kamremshaveri
Moderator: Forumpolisen
kamremshaveri
Tja, då var det min tur att få ett kamremshaveri. Tur att man tycker det är kul att meka .
Jag bytte remsats och vattenpump i aug 2010 till ett noname jag köpte billigt på ebay. 310kr för remsats, 218kr för vattenpump + frakt 170kr. Planen var att byta enbart remmen igen efter 6000mil. Så långt hann jag nu inte, utan efter 15mån och 1400mil brast remmen och efter undersökning ser jag att även vattenpumpen har läckt en del samt att lagret i spännaren låter lite. Förbannade skitgrejer.
Nu min fråga. Vad jag förstår är det vanligt att ventilerna kröker sig, finns det överhuvudtaget någon motor (K4M-700) som klarar sig från detta. Ska väl till en jävla tur i så fall, och det är inte mitt förnamn direkt.
Jag skulle behöva ha en gammal rem för att komp-prova innan jag vet vad som krävs för åtgärder, så är det någon som har en liggande och snabbt kan få iväg den till mig för en rimlig ersättning, så vore jag väldigt tacksam.
Lovar att följa upp tråden för att ge mina erfarenheter.
Jag bytte remsats och vattenpump i aug 2010 till ett noname jag köpte billigt på ebay. 310kr för remsats, 218kr för vattenpump + frakt 170kr. Planen var att byta enbart remmen igen efter 6000mil. Så långt hann jag nu inte, utan efter 15mån och 1400mil brast remmen och efter undersökning ser jag att även vattenpumpen har läckt en del samt att lagret i spännaren låter lite. Förbannade skitgrejer.
Nu min fråga. Vad jag förstår är det vanligt att ventilerna kröker sig, finns det överhuvudtaget någon motor (K4M-700) som klarar sig från detta. Ska väl till en jävla tur i så fall, och det är inte mitt förnamn direkt.
Jag skulle behöva ha en gammal rem för att komp-prova innan jag vet vad som krävs för åtgärder, så är det någon som har en liggande och snabbt kan få iväg den till mig för en rimlig ersättning, så vore jag väldigt tacksam.
Lovar att följa upp tråden för att ge mina erfarenheter.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: kamremshaveri
Ventilerna är relativt mjuka och om dem fått en liten krökning så brukar det kunna gå att räta ut dem genom att man gasar riktigt ordentligt i säg 30-60 sek.
Efter det och om motorn låter ok.. gör ett kompprov och kolla hur det ser ut.
Det som inte brukar hålla vid ett kamremsbrott är rullvipporna till kammarna.. lyft ventil kåpan och kika hur det ser ut där. Är dem trasiga.. ja då är det bara att byta.
Om du är van att mecka vrf i all världen köpte du så billigt sk*t då? lägg ngra extra kronor på "the real thing" istället för budget sk*t. Du måste inte ha OEM detaljer men iaf riktiga märkesanpassade delar. Det är ju jobbet som kostar på en verkstad inte delarna, och om du nu gör bytet själv då kostar det ju typ nada iaf ju( i jämförelse) så vrf snåla?
Jag skulle personligen ALDRIG kasta in ngt billigt sk*t i min Renault iaf.
Men det är jag det..
Efter det och om motorn låter ok.. gör ett kompprov och kolla hur det ser ut.
Det som inte brukar hålla vid ett kamremsbrott är rullvipporna till kammarna.. lyft ventil kåpan och kika hur det ser ut där. Är dem trasiga.. ja då är det bara att byta.
Om du är van att mecka vrf i all världen köpte du så billigt sk*t då? lägg ngra extra kronor på "the real thing" istället för budget sk*t. Du måste inte ha OEM detaljer men iaf riktiga märkesanpassade delar. Det är ju jobbet som kostar på en verkstad inte delarna, och om du nu gör bytet själv då kostar det ju typ nada iaf ju( i jämförelse) så vrf snåla?
Jag skulle personligen ALDRIG kasta in ngt billigt sk*t i min Renault iaf.
Men det är jag det..
Johnny Söderström
Re: kamremshaveri
Men olja från Biltema då???(läste jag i ngn tråd från dig) Men det är ju bara motorns smörjning som kan äventyras,vvt-drev m.m m.m Men det byter man ju ganska lättStarbright wrote:
Jag skulle personligen ALDRIG kasta in ngt billigt sk*t i min Renault iaf.
Men det är jag det..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: kamremshaveri
Good one!
Dock FRÅGADE jag om vad ni trodde/tyckte om den oljan, pga att den har rätt klassificering. Är den bra att slå i bilen?, fick ju som bekant ett svar att det e samma olja som Statoil kör med.
