Hjälp! Hur får dit bakre avgasröret på renault clio 96?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kaison

Hjälp! Hur får dit bakre avgasröret på renault clio 96?

Post by kaison »

Jag har pallat up bilen ganska högt i bakändan - men jag får inte dit det. Det ska ju ligga ovanför bakaxeln samtidigt som det inte direkt är ett rakt rör. Det gamla var lätt att ta bort tack vare att det rostat av vid ljuddämparen.

Jag har försökt att sticka röret bakifrån över bakaxeln, men får det inte igenom eftersom den främre delen av detta rör har en kraftig böj samt dessutom en upphängningsdel som "sticker ut".

Kan någon tipsa mig om hur man får dit röret? Det är alltså den bakersta (sista) delen av avgasystemet på min renault clio 96 *(bensinare).

Tacksam för alla tips! :oops:
Kai Fransson
Tony
Forumpolis

Re: Hjälp! Hur får dit bakre avgasröret på renault clio 96?

Post by Tony »

kaison wrote:Jag har pallat up bilen ganska högt i bakändan - men jag får inte dit det. Det ska ju ligga ovanför bakaxeln samtidigt som det inte direkt är ett rakt rör. Det gamla var lätt att ta bort tack vare att det rostat av vid ljuddämparen.

Jag har försökt att sticka röret bakifrån över bakaxeln, men får det inte igenom eftersom den främre delen av detta rör har en kraftig böj samt dessutom en upphängningsdel som "sticker ut".

Kan någon tipsa mig om hur man får dit röret? Det är alltså den bakersta (sista) delen av avgasystemet på min renault clio 96 *(bensinare).

Tacksam för alla tips! :oops:
skall inte vara något problem,se bara till att vrida röret rätt, böjen neråt trä över bakaxeln och vrid rätt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kaison

Post by kaison »

Man kan inte ha böjen neråt till att börja med i alla fall. Då finns det ingen chans. Inte heller kan man ha böjen åt sidan till att börja med. Jag misstänker att bilen måste stå högt på en lyft, så att hela avgasröret kan hållas lodrätt för att få in "böjen"..?

Så här ser avgasröret ut: Image
Kai Fransson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Om du hissar ner fronten så den står på marken och sedan hissar upp baken så högt som möjligt så ska du nog kunna få in avgassystemet. Jag kommer ihåg att man fick lirka lite på R19 som har liknande konstruktion..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kaison wrote:Man kan inte ha böjen neråt till att börja med i alla fall. Då finns det ingen chans. Inte heller kan man ha böjen åt sidan till att börja med. Jag misstänker att bilen måste stå högt på en lyft, så att hela avgasröret kan hållas lodrätt för att få in "böjen"..?

Så här ser avgasröret ut: Image
Ja bilen måste stå högt för att få in röret, men du skrev högt hur högt är det ?? 30cm?? en liten hemmadomkraft räcker inte,måste vara en höglyftande
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kaison

Post by kaison »

Jag backade upp på en liten ramp jag byggt och och satte sedan dessutom domkraft under dragkroken (Jo, jag har drag på min Clio). Fick väl upp bakändan ca 70 cm över marken. Jag får helt enkelt prova att bygga en ännu brantare ramp att backa upp på, så kanske jag får upp bakändan 90 cm. Men högre än så lär jag inte lyckas få upp baken.
Kai Fransson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Stjälp den på sidan! :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kaison

Post by kaison »

Hittade en engelsk reparationshandbok som faktiskt säger att utbytesavgasrör har en extra led för att få in det över bakaxeln. Jag kanske har köpt fel del, för den del jag köpte ser ut exakt som originalet, dvs ingen extra led vid bakaxeln...

"On models with ABS and/or a open-bar rear axlem, the rear section of the exhaust system cannot be removed intact, but must be cut.... Repair sections have an additional joint in the pipe which passes over the axle.."

Vad tror ni??
Kai Fransson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Du får i värsta fall plocka ner bakaxeln [smilie=117.jpg]
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
kaison

Post by kaison »

Låter ju helt sjukt... :-(
Kai Fransson
kaison

Post by kaison »

Jag tänkte berätta hur det låg till. Det originalmonterade bakre avgasröret är i ett stycke. Tyvärr var det nya avgasröret jag köpte på Biltema också det i ett stycke. Det såg likadant ut. Dock går detta inte att montera dit utan att lossa hela bakaxeln!! :evil:

Lösningen blev att köpa ett nytt avgasrör från AA Bildelar (Mekonomen har också). Utbytesdelen har nämligen en skarv så att det går att få dit det ovanför bakaxeln.
Kai Fransson
Post Reply