Bromsoket

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59

Bromsoket

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Efter det att jag tvättade bilen så får jag en tendens till att vid nyttjande av handbromsen och släppt i viloläge så går inte vajarna till sitt rätta läge alltså fristående.

Imorse så hade handbromsen vid frisläpp ej återgått utan efter en stunds körning så återgick den till viloläge.

Vilken del av bromsoket byter man?

Lönar det sig att restaurera mitt gamla bromsok?

Antingen så kan det vara en utmattad fjäder som har gjort sitt jobb och är orkeslös. Det kan oxå vara att grus och smuts salt etc har kommit in i oket och då tappar det sin verkan?

Utbytesok är det en bra deal?

Renoveringskitt är ju ett annat allternativ!

Är det vanligt förekommande att bromsokets handbromsenhet kärvar?

Lite feadback.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Tony
Forumpolis

Re: Bromsoket

Post by Tony »

man kan testa med att göra en renovering, man tar bort klossarna tar bort rost på glidytor ser till att klossen kan glida lätt och smörjer in ytorna, kolven i oket skruvar man in i botten, armen till handbromsen ser man till att den går tillbaka till sitt utgångsläge och man kan även kolla att vajrarna inte kärvar, funkar inte oket så blir det ett utbytesok antingen ett på en skrot eller byte dit gamla till ett nytt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Mitt bromsok ville inte släppa sitt grep när jag en kall dag nyttjade handbromsen.

Stod och vaggade bilen några centimeter i taget för att överhuvudtaget kunna komma iväg.
Trodde att jag hade en tung husvagn bakom mig när jag var tvungen att köra vidare trotts risk för överhettade bromsklossar.

Tack och lov så släppte handbromsens sitt grepp. Säkerligen ett par milimeter extra slitage vid bromsbackarna......

Jo som jag skrev tidigare i ämnet.

Nya bromsok?
Restaurera mitt äldre?
Från Skroten?
Inköp från Frankrike?

Vad skulle prisbilden hamna mån tro?

Tack för era åsikter.

Mvh:LG
Tony wrote:man kan testa med att göra en renovering, man tar bort klossarna tar bort rost på glidytor ser till att klossen kan glida lätt och smörjer in ytorna, kolven i oket skruvar man in i botten, armen till handbromsen ser man till att den går tillbaka till sitt utgångsläge och man kan även kolla att vajrarna inte kärvar, funkar inte oket så blir det ett utbytesok antingen ett på en skrot eller byte dit gamla till ett nytt.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

handbromsvajrarna kan kärva och då går inte bromsarna tillbaka..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply