Fuel injection system faulty
Moderator: Forumpolisen
Fuel injection system faulty
Hej! Efter förra sessionen då jag fick byta ECU mm för ca två år sedan har bilen gått klockrent. Nu är det dags igen.:
Smutsig bil, automattvätt MED underredsspolning på OKQ8. Hem och i garage under natten, till jobbet på morgonen och när jag skulle hem därifrån gick bilen först finfint men efter ca 5 minuter kom fuel injection system faulty meddelandet och bilen la sig på omkring 3-4000 varv oberoende av gaspedalsläge. Sedan det intressanta: om jag trycker på bromspedalen går bilen ner på perfekt tomgång, ca 800 varv/minut, dock fortsatt oberoende av gaspedalen. När jag släpper bromspedalen går den åter upp i omkring 4000 varv. Efter ett tags hackig körning och ett gäng omstarter fungerade den som vanligt. Tänkte att det kunde ha kommit in fukt nånstans så en natt till med varmgarage (med avfuktare på). Bilen gick perfekt hela dagen fram tills nu, hem från jobbet och en likadan episod, dock avsevärt kortare, endast en omstart och bilen återgick till normal drift. Planeras felkodsavläsning på lokala verkstaden i morgon (dock ej CLIPS ännu). Har ej dragkrok.
Tankar ideér tips? Vakumfel (mtp bromspedalens inverkan)? Fukt i kablage? Ny huvudvärk i 3 månader?
Smutsig bil, automattvätt MED underredsspolning på OKQ8. Hem och i garage under natten, till jobbet på morgonen och när jag skulle hem därifrån gick bilen först finfint men efter ca 5 minuter kom fuel injection system faulty meddelandet och bilen la sig på omkring 3-4000 varv oberoende av gaspedalsläge. Sedan det intressanta: om jag trycker på bromspedalen går bilen ner på perfekt tomgång, ca 800 varv/minut, dock fortsatt oberoende av gaspedalen. När jag släpper bromspedalen går den åter upp i omkring 4000 varv. Efter ett tags hackig körning och ett gäng omstarter fungerade den som vanligt. Tänkte att det kunde ha kommit in fukt nånstans så en natt till med varmgarage (med avfuktare på). Bilen gick perfekt hela dagen fram tills nu, hem från jobbet och en likadan episod, dock avsevärt kortare, endast en omstart och bilen återgick till normal drift. Planeras felkodsavläsning på lokala verkstaden i morgon (dock ej CLIPS ännu). Har ej dragkrok.
Tankar ideér tips? Vakumfel (mtp bromspedalens inverkan)? Fukt i kablage? Ny huvudvärk i 3 månader?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Fuel injection system faulty
Felkod DF129 - Pddalgivare, samstämmighet mellan potentiometerspåren, intermittent... bump? Någon?
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Fuel injection system faulty
Som det står, ett av spåren till gaspedalen är slitet ,finns 2 som säkerhet.matjo690 wrote:Felkod DF129 - Pddalgivare, samstämmighet mellan potentiometerspåren, intermittent... bump? Någon?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Fuel injection system faulty
Men varför går den ner på tomgång när jag trycker ner bromsen då? Skulle väl rent teoretiskt kunna vara kablagefel också eller fukt nånstans från tvätten? Tack för infon om två potentiometerbanor, visste inte att det var två st i den. Nån som varit med om trasig gaspedal? Ska ta lös den och börja forska snarast...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Fuel injection system faulty
Kan du gasa när du trycker på bromsen?
Om inte skulle jag gissa att styrenheten har en funktion som sänker varvtalet till tomgång när bromsen trycks ned.
Har varit med om en Laguna med EXAKT samma fel.. Gick ej att gasa, lampan för elektronikfel lyser. Hög tomgång, som sjönk då bromsen tröcks ned. Den gången var det gaspedalen som var sliten. Felet kom efter en kort stunds körning. Fanns kvar tills felet raderades men återkom sedan kort stund efter igen.
Absolut det första JAG skulle kika på iaf
Om inte skulle jag gissa att styrenheten har en funktion som sänker varvtalet till tomgång när bromsen trycks ned.
Har varit med om en Laguna med EXAKT samma fel.. Gick ej att gasa, lampan för elektronikfel lyser. Hög tomgång, som sjönk då bromsen tröcks ned. Den gången var det gaspedalen som var sliten. Felet kom efter en kort stunds körning. Fanns kvar tills felet raderades men återkom sedan kort stund efter igen.
