Överraskningarna fortsätter(oljeläckage Scenic RX4)
Moderator: Forumpolisen
Överraskningarna fortsätter(oljeläckage Scenic RX4)
När jag till slut hade samlat mental styrka och pengar för att få dels bytt allt som har med kamrem, vattenpump, VVT-drev och en massa till dem tillhörande grejer, dels oljetrågspackningen eftersom ett läckage finns som både verkstaden och jag trodde kom från oljetråget så visade det sig att det fortfarande är otätt! Verkstaden tror nu(med i princip 100% säkerhet) att det är en vevaxeltätning som är otät.
Byte av den vill de ha c:a 11000 kr till för!(inkl ny koppling iofs), förutom att det som är gjort kostar 12000...! Då har de iofs varit hyggliga och helt räknat bort kostnaden för bytet av oljetrågspackningen som gick på c:a 4000 kr. Har även 20% rabatt genom en check från Renault, annars hade det blivit ännu dyrare. Men jösses vad mycket stålar i en bil som kanske är värd 25-30-tusen...
Iofs hade jag tänkt ha kvar den nått år till, så om den skulle klara sig undan fler så här dyra grejer under den tiden så vore det väl någorlunda acceptabelt. Men det finns ju kvar möjligheter till rasad växellåda och motor så det känns som ett lotteri med risk för dyra nitlotter, hehe.
Byte av den vill de ha c:a 11000 kr till för!(inkl ny koppling iofs), förutom att det som är gjort kostar 12000...! Då har de iofs varit hyggliga och helt räknat bort kostnaden för bytet av oljetrågspackningen som gick på c:a 4000 kr. Har även 20% rabatt genom en check från Renault, annars hade det blivit ännu dyrare. Men jösses vad mycket stålar i en bil som kanske är värd 25-30-tusen...
Iofs hade jag tänkt ha kvar den nått år till, så om den skulle klara sig undan fler så här dyra grejer under den tiden så vore det väl någorlunda acceptabelt. Men det finns ju kvar möjligheter till rasad växellåda och motor så det känns som ett lotteri med risk för dyra nitlotter, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Överraskningarna fortsätter(oljeläckage Scenic RX4)
Läcker det på växellådssidan av motorn?Baggis wrote:När jag till slut hade samlat mental styrka och pengar för att få dels bytt allt som har med kamrem, vattenpump, VVT-drev och en massa till dem tillhörande grejer, dels oljetrågspackningen eftersom ett läckage finns som både verkstaden och jag trodde kom från oljetråget så visade det sig att det fortfarande är otätt! Verkstaden tror nu(med i princip 100% säkerhet) att det är en vevaxeltätning som är otät.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja, så fattade jag det. Hann dock inte tala så mycket med de på verkstaden i fredags, så måste kolla bättre till veckan.Tony wrote:Läcker det på växellådssidan av motorn?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Japp, växellådssidan är det så klart. Hade det varit andra sidan hade det varit en baggis(!) att byta... Kan det finnas nått annat bakomliggande skäl till att vevaxeltätningarna ryker? Tänker om byte görs så det inte blir "favorit i repris" så att säga.
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Kanske dålig vevhusventilation?Baggis wrote:... Kan det finnas nått annat bakomliggande skäl till att vevaxeltätningarna ryker?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Lågprisolja! Hade du inte problem med vvt-drevet också?!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Med "lågprisolja" avser du vad? Innan bilen kom i min ägo så servades den på en s.k Renault-verkstad som hällde i nån Mobil-olja. Har sett på fakturorna att den definitivt inte var "lågpris". Det är dock inte den olja du och andra förespråkar för den motorn.Dennis wrote:Lågprisolja! Hade du inte problem med vvt-drevet också?!!
Ja, VVT-drevet var slut och är bytt nu. Framledes blir det nog mer "lågprisolja" i den, dvs Elfs olja. Med det menar jag att Autofrance har ett så bra pris på den att den är billigare än t.ex Mobil, haha!
Fast jag måste säga att jag trots flera decenniers och ett ganska stort antal bilar erfarenhet aldrig har hört talas om en så "känslig" motor som denna där allt från VVT-drev till tätningar ryker om man använder annat än just exakt en viss oljetyp. I mina öron låter det mer som att man har konstruerat det hela för "klent"
Övertryck i motorn ja, hmm.... det kollade jag på "bondvis" tidigare genom att ta av oljekorken med motorn igång. På tomgång lättade det på locket, med lite högre varv blev det istället undertryck. Förstod att det är så det brukar vara. Borde dock gå att mäta trycket också så det blir lite mer vetenskapligt?Stymie wrote:Kanske dålig vevhusventilation?Baggis wrote:... Kan det finnas nått annat bakomliggande skäl till att vevaxeltätningarna ryker?
Hmm.. Det finns tydligen "vanlig" koppling och "slavcylinder med inbyggt urtrampningslager"-typ. Benny på Autofrance kunde inte säga vilken det ska vara. Vad tror experterna här?
Enklast är att titta på lådan.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Fint om det syns enkelt från utsidan! Vad ska jag hålla utkik efter? Syns detta något(slavcylindern) uppifrån t.o.m?Dennis wrote:Enklast är att titta på lådan.
slavcylindern med inbyggd urtrampningslager har bara en röranslutning på utsidan, en "vanlig" har en arm som går in i lådanBaggis wrote:Fint om det syns enkelt från utsidan! Vad ska jag hålla utkik efter? Syns detta något(slavcylindern) uppifrån t.o.m?Dennis wrote:Enklast är att titta på lådan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Excellent!Tony wrote:slavcylindern med inbyggd urtrampningslager har bara en röranslutning på utsidan, en "vanlig" har en arm som går in i lådan
Som ämnets rubrik så klokt säger så fortsätter överraskningarna, fast denna gång åt det positiva hållet, för sen en tid tillbaka så har läckaget blivit så litet att det knappt märks på oljestickan! Såklart är jag nöjd och glad om saker och ting lagar sig själv, men lite förbryllad blir man allt!