Hjulbult?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Hjulbult?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Imorse när en kille skulle byta en spiralfjäder fram på min Renault.
Vid borttagning av däcket så går 1 bult av 4 av precis vid övergången till gängstigningen vid kragen.

Skitt säger jag.

Men killen tog det lugnt och låssade på bromsoket.
Tog bort 2 små torkz.
Knackade försiktigt bort bromsskivan.
Skruvade på 2 bultar av 4 st.
Satte en kofåt imellan bult 3 och 4 för att stoppa rotationen av framdäcket vid bortplockning av den skadade bulten, istället för att lägga in en växel och skada växellådan.
Tog han en stor svetstång med rörlig inställning och låsbarhet.
Tog tag med ett bestämt grepp och drog bort sakta och säkert den skadade hjulbulten.
Inspekterades gängstigning på den trasiga bulten samt gängbilden vid infästning av hjulbultarna allt kändes okey.
I samband med detta förfarande upptäcktes att skyds-damasken till drivknuten saknades en låsring som går runt om damasken längst in mot däcket för att täpa och skydda mot sand.
Allt monterades nu på plats återigen.

Min fråga.

Ska man behöva för säkerhets skull köpa härdade eller starkare legering på hjulbultarna som tål ett högre åtdragningstryck???

Tyvärr så dras dessa bultar med lufttrycksdrivna verktyg där de saknar känslan av hur mycket drog jag åt???

I vissa böcker så ska man ha ett dragtryck på max 100 - 150 Tryck per hjulbult.

Det finns momentverktyg som kan säkerställa detta.

Som sagt vilket märke eller sort av hjulbultar rekk ni?

Jag kör med plåtfälgar med plastnavkapslar........

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hjulbult?

Post by Tony »

Lalo59 wrote:Hejsan.

Imorse när en kille skulle byta en spiralfjäder fram på min Renault.
Vid borttagning av däcket så går 1 bult av 4 av precis vid övergången till gängstigningen vid kragen.

Skitt säger jag.

Men killen tog det lugnt och låssade på bromsoket.
Tog bort 2 små torkz.
Knackade försiktigt bort bromsskivan.
Skruvade på 2 bultar av 4 st.
Satte en kofåt imellan bult 3 och 4 för att stoppa rotationen av framdäcket vid bortplockning av den skadade bulten, istället för att lägga in en växel och skada växellådan.
Tog han en stor svetstång med rörlig inställning och låsbarhet.
Tog tag med ett bestämt grepp och drog bort sakta och säkert den skadade hjulbulten.
Inspekterades gängstigning på den trasiga bulten samt gängbilden vid infästning av hjulbultarna allt kändes okey.
I samband med detta förfarande upptäcktes att skyds-damasken till drivknuten saknades en låsring som går runt om damasken längst in mot däcket för att täpa och skydda mot sand.
Allt monterades nu på plats återigen.

Min fråga.

Ska man behöva för säkerhets skull köpa härdade eller starkare legering på hjulbultarna som tål ett högre åtdragningstryck???

Tyvärr så dras dessa bultar med lufttrycksdrivna verktyg där de saknar känslan av hur mycket drog jag åt???

I vissa böcker så ska man ha ett dragtryck på max 100 - 150 Tryck per hjulbult.

Det finns momentverktyg som kan säkerställa detta.

Som sagt vilket märke eller sort av hjulbultar rekk ni?

Jag kör med plåtfälgar med plastnavkapslar........

Mvh:LG
Problemet är att dom dras för hårt, ingen ide att köpa andra..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Hjulbult?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Jo detta vet vi alla som när man eventuellt står där vid midnatt och har fått punka i - 20 grader och stark blås..............

Men frågan var om det finns på marknaden hjulbultar som tål tuffare dragning?

Mig vetterligen har jag aldrig behövt ställa en sådan fråga.

Nä!!!

Som jag skrev användning av en momentnyckel så klarar man både avdragning och åtdragning........

Tja.

Jag har ju Falks assistence 24 timmar oavsett var jag är i Riket...... :D :D :D

Gott Nytt År önskar jag eder alla och ett Gott 2012.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Hjulbult?

Post by Tony »

Lalo59 wrote:Hejsan.

Jo detta vet vi alla som när man eventuellt står där vid midnatt och har fått punka i - 20 grader och stark blås..............

Men frågan var om det finns på marknaden hjulbultar som tål tuffare dragning?

Mig vetterligen har jag aldrig behövt ställa en sådan fråga.

Nä!!!

Som jag skrev användning av en momentnyckel så klarar man både avdragning och åtdragning........

Tja.

Jag har ju Falks assistence 24 timmar oavsett var jag är i Riket...... :D :D :D

Gott Nytt År önskar jag eder alla och ett Gott 2012.

Mvh:LG
Man behöver inte dra fast hjulen med 500nm, kvittar om bultarna tål det, du kommer inte få loss dom utan en grym mutterdragare, man kan dra dom med maskin men man kan ta den lösaste inställningen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Daniel E
Posts: 68
Joined: 29 Mar 2010, 16:18
Location: Örnsköldsvik

Re: Hjulbult?

Post by Daniel E »

110 nm. Mer ska de iaf. inte dras åt. Jag drar inte hårdare och har inte tappat nåt hjul än. :D
Daniel Edin, Överå.
Renault Espace IV 2.0T auto -10
Citroen C5 2.0 Tourer, bioflex - 09
Renault 18 TS Automatic -80 4000 mil.
Polaris 500 efi sks -92
Polaris Widetrak -96
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Hjulbult?

Post by Lalo59 »

Daniel E wrote:110 nm. Mer ska de iaf. inte dras åt. Jag drar inte hårdare och har inte tappat nåt hjul än. :D
Hejsan.

Precis det har jag oxå läst är korrekt.
D.v.s. man ska eller bör inte dra dom mer än rekommenderat max 120 Nm.

God fortsättning på det Nya Året.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
man
Posts: 35
Joined: 05 Oct 2008, 16:48
Location: Björnhuvud No Sthlm Sverige

Re: Hjulbult?

Post by man »

Jag har varit ute för problemet på vissa Renaulter men där har skruvarna rostat fast och när de skulle lossas gick de av. Jag tror inte att det beror på att någon dragit för hårt utan ett dåligt material i medbringaren , de andra skruvara gick väldigt tungt pga rost i gängan. Skaffade en gängtapp och rensade gängorna och fettade skruvarna.
Michael Andersson
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Hjulbult

Post by Lalo59 »

Hej.

Vilka lämpliga hjulbultar ska jag köpa till mina original Renault plåtfälgar som har artikelnummer: 7700427152

Tacksam för tipsen.

Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply