Hjälp angående bromskiva fram.
Moderator: Forumpolisen
Hjälp angående bromskiva fram.
Hej jag har en renalut megane 1.4 coupe 00. Den är ju framhjulsdriven så och jag måste byta bromsskiva på den för den var helt uppäten på besiktningen. Det är bromsskivan fram till höger som behöver bytas.
Det jag undrar är om den är svår att byta själv, om det är mycket som måste plockas ner för att få bytt den? Är det någonting som man klarar utan verkstad?
Tack för svar
Det jag undrar är om den är svår att byta själv, om det är mycket som måste plockas ner för att få bytt den? Är det någonting som man klarar utan verkstad?
Tack för svar
Erik Engström
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Ja, det räcker med domkraft. Men du ska byta skivor och belägg axelvis. Alltså byter du höger fram ska du även byta vänster fram.
Sätt alltid dit nya belägg tillsammans med nya skivor.
Verktyg som du behöver är diverse hylsor och ringnycklar. En torx till bromsskivans skruv behövs, den skruven kan sitta otroligt hårt, så prova att lossa den direkt efter du har tagit av hjulet. Du behöver också något för att trycka tillbaka kolven i bromsoket. Fram räcker det med t.ex. en tving. Stålborste och kopparfett är bra för att rengöra och smörja upp beläggens glidytor.
Kolla också att okets glidbultar rör sig smidigt. Sitter någon av dem fast kommer du få ojämn bromsverkan och kan behöva byta delar i förtid.
Det svåraste momentet brukar vara att lossa torxskruven som håller skivan mot navet.
Annars gäller det bara att vara noga med att rengöra alla ytor innan man monterar de nya delarna. Kopparpasta används på beläggens glidyta, ingen annanstans..
Sätt alltid dit nya belägg tillsammans med nya skivor.
Verktyg som du behöver är diverse hylsor och ringnycklar. En torx till bromsskivans skruv behövs, den skruven kan sitta otroligt hårt, så prova att lossa den direkt efter du har tagit av hjulet. Du behöver också något för att trycka tillbaka kolven i bromsoket. Fram räcker det med t.ex. en tving. Stålborste och kopparfett är bra för att rengöra och smörja upp beläggens glidytor.
Kolla också att okets glidbultar rör sig smidigt. Sitter någon av dem fast kommer du få ojämn bromsverkan och kan behöva byta delar i förtid.
Det svåraste momentet brukar vara att lossa torxskruven som håller skivan mot navet.
Annars gäller det bara att vara noga med att rengöra alla ytor innan man monterar de nya delarna. Kopparpasta används på beläggens glidyta, ingen annanstans..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Fel forumsdel, jag flyttar
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Okej då vet jag. Tack så mycket ska försöka få det fixat i helgen. Jasså ska bromsskivan bytas båda sidorna? Hur kommet det sig?Joakim16v wrote:Ja, det räcker med domkraft. Men du ska byta skivor och belägg axelvis. Alltså byter du höger fram ska du även byta vänster fram.
Sätt alltid dit nya belägg tillsammans med nya skivor.
Verktyg som du behöver är diverse hylsor och ringnycklar. En torx till bromsskivans skruv behövs, den skruven kan sitta otroligt hårt, så prova att lossa den direkt efter du har tagit av hjulet. Du behöver också något för att trycka tillbaka kolven i bromsoket. Fram räcker det med t.ex. en tving. Stålborste och kopparfett är bra för att rengöra och smörja upp beläggens glidytor.
Kolla också att okets glidbultar rör sig smidigt. Sitter någon av dem fast kommer du få ojämn bromsverkan och kan behöva byta delar i förtid.
Det svåraste momentet brukar vara att lossa torxskruven som håller skivan mot navet.
Annars gäller det bara att vara noga med att rengöra alla ytor innan man monterar de nya delarna. Kopparpasta används på beläggens glidyta, ingen annanstans..
Erik Engström
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
De har väl gått lika långt båda två?
Man byter ALLTID bromsdelar axelvis för att inte få ojämn bromsverkan.
Man byter ALLTID bromsdelar axelvis för att inte få ojämn bromsverkan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Hur tror det det blir om du har en sliten bromskiva och dåliga bromsklossar på en sida och ny skiva och nya klossar på andra du tror inte bilen kommer dra fett jävla snett när man bromsar? varför tror du man kollar bromsverkan på besiktningen och få underkänt om det skiljer för mycket mellan varje sida på samma axeln??
