Byte av AC Renault Megane -02
Moderator: Forumpolisen
Byte av AC Renault Megane -02
Hej. Jag ska byta hela AC:n på min megane 02.a sedan.
En verkstad skulle ha 10000:- för jobb inkl delar.
och det är jag inte villig att betala. Jag hämtar dom delar jag behöver på skroten.
Så jag undrar om det är någon som har gjort detta förut? Är det mycket jobb? Vart sitter den? hur mycket måste jag ta lös?.
En verkstad skulle ha 10000:- för jobb inkl delar.
och det är jag inte villig att betala. Jag hämtar dom delar jag behöver på skroten.
Så jag undrar om det är någon som har gjort detta förut? Är det mycket jobb? Vart sitter den? hur mycket måste jag ta lös?.
Erik ERIK
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Byte av AC Renault Megane -02
Märks att du inte riktigt vet vad du pratar om.
Byta hela AC-n skriver du... ett AC system består av flertal komponenter.
Kompressor, kondensor, evaporator, torkfilter ett par slangar samt en strypventil.
Sedan finns ett litet system för att kunna aktivera kompressorn/magnetkopplingen involverades ett par givare.
10000 för AC-jobb är ngt man får räkna med. Det är mycket jobb som utförs.
Först gäller det ju att komma underfund med vad som är fel. Kan ta tid att finna evt läcka.
Systemet skall tömmas på gas, trycktestas/läcksökas. Vaccumpumpas 30-60 min efter felet blivit åtgärdat. Återfyllas och sedan efterkontrolleras.
Räkna med 3-4 tusen bara för detta (skillnader i pris finns ofc)
Vet du ens vad som är fel? Har kompressorn t.ex gått sönder? den kan nog kosta ett antal tusenlappar samt byteskostnad ofc. Kanske ngn slang har oxiderat sönder på kondensorn, då måste slang + kondensor bytas osv..
Att använda begagnade delar inom AC (som är så otroligt känsligt) är inte att rekomendera. Men visst.. köp du dina delar på skroten och spara ngra kronor nu men oftast slutar det med att man får reparera samma sak igen för den begade havererade (med lite otur inräknat ofc)
Med tanke på hur du skriver så skulle inte jag rekomendera att du utför denna operation. Detta jobb kräver utbildade yrkesmän.
Byta hela AC-n skriver du... ett AC system består av flertal komponenter.
Kompressor, kondensor, evaporator, torkfilter ett par slangar samt en strypventil.
Sedan finns ett litet system för att kunna aktivera kompressorn/magnetkopplingen involverades ett par givare.
10000 för AC-jobb är ngt man får räkna med. Det är mycket jobb som utförs.
Först gäller det ju att komma underfund med vad som är fel. Kan ta tid att finna evt läcka.
Systemet skall tömmas på gas, trycktestas/läcksökas. Vaccumpumpas 30-60 min efter felet blivit åtgärdat. Återfyllas och sedan efterkontrolleras.
Räkna med 3-4 tusen bara för detta (skillnader i pris finns ofc)
Vet du ens vad som är fel? Har kompressorn t.ex gått sönder? den kan nog kosta ett antal tusenlappar samt byteskostnad ofc. Kanske ngn slang har oxiderat sönder på kondensorn, då måste slang + kondensor bytas osv..
Att använda begagnade delar inom AC (som är så otroligt känsligt) är inte att rekomendera. Men visst.. köp du dina delar på skroten och spara ngra kronor nu men oftast slutar det med att man får reparera samma sak igen för den begade havererade (med lite otur inräknat ofc)
Med tanke på hur du skriver så skulle inte jag rekomendera att du utför denna operation. Detta jobb kräver utbildade yrkesmän.
Johnny Söderström
Re: Byte av AC Renault Megane -02
Starbright wrote:Märks att du inte riktigt vet vad du pratar om.
Byta hela AC-n skriver du... ett AC system består av flertal komponenter.
Kompressor, kondensor, evaporator, torkfilter ett par slangar samt en strypventil.
Sedan finns ett litet system för att kunna aktivera kompressorn/magnetkopplingen involverades ett par givare.
10000 för AC-jobb är ngt man får räkna med. Det är mycket jobb som utförs.
Först gäller det ju att komma underfund med vad som är fel. Kan ta tid att finna evt läcka.
Systemet skall tömmas på gas, trycktestas/läcksökas. Vaccumpumpas 30-60 min efter felet blivit åtgärdat. Återfyllas och sedan efterkontrolleras.
Räkna med 3-4 tusen bara för detta (skillnader i pris finns ofc)
Vet du ens vad som är fel? Har kompressorn t.ex gått sönder? den kan nog kosta ett antal tusenlappar samt byteskostnad ofc. Kanske ngn slang har oxiderat sönder på kondensorn, då måste slang + kondensor bytas osv..
Att använda begagnade delar inom AC (som är så otroligt känsligt) är inte att rekomendera. Men visst.. köp du dina delar på skroten och spara ngra kronor nu men oftast slutar det med att man får reparera samma sak igen för den begade havererade (med lite otur inräknat ofc)
Med tanke på hur du skriver så skulle inte jag rekomendera att du utför denna operation. Detta jobb kräver utbildade yrkesmän.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen