Laguna II 2002. Parkeringsassistans död? + Annat konstigt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AhlSkal87

Laguna II 2002. Parkeringsassistans död? + Annat konstigt

Post by AhlSkal87 »

Hejsan! Har en Laguna II -02a som jag införskaffa för lite mer än ett år sen.
Bilen har parkeringsassistans men har aldrig funkat. Nu har jag äntligen kommit till mitt förstånd att be om hjälp från folk som kan! :)

Jag har läst lite här på forum. Men min låter inte alls när jag lägger in backen. Inget pip från cupén. Så frågan är. Vad kan det vara? Kommer pipet från en ända högtalare? :?:

Jag har bytat en databox som enligt bildelsbasen.se är parkeringsassistans boxen som sitter på höger sida i skuffen bakom plastluckan som även går till baklycktan. Men ingen alls skillnad på saker.

Tänkte kolla idag när sambon kommer med bilen om det låter från sensorna bak på bilen när jag lägger in backen. Måste motorn vara igång eller räcker med tändningen igång?

Tusen tack för alla som vill knäcka denna nöt :D

"Ps: Annat konstigt = Jag har hittat två kontakter som inte går till något... En är plaserad bakom askfatet .. Bakom där man kopplar in till datan. Den andra är plaserad nedanför växelspaken. nästan vid varningsblinkers knappen. Hoppas nån vet vad dessa två är :) Tack!"
Dennis Ahlman
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Laguna II 2002. Parkeringsassistans död? + Annat konstig

Post by Starbright »

Kontrollera om högtalaren fungerar. Sitter på vä hjulhus inne i bilen. ( en liten rund högtalare)

Fungerar inte den så hörs inga pip eller dyl.
Kontrollera fnktionen med typ ett 9v batteri.. sprakar det så fungerar den.

Angående lösa kontakter, fungerar alla funktioner? t.ex 12v uttag
Ta gärna en bild på vilka kontakter du menar.
Johnny Söderström
AhlSkal87

Post by AhlSkal87 »

Starbright wrote:Kontrollera om högtalaren fungerar. Sitter på vä hjulhus inne i bilen. ( en liten rund högtalare)

Fungerar inte den så hörs inga pip eller dyl.
Kontrollera fnktionen med typ ett 9v batteri.. sprakar det så fungerar den.

Angående lösa kontakter, fungerar alla funktioner? t.ex 12v uttag
Ta gärna en bild på vilka kontakter du menar.
Jag ska ta o fixa bild imorgon på kontakterna!
Får ta o prova högtalaren då med. Kanske blir det en tur på skroten... När det gäller databoxen. Sitter den inte på höger sida bakom plastkåpan som är till baklycktan? Här på forumet snackar dom om vänster sida vid airbag-mojjängen :P och bältet... Hör av mig om högtalaren och kontakterna imorgon! :)
Dennis Ahlman
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Räcker med tändning på
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
AhlSkal87

Post by AhlSkal87 »

Har inte haft den tid jag önskat jag hade! Men jag har lyssnat på sensorerna och dom låter nadda! Vad kan felet vara? Ska kolla högtalaren idag! Ett måste :)
Dennis Ahlman
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

AhlSkal87 wrote:Har inte haft den tid jag önskat jag hade! Men jag har lyssnat på sensorerna och dom låter nadda! Vad kan felet vara? Ska kolla högtalaren idag! Ett måste :)
Varför skulle högtalaren låta om sensorerna inte fungerar?? skall du spela musik på den?? :lol: , bort med stötfångaren och kolla kontakter och kablar, flatstiften är typ 1mm STORA.. föresten funkar backljuset?? bilen kanske inte vet om att du backar, borde sitta en givare på lådan till det..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright

Post by Starbright »

Om ngn av sensorerna inte fungerar kommer högtalaren till p-assistansen att ljuda med ett långt pip-ljud för att tala om det. men eftersom han inte hör ngt ljud alls från systemet när han lägger i backen, så kanske högtalaren är trasig. Det var det jag bad honom kolla i första hand.

Sedan har du helt rätt också, att om inte backkontakten fungerar, så vet inte bilen att han vill backa och då varken lyser backljus eller finns ngn funktion på p-assistansen. Det är dock enkelt att kolla såklart. :)
Johnny Söderström
AhlSkal87

Post by AhlSkal87 »

Ville kolla om högtalaren är hel så att den inte också är trasig! :) Men Jo backljuset funkar fin fint. Är det höger eller vänster sida som kontakten sitter på till p-assisten? Måste jag kolla kontakterna... Suck!... Men men :)

Sitter boxen till p-assisten på höger sidan eller på vänstersidan i skuffen?
Dennis Ahlman
Starbright

Post by Starbright »

Boxen? hade inte du provat byta styrenheten?
Jag är iaf nästan 100% säker att högtalaren sitter på vä sidan. Panelerna är inte så svåra att ta bort så hittar du den inte på ena sidan så kolla den andra.
Johnny Söderström
AhlSkal87

Post by AhlSkal87 »

Jo jag har bytat en box som enligt bildelsbasen.se är p-assist boxen. Men enligt vissa här på sidan så säger dom vänster sida vid bältesrullen/airbag-mojjängen :)

Jag ska kolla högtalaren imorgon faktis. Inte lätt att få tid när man är farssa :)
Dennis Ahlman
Post Reply