Glapp kontakt till torkarmotor - Megane 2002

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Henkla

Glapp kontakt till torkarmotor - Megane 2002

Post by Henkla »

Hej Renaultvänner! Detta blir mitt första inlägg i detta eminenta forum.

Köpte för ett par dagar sedan min andra Megane, denna gång en kombi årsmodell 2002 (min förra var en Coupé '99). Bilen är och går kanonfint, men jag har ett ganska irriterande fel - torkarna går endast sporadiskt, om ens det! Jag har kört den i två dygn nu och torkarna har fungerat tre gånger totalt. Trodde först att det var någonting i torkarmotorn, men eftersom de väl går när de går så har jag uteslutit det. Min andra tanke var elfel eller relä, vilket också var anledningen till att jag i afton begav mig ut för att kika runt lite efter tänkbara orsaker.

Det visar sig vara glapp i (ström?)-kontakten till torkarmotorn. Jag slår på torkarna inifrån, ingenting händer. Om jag samtidigt ruckar på kontakten så går torkarna på som de ska, men så fort jag börjar köra en bit så upphör de att fungera (antagligen på grund av vibrationerna).

Hur går jag vidare? Själva kontakten ser fin ut, både från sladden och där den går in i torkarmotorn. Trodde i min enfald att kontaktspray skulle göra saken bättre, men ack så fel jag hade.

Jag tar tacksamt emot hjälp och tips från er märkesbröder och systrar!

Ps. Hej Robin på Alnö ;) /Gul Renault på macken
Henrik Solback, Sundsvall
--- --- --- --- --- --- --- ---
Renault Megane Kombi (2002), 1.6 L 16 V
Joakim16v

Re: Glapp kontakt till torkarmotor - Megane 2002

Post by Joakim16v »

Du skulle ju kunna vara lite drastisk och kapa kontakten och löda dit sladdarna. Var noga med att isolera mellan kablarna bara..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Henkla

Post by Henkla »

Joakim16v wrote:Du skulle ju kunna vara lite drastisk och kapa kontakten och löda dit sladdarna. Var noga med att isolera mellan kablarna bara..
Det är dessvärre överkurs för mig. Lyckligtvis känner jag många mekare säkert skulle ta sig an problemet mot ett par hundringar.

Problemet är bara att jag inte vet inte glappet sitter i själva kontakten, eller om det är någon koppling "längre in" i torkarmotorn.

Om nu felet inte skulle sitta i sladdkontakten. vad tror ni om att byta ut hela motorn mot min gamla som sitter i Coupén? Är de kompatibla/likadana?
Joakim16v

Post by Joakim16v »

De kan säkert vara samma, men då har du ju ingen i Coupén..

Chansen är störst att det blir glapp i kablarna som är utsatta för vibrationer på ett helt annat sätt.
Joakim Birath
Stockholm
Henkla

Post by Henkla »

Joakim16v wrote:De kan säkert vara samma, men då har du ju ingen i Coupén..

Chansen är störst att det blir glapp i kablarna som är utsatta för vibrationer på ett helt annat sätt.
Min stackars Coupé står under snö och har inte varit körd på fyra månader :) Det är så mycket fix på den att det för mig inte är lönt att åtgärda alla fel. Men den som har kunskap, tid och intresse kan nog fixa den för en mycket billig peng.

Nåja, om inte annat kan jag ju plocka en och en annan del från gamla Meganen till den nya vid behov.

Apropå glapp i kablarna och inte i kontakten - jag vet inte hur kablarnas koppartrådar går in i kontakten (kläms de fast eller är de lödda?), men skulle man inte kunna "sätta om" dem? Du nämnde ju något om att löda fast dem i stället. Det jag undrar är om du menar att jag ska löda om dem i kabelkontakten?

Tack för dina svar förresten, det är guld värt att få lite vägledning.
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Ja, jag menade att du ska klippa bort kontakten från sladden och löd dit sladdarna direkt på torkarmotorn.

Kopparn sitter klämd i stift i kontakten..

