[Laguna -94] Ingen vakum-slang till MAP-sensorn, hjälp!
Moderator: Forumpolisen
[Laguna -94] Ingen vakum-slang till MAP-sensorn, hjälp!
Hejsan
Ja har då alltså som vi säger "lite mycket" problem med min laguna -94 2.0 8v.
Symptom
-Bilen dör vid tomgång
-Varningslampan för insprutssystemet tänds vid låga varvtal
-Någorlunda normal gång vid 2000+RPM
-Svart/blårök
-Katalysatorn luktar som fan
Iaktagelser
-Liten spricka i luftintagsslangen, försökt "fältlappa" med silvertejp som ni kan se på bilden
-MAP sensors saknar helt och hållet vakumslang, även "plasttappen" som den sitter fast i saknas. Alltså måste jag ha en helt ny MAP-sensor...
-Försökt putsa alla kontakter med kontaktrengörare, kollat alla övriga vakumslangar men inte hittat något definitivt.
Egna hypoteser
-Katalysatorn troligen pajad på grund av några "backstarter" pga. dålig startmotor, samt gångproblemen, har gjort att öbränd bensin kommit ända till katalysatorn..
-Insprutningen fungerar inte som den ska på grund av att MAP-sensors inte fungerar, kanske även någon annan vakumläcka finns?
Min fråga:
1) Är på jobbet nu och ska köra hem imorgon, ca 150km OM jag kör raka vägen hem, men det finns en butik som specialiserar sig på begagnade Renault delar ca 35km åt andra hållet, så lönar det sig för mig att satsa på detta kort och köra dit och köpa en begagnad MAP-sensor och försöka plugga i den?
2) Eftersom jag inte ser någn som helst vakumslang i motorrummet som skulle sakna anslutning undrar jag vart jag skall försöka plugga i MAP-sensors, om någon haden något diagram att visa lr så skulle det vara fint...
Ja har då alltså som vi säger "lite mycket" problem med min laguna -94 2.0 8v.
Symptom
-Bilen dör vid tomgång
-Varningslampan för insprutssystemet tänds vid låga varvtal
-Någorlunda normal gång vid 2000+RPM
-Svart/blårök
-Katalysatorn luktar som fan
Iaktagelser
-Liten spricka i luftintagsslangen, försökt "fältlappa" med silvertejp som ni kan se på bilden
-MAP sensors saknar helt och hållet vakumslang, även "plasttappen" som den sitter fast i saknas. Alltså måste jag ha en helt ny MAP-sensor...
-Försökt putsa alla kontakter med kontaktrengörare, kollat alla övriga vakumslangar men inte hittat något definitivt.
Egna hypoteser
-Katalysatorn troligen pajad på grund av några "backstarter" pga. dålig startmotor, samt gångproblemen, har gjort att öbränd bensin kommit ända till katalysatorn..
-Insprutningen fungerar inte som den ska på grund av att MAP-sensors inte fungerar, kanske även någon annan vakumläcka finns?
Min fråga:
1) Är på jobbet nu och ska köra hem imorgon, ca 150km OM jag kör raka vägen hem, men det finns en butik som specialiserar sig på begagnade Renault delar ca 35km åt andra hållet, så lönar det sig för mig att satsa på detta kort och köra dit och köpa en begagnad MAP-sensor och försöka plugga i den?
2) Eftersom jag inte ser någn som helst vakumslang i motorrummet som skulle sakna anslutning undrar jag vart jag skall försöka plugga i MAP-sensors, om någon haden något diagram att visa lr så skulle det vara fint...
Mats Liljeroos