Den som inte byter bägge bromsarna på samma axeln borde inte ha bil.
Den som inte byter bägge bromsarna på samma axeln borde inte ha bil.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
För att mildra de tuffa omdömena från ovanstående inlägg så beror det naturligtvis på hur skicket är på bromsarna.
Har du kvalitet t.ex orginal eller Brembo och inte kört så långt kan det gå alldeles utmärkt att bara byta en sida med ungefär samma kvalitet på samma axel.
I fram är detta ganska viktigt, i bak är det av mindre betydelse.
Problemet som jag ser det är att man hamnar i otakt med bytet. Jämför med att ditt högerdäck går sönder, det vänstra har fortfarande 6 mm kvar. Ska man byta båda eller bara ett? Väghållningen påverkas, men hur mycket?
Ojämn bromsverkan kan man ha utav andra anledningar också, fukt i bromsvätskan, bromsslangar som fjädrar, dålig huvudbromscylinder, felande ABS-system, kass lastgivare bak eller dåliga bromsok.
Trots allt vad är en broms, ett värmetåligt belägg som låser en stålskiva, resten sköter ABS-systemet om. Detta vid panikbromsning.
Märker du att bilen drar snett när du normalbromsar är det bara att byta andra sidan med.
Ska du tävlingsåka eller köra i alperna och bromsa mycket o intensivt så finns det en risk med överhettning i en tunnare bromsskiva vilket kan leda till att den sidan inte tar som den ska.
Personligen brukar jag byta båda sidorna samtidigt eftersom jag köper så olika fabrikat varje gång och vill gärna att det håller ett par år, men det går inte att säga att det är helt fel för den som väljer att bara byta en sida.
För normalmekaren är detta en gammal skröna som levt kvar trots Abs-bromsens införande. Ett exempel är min Peugeot som jag vid köp fick med alla gamla fakturor, där hade endast en bakbroms bytts och detta på en välkänt märkesverkstad, konstigt eller? Vad gjorde jag då ett år senare, jo bytte endast den andra sidan.
En större fara tror jag är att montera billiga importbromsar än att "bara byta en sida".
Har du kvalitet t.ex orginal eller Brembo och inte kört så långt kan det gå alldeles utmärkt att bara byta en sida med ungefär samma kvalitet på samma axel.
I fram är detta ganska viktigt, i bak är det av mindre betydelse.
Problemet som jag ser det är att man hamnar i otakt med bytet. Jämför med att ditt högerdäck går sönder, det vänstra har fortfarande 6 mm kvar. Ska man byta båda eller bara ett? Väghållningen påverkas, men hur mycket?
Ojämn bromsverkan kan man ha utav andra anledningar också, fukt i bromsvätskan, bromsslangar som fjädrar, dålig huvudbromscylinder, felande ABS-system, kass lastgivare bak eller dåliga bromsok.
Trots allt vad är en broms, ett värmetåligt belägg som låser en stålskiva, resten sköter ABS-systemet om. Detta vid panikbromsning.
Märker du att bilen drar snett när du normalbromsar är det bara att byta andra sidan med.
Ska du tävlingsåka eller köra i alperna och bromsa mycket o intensivt så finns det en risk med överhettning i en tunnare bromsskiva vilket kan leda till att den sidan inte tar som den ska.
Personligen brukar jag byta båda sidorna samtidigt eftersom jag köper så olika fabrikat varje gång och vill gärna att det håller ett par år, men det går inte att säga att det är helt fel för den som väljer att bara byta en sida.
För normalmekaren är detta en gammal skröna som levt kvar trots Abs-bromsens införande. Ett exempel är min Peugeot som jag vid köp fick med alla gamla fakturor, där hade endast en bakbroms bytts och detta på en välkänt märkesverkstad, konstigt eller? Vad gjorde jag då ett år senare, jo bytte endast den andra sidan.
En större fara tror jag är att montera billiga importbromsar än att "bara byta en sida".
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Finns många smarta som monterar bromsar, byter tex skivor,men inte klossar det är ju flera mm kvar på dom, jo tjena dom är ju inslipade mot en gammal ojämn skiva.
Många ABS bromsar har bara 3kolvar dvs separat fram men gemensam bak, skulle man ha dålig broms på ena sidan bak, men bra på ena sidan, Abs går i ena sidan bromsar men inte andra, helt underbart säkert.
