått fel men jag antar att de kopplat + till - och tvärt om.
(skulle vilja frånskriva mitt ansvar från problemet med att det är sambons bil och jag var inte med )
Nu när jag felsökt bilen så ville inte motorn starta så jag tog bort ett av stiften satte det i tändspolen och försökte starta, varken gnista på stiftet eller bensin i motorn var det jag kom fram till.
Vid kontroll av säkringarna så hittade jag bara en trasig i huvudsäkringsboxen brevid batteriet. Det var säkringen närmast passagerarplatsen i bilen (längst upp till vänster när man står framför bilen. Det var en 30 A säkring som jag provade byta. Den nya brändes direkt jag satte i den utan att ens ha tändningen på.
Jag har inte hittat någon information om vart säkringen ska gå, någon som vet?
Någon som har någon ide av vad som kan ha varit det ursprungliga problemet?
Någon som vet vad mer som kan ha gått sönder vid hjälpstart försöket?
Mycket tacksam för svar!
MVH Joel
Joel Sundqvist
Re: Motorn slutade fungera under drift. Ranault Clio -00
Blir nog verkstadsbesök för din del! Jag skulle inte bli förvånad över domen Kamremsbrott för att bilen stannade och brända dioder i generatorn pga polvändning av startkablarna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Motorn slutade fungera under drift. Renault Clio -00
Låter rätt dyrt, bilen var bara värd 10-14 000 innan det hände, har kamremmen gått och generation behöver reparation kommer man väll inte under det i kostnad på verkstaden?
Joel Sundqvist