Absolut det första JAG skulle kika på iaf
Johnny Söderström
Re: Fuel injection system faulty
skulle inte vara så bra om det bara fanns en bana i gaspedalen, då skulle bilen skena om det blev något fel. alla nya bilar har väl bränsleavstängnig vid bromsning? på min diesel kan jag inte bromsa och gasa samtidigt,(men varför skulle man vilja det )
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Fuel injection system faulty
Gaspedalen isärmontera,elektronikrengjorda och putsade potentiometerbanor (4st totalt) rengjord och kontrollerad, inga direkta fel synbara, låt se hur den beter sig de närmaste dagarna...går bra nu...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Laguna III 1,5 DCI -10
Re: Fuel injection system faulty
Jag har samma problem (Laguna-04). Först sa verkstaden att det var fel på gaspedalen och då bytte vi den. Sen gick bilen helt normalt i ca 600mil och sen började den krångla igen. Och då felsökte dom igen, och det visar fortfarande på problem med gaspedalen. Men eftersom den var bytt så sökte man vidare och hittar då fel på spjällhuset. Så nu har vi bytt det, men felet kom tbx efter ca 100mil. Felsökningarna har gjorts både hos Meca & Bilia. Så nu blir det nog att sälja bilen.
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Fuel injection system faulty
gilliam wrote:Jag har samma problem (Laguna-04). Först sa verkstaden att det var fel på gaspedalen och då bytte vi den. Sen gick bilen helt normalt i ca 600mil och sen började den krångla igen. Och då felsökte dom igen, och det visar fortfarande på problem med gaspedalen. Men eftersom den var bytt så sökte man vidare och hittar då fel på spjällhuset. Så nu har vi bytt det, men felet kom tbx efter ca 100mil. Felsökningarna har gjorts både hos Meca & Bilia. Så nu blir det nog att sälja bilen.
Starbright på forumet har tidigare nämnt att det kan vara problem med kontaktstycket på spjällhuset. Kan vara värt att kolla upp.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Fuel injection system faulty
Precis som Stymie skriver.. är stiften i kontaktstycket till gasspjället lite " slappa" så finns det risk att dem förlorar kontakten, framför allt när motorn blivit varm. Det gör att styrenheten inte får ngn referans signal om vart gasspjället befinner sig, slår då på limp home mode, och bilen går ej att gasa/ställer sig på ett fast varv.
Om dem nu har bytt spjällhuset på verkstad så borde dem väll ha märkt om kontakten verkade slapp. Fast man vet ju aldrig.
Vet ju inte vad det är för felkod som har blivit lagrad i styrenheten, skulle vara lite enklare att ge ngt tips om man visste den.
Gaspedalen är inkopplad i motorstyrenheten och ger signal om hur mycket du gasar. Gasspjället får sedan en signal från motorstyrenheten hur mycket den vill att spjällskivan skall röra sig. Evt finns det andra kontaktstycken mellan dem båda enheterna som kanske också kan glappa.
Eftersom gasspjället är bytt, evt kanske motorstyrenheten måste bli uppgraderad också då. Om det ens går, inte helt 100.
Kanske är det så illa att det är just motorstyrenheten som dummar sig.
ngnstans i kretsen är det iaf fel eftersom felet återkommer hela tiden.
VH
Om dem nu har bytt spjällhuset på verkstad så borde dem väll ha märkt om kontakten verkade slapp. Fast man vet ju aldrig.
Vet ju inte vad det är för felkod som har blivit lagrad i styrenheten, skulle vara lite enklare att ge ngt tips om man visste den.
Gaspedalen är inkopplad i motorstyrenheten och ger signal om hur mycket du gasar. Gasspjället får sedan en signal från motorstyrenheten hur mycket den vill att spjällskivan skall röra sig. Evt finns det andra kontaktstycken mellan dem båda enheterna som kanske också kan glappa.
Eftersom gasspjället är bytt, evt kanske motorstyrenheten måste bli uppgraderad också då. Om det ens går, inte helt 100.
Kanske är det så illa att det är just motorstyrenheten som dummar sig.
ngnstans i kretsen är det iaf fel eftersom felet återkommer hela tiden.
VH
Johnny Söderström