Bromsarna på bilen är det VIKTIGASTE som finns, hålla på att leka med dom är bara idiotiskt. Har man inte råd att köpa 2 bromskivor och nya klossar. så låt bilen stå.
Många ABS bromsar har bara 3kolvar dvs separat fram men gemensam bak, skulle man ha dålig broms på ena sidan bak, men bra på ena sidan, Abs går i ena sidan bromsar men inte andra, helt underbart säkert.
Bromsarna på bilen är det VIKTIGASTE som finns, hålla på att leka med dom är bara idiotiskt. Har man inte råd att köpa 2 bromskivor och nya klossar. så låt bilen stå.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Hejsan.Tony wrote:Finns många smarta som monterar bromsar, byter tex skivor,men inte klossar det är ju flera mm kvar på dom, jo tjena dom är ju inslipade mot en gammal ojämn skiva.
Många ABS bromsar har bara 3kolvar dvs separat fram men gemensam bak, skulle man ha dålig broms på ena sidan bak, men bra på ena sidan, Abs går i ena sidan bromsar men inte andra, helt underbart säkert.
Bromsarna på bilen är det VIKTIGASTE som finns, hålla på att leka med dom är bara idiotiskt. Har man inte råd att köpa 2 bromskivor och nya klossar. så låt bilen stå.
Vid min senaste bilbesiktning för några dagar sedan fick jag en svag bromsverkan på de bakre skivbromsarna på min Megane.
Endast 0,7 vid Höger och Vänster Bak.
Fram fick jag hela 1,8 vänster och höger.
Bör man höja ett ögonbryn eller är det helt okey bromsverkan enligt just denna typ av bil?
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Fick du anmärkning eller bra att veta på de värdena?
Så länge det är samma eller nästan samma mellan höger/vänster på samma axel så är det lugnt. Bromssystemet är gjort så att du har mycket mer bromskraft fram än bak då du automatiskt har mer tryck där. Dels all vikt från motorn samt att när du bromsar flyttas en del av vikten från bakaxeln till framaxeln.
Jag tycker värdena såg helt normala ut.
Så länge det är samma eller nästan samma mellan höger/vänster på samma axel så är det lugnt. Bromssystemet är gjort så att du har mycket mer bromskraft fram än bak då du automatiskt har mer tryck där. Dels all vikt från motorn samt att när du bromsar flyttas en del av vikten från bakaxeln till framaxeln.
Jag tycker värdena såg helt normala ut.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Verkar helt i sin ordning, min megane fick 2,2 fram och 1,0 bak på sista besiktningen.Lalo59 wrote:Hejsan.Tony wrote:Finns många smarta som monterar bromsar, byter tex skivor,men inte klossar det är ju flera mm kvar på dom, jo tjena dom är ju inslipade mot en gammal ojämn skiva.
Många ABS bromsar har bara 3kolvar dvs separat fram men gemensam bak, skulle man ha dålig broms på ena sidan bak, men bra på ena sidan, Abs går i ena sidan bromsar men inte andra, helt underbart säkert.
Bromsarna på bilen är det VIKTIGASTE som finns, hålla på att leka med dom är bara idiotiskt. Har man inte råd att köpa 2 bromskivor och nya klossar. så låt bilen stå.
Vid min senaste bilbesiktning för några dagar sedan fick jag en svag bromsverkan på de bakre skivbromsarna på min Megane.
Endast 0,7 vid Höger och Vänster Bak.
Fram fick jag hela 1,8 vänster och höger.
Bör man höja ett ögonbryn eller är det helt okey bromsverkan enligt just denna typ av bil?
Mvh:LG
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Hjälp angående bromskiva fram.
Hej.Joakim16v wrote:Fick du anmärkning eller bra att veta på de värdena?
Så länge det är samma eller nästan samma mellan höger/vänster på samma axel så är det lugnt. Bromssystemet är gjort så att du har mycket mer bromskraft fram än bak då du automatiskt har mer tryck där. Dels all vikt från motorn samt att när du bromsar flyttas en del av vikten från bakaxeln till framaxeln.
Jag tycker värdena såg helt normala ut.
Tack för snabbt svar.
Nejdå tack och lov så fick jag ett blankt papper med mig hem.
Bra saker att känna till nämndes inte.
Det var mest min reaktion på om det var helt i sin ordning med en så låg bromsverkan bak.
Men säger ni det så , så är det det rätta
Tack ännu en gång.
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007