Dörrarna blir inte upplåsta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultLaguna

Dörrarna blir inte upplåsta

Post by RenaultLaguna »

När jag låser upp bilen (Renault Laguna -97) med fjärrkontrollen så låser den endast upp båda bakdörrarna, ibland bara vänster bakdörr. Resten är fortfarande låsta. Låspiggarna fastnar halvvägs så jag får dra upp dom inifrån. När jag låser så åker inte låspiggarna ner helt, ibland får jag trycka ner dom innan jag stänger dörrarna och ibland låser den dörrarna även fast låspiggarna bara är nere halvvägs. Någon som vet vad som kan vara fel?
David Sjöstrand
Joakim16v

Re: Dörrarna blir inte upplåsta

Post by Joakim16v »

Kärvande låsmekanismer, eventuellt trötta c-lås motorer. Börja med att plocka ner och rengör/smörj upp och se om det funkar bättre efter det. Annars är det nya (bättre begagnade) solenoider som gäller.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
RenaultLaguna

Re: Dörrarna blir inte upplåsta

Post by RenaultLaguna »

Joakim16v wrote:Kärvande låsmekanismer, eventuellt trötta c-lås motorer. Börja med att plocka ner och rengör/smörj upp och se om det funkar bättre efter det. Annars är det nya (bättre begagnade) solenoider som gäller.

Tack, får kolla upp det.
Provade att låsa/låsa upp dörrarna med centrallåsknappen i bilen, och då fungerade även höger bakdörr. Men när jag låser/låser upp med knappen på nyckeln så låses inte höger bakdörr.
Höger framdörr går fortfarande inte att öppna utifrån, och såg idag att handtaget (den delen som man drar i) på den dörren inte går att "trycka tillbaka". Det sticker alltså ut lite och åker inte tillbaka helt när man släpper det. Kan det vara orsaken till att dörren inte går att öppna?
David Sjöstrand
Post Reply