Har aldrig sagt att jag tänker slå i den i bilen
Dock FRÅGADE jag om vad ni trodde/tyckte om den oljan, pga att den har rätt klassificering. Är den bra att slå i bilen?, fick ju som bekant ett svar att det e samma olja som Statoil kör med.
Har aldrig sagt att jag tänker slå i den i bilen
Johnny Söderström
Re: kamremshaveri
Jag skulle aldrig slå i en statoil heller för den delen....Starbright wrote:Good one!
Dock FRÅGADE jag om vad ni trodde/tyckte om den oljan, pga att den har rätt klassificering. Är den bra att slå i bilen?, fick ju som bekant ett svar att det e samma olja som Statoil kör med.
Har aldrig sagt att jag tänker slå i den i bilen
Har drivit min verkstad sedan -92. Det finns fortfarande bilar som rullar efter dessa 20år och det är gyllenbrunt innanför ventilkåpan även på dessa som aldrig haft annat än Elf, på den tiden Pollyalfaoil baserad halvsyntet (Competition s.. ngt tingen) och succesivt uppgraderats till idag Exellium NF.
Nä,, för mig så känns det som en billig motorförsäkring.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: kamremshaveri
Ok ja det lutar helt klart åt att jag slår i ELF olja då det blir dags.
Men vilken variant skall jag slå i då? dvs vad heter Elf oljan som har klassificeringen RN710?
Men vilken variant skall jag slå i då? dvs vad heter Elf oljan som har klassificeringen RN710?
Johnny Söderström
Re: kamremshaveri
Nu vart det lite OT på tråden, själv kör jag på Coop´s helsyntet .
Nu har jag rivit så långt att jag lyft bort rullvipporna som ser Ok ut, däremot är insugsventiler på 4:ans cylinder krökta. Ska fortsätta att ta bort toppen när jag får lite tid över. Lambdasonden verkar lite jäklig att få bort, tur det finns tigersåg
Nu har jag rivit så långt att jag lyft bort rullvipporna som ser Ok ut, däremot är insugsventiler på 4:ans cylinder krökta. Ska fortsätta att ta bort toppen när jag får lite tid över. Lambdasonden verkar lite jäklig att få bort, tur det finns tigersåg
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: kamremshaveri
tigersåg på lambda sonden finns ju annars smörj medel och rostlösare + armkraft!
hoppas det inte är för mycket skador på ventilerna bara!
hoppas det inte är för mycket skador på ventilerna bara!
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: kamremshaveri
Efter att ha dragit sönder en topplocksbult (fuskade med verktygen) så är det konstaterat att 6 insug och 2 avgasventiler är ordentligt krökta.
Bara att ta fram hammare o städet för att få rätsida på dom, eller så köper jag de prisvärda bulgariska jag hittade på nätet.
Bara att ta fram hammare o städet för att få rätsida på dom, eller så köper jag de prisvärda bulgariska jag hittade på nätet.
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: kamremshaveri
De här avgasventilerna har nog gjort sitt
http://www.ladda-upp.com/bilder/61928/krokig-ventil
http://www.ladda-upp.com/bilder/61928/krokig-ventil
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: kamremshaveri
Uppdatering
Nu börjar det ramla in lite delar som varit beställda. Det blir 16 nya Freccia ventiler, Conti kamremssats, Saleri vattenpump, Glaser sotningssats och Glaser topplocksbultar + lite original pinnbultar, muttrar o skruv till grenröret.
Passar också på att byta höger motorfäste (Febi), löprulle till drivrem, packning grenrör-kat och luftfilter.
Hittills har jag fått köpa ventilbåge (omsvetsad för att passa), Indianpinne, E12-hylsa, lacknafta och T-sprit.
Återstår olja o filter, glykol, liten momentnyckel och en vridvinkelskiva
Kamlåsningsverktyg, stor momentnyckel och plantätningsmassa har jag sedan tidigare, annars måste detta också skaffas.
Frågetecken är ventilslipningen (blir det tätt), ser dock bra ut i styrningar och ventilsäten och flexröret på katten (det var en liten spricka tidigare) som kanske har blivit värre. Typiskt om man måste byta den med.
Det går ju att fundera på om det verkligen är lönsamt att reparera en havererad kamrem på en 12 år gammal bil. Det är en jävla massa jobb samt att det blir dyrare än vad man räknar med.
Murphys lag kommer alltid att finnas där.
"Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".