Har du förresten kollat att stiften i kontakten på sladden "nyper" om stiften i kontakten på motorn. Det kanske räcker med att klämma ihop dem lite..
Joakim Birath
Stockholm
Henkla

Post by Henkla »

Joakim16v wrote:Ja, jag menade att du ska klippa bort kontakten från sladden och löd dit sladdarna direkt på torkarmotorn.

Har du förresten kollat att stiften i kontakten på sladden "nyper" om stiften i kontakten på motorn. Det kanske räcker med att klämma ihop dem lite..
Det låter inte särskilt säkert. Blir det inte kortslutning om lödhärvan ärgar eller får vatten på sig? Kan man kapsla in lödningen på något vis?

Jag har inte provat att klämma ihop kontakten, ska testa det senare i dag. Om det skulle göra skillnad - räcker det med att "tjocka till" stiften i kapelkontakten kanske?
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Henkla wrote:
Joakim16v wrote:Ja, jag menade att du ska klippa bort kontakten från sladden och löd dit sladdarna direkt på torkarmotorn.

Det låter inte särskilt säkert. Blir det inte kortslutning om lödhärvan ärgar eller får vatten på sig? Kan man kapsla in lödningen på något vis?

Jag har inte provat att klämma ihop kontakten, ska testa det senare i dag. Om det skulle göra skillnad - räcker det med att "tjocka till" stiften i kapelkontakten kanske?
Det var därför jag skrev att du skulle vara noga med att isolera :wink:

Jag vet inte riktigt hur du menar med att "tjocka till" stiften, men med största sannolikhet har du honan på sladden och hanen på motorn. Hanen har stift som ska in i hylsor i honan. Dessa hylsor kan med tiden vidga sig lite, med glappkontakt som följd. Nyper man ihop dem igen så kan det lösa problemet.
Joakim Birath
Stockholm
Göte J
Firstname: Göte
Surname: Johansson

Post by Göte J »

Är du säker på att glappet sitter vid kontakten? Det skulle ju även kunna vara kolen som kärvar i sina hållare och bara når fram sporadiskt. Om jag vore du skulle jag först kolla med att ansluta 12v direkt i kontakten och se att motorn går då . Om inte sedan direkt på motoranslutningarna om du kommer åt dem. Du kan ju även ansluta en testlampa i kontakten istf torkarmotorn och få fram på vilken sida glappet sitter.
// Göte J
john
Forumpolis
Firstname: John
Surname: Ignell

Post by john »

ngn har glömt namn på inläggen 8)
John Ignell Enviken
Henkla

Post by Henkla »

Göte J wrote:Är du säker på att glappet sitter vid kontakten? Det skulle ju även kunna vara kolen som kärvar i sina hållare och bara når fram sporadiskt. Om jag vore du skulle jag först kolla med att ansluta 12v direkt i kontakten och se att motorn går då . Om inte sedan direkt på motoranslutningarna om du kommer åt dem. Du kan ju även ansluta en testlampa i kontakten istf torkarmotorn och få fram på vilken sida glappet sitter.
// Göte J
Har en i min absoluta närhet som är i det närmaste mekaniker och han trodde först att det kunde bero på kolen. Den felsökningsmetod du föreslår låter logisk och för sammanhanget passande, MEN:

- Torkarna fungerar i dag som de ska igen! :P Antar att det har att göra med gårdagens smörjning av kontakter. Återstår dock att se hur länge så är fallet, men ännu går de som sagt bra *peppar, peppar*
john wrote:ngn har glömt namn på inläggen 8)
Jag är ny på detta forumet så jag vet inte om det var riktat till mig eller ej. Om så är fallet kan jag meddela att jag inte förstår vad du menar :oops:

EDIT: Efter att ha gått igenom den klistrade tråden i toppen av delforumet förstår jag saken bättre. Korrigeras per omgående.

... Tack alla som engagerat sig i frågan! Jag hoppas att jag inte får anledning att återkomma i ärendet, men väl av andra orsaker av en mer positiv karaktär!
Post Reply