Scenic 2003, 1,8, går ojämt med svag och "bluddrande" motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Schiraz

Scenic 2003, 1,8, går ojämt med svag och "bluddrande" motor

Post by Schiraz »

Hej

Jag har fått ett problem med Scenicen jag precis köpt som begagnad. Den har börjat gå väldigt dåligt. Det som händer är att den svarar väldigt dåligt vid gaspådrag med ryckig och ojämn gång som resultat. Att komma upp i hastighet är en mycket seg process och så fort jag rör gasen så känns det som om den kvävs.

Jag inser att detta osar ganska mycket trasig tändspole, som jag även förstår är ett problem på dessa bilar. Men det jag reagerar på är att motorn upplevs gå bra och varva upp fint så fort jag kopplar ur och gasar. Så att motorn inte är belastad. Då märks inte "bluddrandet" av. Sedan känns det som om den går jämt och svarar på gas om jag ligger på ett högre varvtal, säg över 3000 rpm.

Känns detta igen, är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Det känns lite surt att lägga 3000kr på att byta tändspolar om det ändå inte är felet.

Tacksam för tips. :)
Thomas Gratskog
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Scenic 2003, 1,8, går ojämt med svag och "bluddrande" mo

Post by Starbright »

Kan vara en hel del som är fel.
1. Blinkar eller lyser motorelektronik lampan?
2. Går bilen jämnt på tomgång, eller står den och hoppar/skakar?
3. Om du kör i sig 40-50 km/h på 4.ans växel och du sedan gasar fullt, vad händer.. verkar den ryckig och trött? låter det som motorn misständer då? eller är det mer tvek och ryck?

Om du upplever att bilen går bra på tomgång och att felet mest kommer vid jämn körning för att sedan accelerera, kan det vara så illa att katalysatorn är igentäppt.
Då kommer inte avgaserna ut tillräckligt snabbt och då begränsas effekten ur motorn.

Låter den annorlunda när du lyssnar utanför då du gasar?

Om du misstänker att katalysatorn kan vara boven måste bilen felsökas noga först.. den är nämligen inte gratis.. och byta den i onödan vore inte kul.

men är Komp, spridare och tändning ok ja då kan det vara katten eller något annat sk*t i avgassystemet som orsaker ditt problem.

Lycka till
Johnny Söderström
Post Reply