Kan också sägas
"Kan det jävlas, så ska det jävlas"
Det finns också O´Tools lag
"Murphy var en optimist"
Nu börjar det ramla in lite delar som varit beställda. Det blir 16 nya Freccia ventiler, Conti kamremssats, Saleri vattenpump, Glaser sotningssats och Glaser topplocksbultar + lite original pinnbultar, muttrar o skruv till grenröret.
Passar också på att byta höger motorfäste (Febi), löprulle till drivrem, packning grenrör-kat och luftfilter.
Hittills har jag fått köpa ventilbåge (omsvetsad för att passa), Indianpinne, E12-hylsa, lacknafta och T-sprit.
Återstår olja o filter, glykol, liten momentnyckel och en vridvinkelskiva
Kamlåsningsverktyg, stor momentnyckel och plantätningsmassa har jag sedan tidigare, annars måste detta också skaffas.
Frågetecken är ventilslipningen (blir det tätt), ser dock bra ut i styrningar och ventilsäten och flexröret på katten (det var en liten spricka tidigare) som kanske har blivit värre. Typiskt om man måste byta den med.
Det går ju att fundera på om det verkligen är lönsamt att reparera en havererad kamrem på en 12 år gammal bil. Det är en jävla massa jobb samt att det blir dyrare än vad man räknar med.
Murphys lag kommer alltid att finnas där.
"Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".
Kan också sägas
"Kan det jävlas, så ska det jävlas"
Det finns också O´Tools lag
"Murphy var en optimist"
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: kamremshaveri
Finns det inte billiga toppar på skroten eller det är inte lönt?rewrew wrote:Uppdatering
Det går ju att fundera på om det verkligen är lönsamt att reparera en havererad kamrem på en 12 år gammal bil. Det är en jävla massa jobb samt att det blir dyrare än vad man räknar med."
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Re: kamremshaveri
Jovisst kan man köpa en topp. Man sparar in ventilernas kostnad, men lönsamt??
"Jag är skeptisk" som Dr Dängroth säger
Är det inga skador på egna toppen är det bara att plocka isär, byt o slipa ventiler och passa på att montera nya tätningar så har du en fin topp att montera som redan är samkörd med kamaxlar o lyftare.
Kostnad är lite beroende på vad som byts.
Absolut minimun borde vara en burk permatex o ny kamrem. Återanvänd resten o räta ventilerna med hammare.
"normalt" är (Mekonomenpris)
nya ventiler ca 110kr/st (Autofrance)
sotningssats ca 2350kr
toppbultar ca 450kr
kamremssats ca 1600kr
glykol ca 300kr
Troligtvis passar man på att byta
tändstift 300kr
vattenpump 750kr
multirem 250kr
luftfilter 150kr
packning grenrör-kat 100kr
pinnbultar, muttrar grenrör-kat ca 200kr
Andra saker att kolla
höger motorfäste, vanligt fel att den är "punkterad" ca 1000kr
undre motorfäste ca 500kr
lambdasonden ca 1000kr
vevaxelgivare ca 450kr
löphjul multirem ca 2x500kr
Ja till detta smörgåsbord av fina nya grejer kommer kostnader för allt det man inte har hemma, såsom verktyg, specialverktyg, slippasta, lacknafta mm
Sammanfattning
Alt nr 1 laga själv, ca 4-7kkr
mkt arbete, skitigt, familjen klagar, osäkert om det blir bra
Alt nr 2 är lämna in bilen, ca 12-15kkr
bekvämt, stressigt när fakturan kommer
Alt nr 3 är, släng skiten o köp en i ungefär samma skick, ca 12-15kkr
kul med ngt nytt tills man inser att även på denna måste kamremmen bytas
"Jag är skeptisk" som Dr Dängroth säger
Är det inga skador på egna toppen är det bara att plocka isär, byt o slipa ventiler och passa på att montera nya tätningar så har du en fin topp att montera som redan är samkörd med kamaxlar o lyftare.
Kostnad är lite beroende på vad som byts.
Absolut minimun borde vara en burk permatex o ny kamrem. Återanvänd resten o räta ventilerna med hammare.
