Bromsbelägg fram Clio 99:a

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
strom_robert

Bromsbelägg fram Clio 99:a

Post by strom_robert »

Ska byta bromsbelägg fram på min Clio 99:a. När jag kollar upp vilka belägg det ska vara ser jag att man får med slitagevarnare till dom jag ska ha. Vad jag kan se har jag ingen slitagevarnare på min bil, antar att det är till modeller där det finns på. Finns det inget ställe där man man bara kan köpa bromsbelägg?

En sak till, tänkte svarva om skivorna. Hur får man bort skivorna fram? är det bara att lossa den stora (30mm) centrummuttern eller måste man lossa torxen i skivan med?
Robert Ström
Tony
Forumpolis

Re: Bromsbelägg fram Clio 99:a

Post by Tony »

strom_robert wrote:Ska byta bromsbelägg fram på min Clio 99:a. När jag kollar upp vilka belägg det ska vara ser jag att man får med slitagevarnare till dom jag ska ha. Vad jag kan se har jag ingen slitagevarnare på min bil, antar att det är till modeller där det finns på. Finns det inget ställe där man man bara kan köpa bromsbelägg?

En sak till, tänkte svarva om skivorna. Hur får man bort skivorna fram? är det bara att lossa den stora (30mm) centrummuttern eller måste man lossa torxen i skivan med?
klipp av kabeln om du inte har det, se bara till att beläggen passar..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

angående skivorna... lossa dem 2 torxskruvarna på skivan.. du behöver inte lossa drivaxelmuttern :).. slå loss den med en ordentlig hammare.
Johnny Söderström
strom_robert

Post by strom_robert »

Ja herregud vilken idiotisk lösning med torx, lyckades dra båda skruvarna runda med splitter ny torx-hylsa. Jaha vad gör man nu? borra och grispitt? Nån som har ett bättre forslag?

Mvh Robert
Robert Ström
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Svetsa på en annan bult. Kyl med rostlösare, 5-56, wd40 eller vad du nu har hemma och dra loss med en vanlig hylsa. Montera med nya torx-skruvar som du inte drar för hårt, gärna med lite koppar/alu-pasta. Torxarna är bara för att skivan ska hållas på plats, hjulbultarna gör sedan att skivan sitter fast ordentligt.

Börjar du borra i torx-skruvarna är risken stor att du istället skadar gängorna i navet och/eller drar av svinpitten i skruven och aldrig får ut skiten.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ta en körnare eller något annat vasst hårt, sen slår du till dom i kanten i den riktningen dom skall lossna brukar funka. egentligen så behöver du en slagmejsel när du lossar dom så blir dom inte runda..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
strom_robert

Post by strom_robert »

Försökte ta dem med körnare, men förra ägaren måste ha velat mig nått ont. Blev bara mos av skruvarna. Slutade med att jag borrade bort dem och knackade bort resterna från gängorna i navet. Sket i nya skruvar så länge (sätter dit nya i samband med sommardäck).

Nu sitter det en nyfräst skiva med nya belägg efter mycket om och men. Det är fan knappt jag vågar ge mig på andra sidan med tanke på hur allt satt på denna sidan.

/Tack för hjälpen
Robert Ström
Post Reply