bakdörr Renault Megane Classic -99 GÅR INTE ÖPPNA
Moderator: Forumpolisen
bakdörr Renault Megane Classic -99 GÅR INTE ÖPPNA
Hej,
Har en Megance classic som det ej gått öppna VB dörr på sedan inköp. Trodde först de va låskistan efter att ha sökt lite här. Men när jag tagit bort dörrsidan och slutligen kunnat öppna dörren så var barnlåset i därav att den inte gick att öppna innifrån. Och när jag tittade in i den tomma dörren ser jag att länkaget mellan låskistan och yttre handtaget gått av vid "clipset".
Satte ihop detta med ett buntband och voila så fungerade det...en stund. Plockade isär igen och samma visa uppstår... varför???
Kan det ha ngt med c-lås motorn att göra? Med dörrsidan borta tycker jag att jag får lirka lite på låsstången även till öppning innifrån (men kan ju även bero på att den blir lite sladdrig när inte ngt styr låspluppen)
Tacksam för svar, bes på fredag!
///T
Har en Megance classic som det ej gått öppna VB dörr på sedan inköp. Trodde först de va låskistan efter att ha sökt lite här. Men när jag tagit bort dörrsidan och slutligen kunnat öppna dörren så var barnlåset i därav att den inte gick att öppna innifrån. Och när jag tittade in i den tomma dörren ser jag att länkaget mellan låskistan och yttre handtaget gått av vid "clipset".
Satte ihop detta med ett buntband och voila så fungerade det...en stund. Plockade isär igen och samma visa uppstår... varför???
Kan det ha ngt med c-lås motorn att göra? Med dörrsidan borta tycker jag att jag får lirka lite på låsstången även till öppning innifrån (men kan ju även bero på att den blir lite sladdrig när inte ngt styr låspluppen)
Tacksam för svar, bes på fredag!
///T
Thommie Eriksson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Re: bakdörr Renault Megane Classic -99 GÅR INTE ÖPPNA
min kärvade likadant och efter massa pill med mejslar inifrån, fick jag till slut upp dörren
smörja smörja smörja (olja fett eller silikon).
eller köp ny kista.
Jag lät min ligga i blöt i 5-56 och sedan olja samtidigt som jag motionerade låset så funkade det fint några år till
smörja smörja smörja (olja fett eller silikon).
eller köp ny kista.
Jag lät min ligga i blöt i 5-56 och sedan olja samtidigt som jag motionerade låset så funkade det fint några år till
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Problemet löst...
Var länkaget mellan ytterhandtag o kista som va skrot. Gick tydligen inte att köpa som lös reservdel heller enl lokala handlaren (slutar aldrig att förvånas...)
Så det va extremt lätt fixat med ett buntband istället för att som dom tyckte köpa ny kista för 1800:-...
Nybes u.a idag.
Var länkaget mellan ytterhandtag o kista som va skrot. Gick tydligen inte att köpa som lös reservdel heller enl lokala handlaren (slutar aldrig att förvånas...)
Så det va extremt lätt fixat med ett buntband istället för att som dom tyckte köpa ny kista för 1800:-...
Nybes u.a idag.
Thommie Eriksson
-
Vad använde du för verktyg till att ta bort dörrsidan? Höger framdörr på min Renault Laguna -97 går inte att öppna utifrån, och handtaget åker inte tillbaka när man släpper det. Kanske är samma fel på min som på din.
David Sjöstrand
-
Kommer man lätt åt länkaget och kistan om man tar bort dörrsidan? Snart besiktning så skulle behöva fixa dörren.eimmoht wrote:Problemet löst...
Nybes u.a idag.
David Sjöstrand
Inget som säger att man behöver kunna öppna en dörr på besiktningen.RenaultLaguna wrote:Kommer man lätt åt länkaget och kistan om man tar bort dörrsidan? Snart besiktning så skulle behöva fixa dörren.eimmoht wrote:Problemet löst...
Nybes u.a idag.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Inte? Det följde med papper från tidigare besiktningar med bilen, och 2005 underkändes bilen vid kontrollbesiktning.Tony wrote:Inget som säger att man behöver kunna öppna en dörr på besiktningen.RenaultLaguna wrote:Kommer man lätt åt länkaget och kistan om man tar bort dörrsidan? Snart besiktning så skulle behöva fixa dörren.eimmoht wrote:Problemet löst...
Nybes u.a idag.
"Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1)
1. Dörr, bak vänster, går inte att öppna."
Nu är det höger framdörr som inte går att öppna utifrån. Men antar att samma sak gäller? Att dörren måste gå att öppna även utifrån.
David Sjöstrand
Va varför skulle det bli underkänt för det,skulle vara någon säkerhetsregel då men går ju hoppa ut genom fönstret om det är tvunget. Skulle man krocka och någon vill ta ut en så kanske därför dom klagar, plocka bort dörrklädseln och kolla hur det ser ut.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st