"normalt" är (Mekonomenpris)
nya ventiler ca 110kr/st (Autofrance)
sotningssats ca 2350kr
toppbultar ca 450kr
kamremssats ca 1600kr
glykol ca 300kr
Troligtvis passar man på att byta
tändstift 300kr
vattenpump 750kr
multirem 250kr
luftfilter 150kr
packning grenrör-kat 100kr
pinnbultar, muttrar grenrör-kat ca 200kr
Andra saker att kolla
höger motorfäste, vanligt fel att den är "punkterad" ca 1000kr
undre motorfäste ca 500kr
lambdasonden ca 1000kr
vevaxelgivare ca 450kr
löphjul multirem ca 2x500kr
Ja till detta smörgåsbord av fina nya grejer kommer kostnader för allt det man inte har hemma, såsom verktyg, specialverktyg, slippasta, lacknafta mm
Sammanfattning
Alt nr 1 laga själv, ca 4-7kkr
mkt arbete, skitigt, familjen klagar, osäkert om det blir bra
Alt nr 2 är lämna in bilen, ca 12-15kkr
bekvämt, stressigt när fakturan kommer
Alt nr 3 är, släng skiten o köp en i ungefär samma skick, ca 12-15kkr
kul med ngt nytt tills man inser att även på denna måste kamremmen bytas
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Re: kamremshaveri
Eftersom många har läst tråden ska jag göra ett avslut.
Bilen har nu varit igång någon vecka. Startade direkt och gick fint utan konstiga ljud eller läckage. Den känns lite piggare än tidigare, bränsleförbrukningen ngt lägre, men dragöglan i fram får sitta kvar ett tag till. (Ingen självsäkerhet här inte).
Varje gång frugan ringer på mobilen går pulsen upp, (vad fan har nu hänt). Skönt, skulle bara köpa 2l mjölk.
Kostnaden blev ca 6500kr, ej räknat arbetstid ell bilåkning för inköp av delar.
Köpt från Ebay.de, Autofrance, lokal motorspecialist, Biltema, Jula, o Renault/Volvo.
Så här i efterhand kan jag säga att ju längre det drar ut på tiden ju besvärligare blir det att få ihop det
t.ex
-monterade jag grenröret och fick inte dit undre värmeskyddet, satan.
-var skulle kabelstammen gå, under/över servopumpen, många försök
-när kabelstammen kom på plats hade jag glömt en besvärlig bult till servopumpen, bara börja om
-trots att jag lagt allt i olika högar så hade efter en månad det mesta flyttats runt. Det slutade med att jag stod sista dan med 6 skruvar över, och var i h-vete ska dom vara. När jag väl hittde något ställe att testa hittade jag inte verktyget jag precis lagt ifrån mig (tur man har tredubbel uppsättning). En hel dag för 6 ynka skruvar
Ja, nu kommer den att gå tills nästa fel dyker upp, kan ske om en månad, ett år ell imorgon. Det är inte fråga om utan när.
ps Diagnosverktyget visar att det är något tjall med lambda.
Håhåjaja, då var det dags igen, jag har just nu beställt ny lambdasond (Bosch)
Bilen har nu varit igång någon vecka. Startade direkt och gick fint utan konstiga ljud eller läckage. Den känns lite piggare än tidigare, bränsleförbrukningen ngt lägre, men dragöglan i fram får sitta kvar ett tag till. (Ingen självsäkerhet här inte).
Varje gång frugan ringer på mobilen går pulsen upp, (vad fan har nu hänt). Skönt, skulle bara köpa 2l mjölk.
Kostnaden blev ca 6500kr, ej räknat arbetstid ell bilåkning för inköp av delar.
Köpt från Ebay.de, Autofrance, lokal motorspecialist, Biltema, Jula, o Renault/Volvo.
Så här i efterhand kan jag säga att ju längre det drar ut på tiden ju besvärligare blir det att få ihop det
t.ex
-monterade jag grenröret och fick inte dit undre värmeskyddet, satan.
-var skulle kabelstammen gå, under/över servopumpen, många försök
-när kabelstammen kom på plats hade jag glömt en besvärlig bult till servopumpen, bara börja om
-trots att jag lagt allt i olika högar så hade efter en månad det mesta flyttats runt. Det slutade med att jag stod sista dan med 6 skruvar över, och var i h-vete ska dom vara. När jag väl hittde något ställe att testa hittade jag inte verktyget jag precis lagt ifrån mig (tur man har tredubbel uppsättning). En hel dag för 6 ynka skruvar
Ja, nu kommer den att gå tills nästa fel dyker upp, kan ske om en månad, ett år ell imorgon. Det är inte fråga om utan när.
ps Diagnosverktyget visar att det är något tjall med lambda.
Håhåjaja, då var det dags igen, jag har just nu beställt ny lambdasond (Bosch)
Megane III Grand Tour 1,5 dci 110, Exception -13
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06
Saab 9-5 Vector 2,3t Biopower -08
Porsche 944 -86
Suzuki 750 -78
Jinlun 125 -06