hjälp! Startspärren går inte att få ur.

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Moam06

hjälp! Startspärren går inte att få ur.

Post by Moam06 »

Lampan till startspärren har slocknat helt och det verkar som startspärren gått i på min Megane -00. Tidigare har lampan tänts när man vrider på tändningen och sen slocknat som den ska, o blinkat korrekt när bilen är låst. Nu fungerar dock C-låset men lampan är släkt oavsett vad jag gör. Har testat alla olika varianter för att återställa nycklar, läst allt jag hittat här inne men inget hjälper :( förstår inte varför den lampan slocknat helt plötsligt och varför startspärren inte går att få ur? Har kollat alla säkringar, relän. En ide är att vevaxelgivaren är orsaken till problemet m startspärren o lampan? Kan det stämma? Har haft bort den och gjort rent men det hjälpte inte. Köpa ny? Tacksam för alla idéer, måste ha fart på eländet :?
Hanna lundqvist
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: hjälp! Startspärren går inte att få ur.

Post by Starbright »

Klurigt fel..
När du vrider på tändningen. tänds motorelektroniklampan då?
Orsaken till att jag undrar beror på att om inte den tänds upp så fungerar nog inte motorstyrenheten som den skall. Trasig styrenhet, avoxiderad kabel eller annat fel.
Om inte motorstyrenheten fungerar kommer inte startspärrssystemet att fungera heller.

Om motorelektroniklampan lyser så bör det nog vara ngt annat som orsaker felet..
Kopplingsschema fram isf för att kontrollera vad man brukar kalla "den kodade ledningen"
Det är den kabel som skickar info om startspärrskod mellan motorstyrenheten och dekoderboxen.
Om den är trasig kommer inte ngn kod kunna skickas vare sig fram eller tillbaka.

Det är med 100% sannorlikhet INTE vevaxelgivaren som orsakar felet iaf.

Hör av dig med vad du kommer fram till angående lampan.

VH:
Johnny Söderström
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Har inte din bil den klassiska problematiska kabelkopplingsstycket nära batteriet? Där brukar saker och ting ärga sönder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
rewrew

Post by rewrew »

Plocka bort rattkåpan och kolla anslutningen på ringen (som läser av nyckeln) runt tändningslåset, 4-stift kontakt och rengör ringen från damm. Lite försiktigt bara så du inte drar loss någon tråd.
Ringen kan också vara trasig eller har du fel på transpondern i nyckeln (centrallås funkar ändå)
Annars kan det vara fel i den 30-poliga kontakten på UCH, men det är ovanligt och lite värre att komma åt.
Är det samma fel med reservnyckel?

Kolla också att du har fungerande jord och +5v i den fyrpoliga kontakten till transponderringen.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Det du beskriver rewrew är en bra felsökning om lampan skulle ha blinkat snabbt.. men nu blinkar den varken med tändning på eller låst bil. Isf är ju inte systemet påslaget alls.

Tyvärr verkar trådskaparen vara dålig på att besvara ngn av våra tips.
Tycker det är trisst att försöka hjälpa ngn som inte verkar bry sig om att svara.
Johnny Söderström
Moam06

Post by Moam06 »

lämnade till slut iväg bilen till en verkstad och där är den än. Har tacksamt läst alla förslag och försökt allt som föreslagits. Därför har jag tyvärr inte hunnit va inne här o svara. Tänkte återkomma när jag vet vad felet är, det verkar som det är något med nyckeln men än är det dess värre inte helt klart. Arbetet skulle återupptas på måndag så jag väntar o hoppas de hittar felet. Tack för alla tips!
Hanna lundqvist
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Johnny är helt rätt på spåret! Den kodade linan eller sännings matning vill jag tillägga. Nyckel, antennring, mottagare, m.m är inte felet då dioden inte lyser alls.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply