Felkoder Megane II 1.9 dCi 2006

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pelo75

Felkoder Megane II 1.9 dCi 2006

Post by Pelo75 »

Bilen har gått ca 16000 mil och jag fick för några dagar sedan felmeddelandet "check injection" tillsammans med att servicelampan (skiftnyckeln) började lysa. Tillsammans med meddelandet känns det som om turbon går ner i laddtryck (bilen upplevs som slö vid tex omkörningar). Detta händer när man kört ett tag, då bilen blivit varm och man släpper gasen tex för att stanna vid en korsning.
Eftersom jag hade tid hos besiktningen bad jag om en e-diagnos och fick då följande felkoder ur bilen:

Felkod Beskrivning
DF1070 Cold loop
DF004 Krets turbotryckgivare

Motorkod: F9Q 1.9 EDC16C3 1.9 MT/AT

Någon som vet vad felkoderna betyder?
Cold loop tolkar jag som systemet för glödstiften, kan det stämma?
Finns det flera tryckgivare på turbon och var sitter de i så fall?

Har också hört att EGR-ventilen kan spöka på dessa motorer och kräver regelbunden rengöring. Kan det vara det som spökar i mitt fall?

/Jonas
/Jonas Pettersson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Felkoder Megane II 1.9 dCi 2006

Post by Starbright »

Nej!
DF1070 är en felkod på att Ac-anläggningen är ifrånkopplad av ngn orsak. Ibland bara ett glapp i kontakten, ibland kärvande/trasig kompressor. Kontrollera att kompressorn går enkelt att snurra runt. Gör den det, kontrollera att kontakten till kompressorn är bytt om inte byt. Radera sedan koden. så ska du se att det funkar igen.

DF004 krets turbotryckgivare. Ganska vanligt fel att fukt kommer in i givaren och gör att det blir fel signal från den. Prova blås torrt i rör och givare. radera sedan felkoden. Provkör bilen och kolla om allt fungerar. Värsta fall byt givare.

VH
Johnny Söderström
Pelo75

Post by Pelo75 »

Tack för hjälpen.

Ska kolla kompressorn. ACn har faktiskt varit lite slö, för att inte säga obefintlig, men jag använder den inte så ofta så jag har inte felsökt.

Var sitter turbotryckgivaren?

/Jonas
/Jonas Pettersson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Laddluftröret framme vid kylaren
Johnny Söderström
Pelo75

Post by Pelo75 »

Plockade loss turbotryckgivaren och märkte då att det var olja på den. Blev lite orolig och skruvade loss laddluftröret vid strypspjället (eller avstängningsspjället eller vad det heter) och hittar olja i laddluftröret också. Är det normalt? Om inte vad kan det tyda på för fel? Bör jag vara orolig?

/Jonas
/Jonas Pettersson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Pelo75 wrote:Plockade loss turbotryckgivaren och märkte då att det var olja på den. Blev lite orolig och skruvade loss laddluftröret vid strypspjället (eller avstängningsspjället eller vad det heter) och hittar olja i laddluftröret också. Är det normalt? Om inte vad kan det tyda på för fel? Bör jag vara orolig?

/Jonas
ja det är ganska normalt. inget att bry sig om, skulle det vara något helt fel så syns det i avgaserna..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply