startspärr laguna 96a

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
spanarn

startspärr laguna 96a

Post by spanarn »

behöver hjälp med startspärren så här gick det till starta bilen åkte 2km stanna 3min skulle starta vela ej sen höll jag på med spärren koppla ur batteri för o nollställa men får inte ur spärren nu vad ska jag göra för trix för att få ur den
peter eriksson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: startspärr laguna 96a

Post by Starbright »

Hört talas om punkt? :)

Som jag skrev i andra forumdelen... Du säger att din nyckel inte fungerar och du har tidigare startat din bil med hjälp av säkerhetskoden, genom centrallåsknappen.
vad händer då du vrider på tändningen? Lampan blinkar snabbt kan jag tro?

Precis som tidigare.. försök tryck in centrallåsknappen för att mata in den 4 siffriga koden, vad händer? börjar lampan blinka långsammare (typ sekundintervall)?

Om ja.. vad händer efter du har tryckt in dem 4 siffrorna? fortsätter lampan blinka eller börjar den lysa /slocknar?

Varför fungerar inte din nyckel/nycklar? Lyser dioden på nyckeln då du trycker på den? om inte, provat byta batteri? Om ja, lyser IR-sensorn på nyckeln om du håller den mot t.ex en mobilkamera?

Många frågor men måste veta lite info för att kunna hjälpa mera
Johnny Söderström
spanarn

Post by spanarn »

Starbright wrote:Hört talas om punkt? :)

Som jag skrev i andra forumdelen... Du säger att din nyckel inte fungerar och du har tidigare startat din bil med hjälp av säkerhetskoden, genom centrallåsknappen.
vad händer då du vrider på tändningen? Lampan blinkar snabbt kan jag tro?

Precis som tidigare.. försök tryck in centrallåsknappen för att mata in den 4 siffriga koden, vad händer? börjar lampan blinka långsammare (typ sekundintervall)?

Om ja.. vad händer efter du har tryckt in dem 4 siffrorna? fortsätter lampan blinka eller börjar den lysa /slocknar?

Varför fungerar inte din nyckel/nycklar? Lyser dioden på nyckeln då du trycker på den? om inte, provat byta batteri? Om ja, lyser IR-sensorn på nyckeln om du håller den mot t.ex en mobilkamera?

Många frågor men måste veta lite info för att kunna hjälpa mera
hej vet inte om jag svarar dig rätt nu. men jag var till volvo i dag o dioden i
nyckeln funkar .jag har prova det mesta lampan har både blinkat fortare och slocknatoch blinka saktare men det har inte gått o slå in kåden eftersom den har blinkat så konstigt
peter eriksson
Starbright

Post by Starbright »

Dioden i nyckeln säger du.. menar du då den lilla röda eller menar du IR-sensorn?

eftersom du var inne på verkstad så borde dem veta hur man kollar funktionen på nyckeln så vi får väll utgå från att den är hel.

Isf är nästa steg mottagaren i taket.
ganska vanligt att dem går sönder om det kommer ned fukt på dem.

Jag antar att du verkligen vet exakt hur man gör för att mata in säkerhetskoden?

Om du skulle sätta dig i bilen nu och försöka få igång den vad händer då? Du vrider på tändningen, eftersom startspärren är aktiv så blinkar lampan, då trycker du in centrallåsknappen för att börja mata in koden.. vad händer då?

Om du fått in koden men lampan fortfarande blinkar så kan det vara flertal fel.

kabeln som sänder den kodade signalen till motorstyrenheten kan vara av, motorstyrenheten kan vara trasig.. strömmatning till styrenheten kan vara trasig etc etc finns en del att kolla på men måste veta mer vad som verkligen händer först.
Johnny Söderström
spanarn

Post by spanarn »

Starbright wrote:Dioden i nyckeln säger du.. menar du då den lilla röda eller menar du IR-sensorn?

eftersom du var inne på verkstad så borde dem veta hur man kollar funktionen på nyckeln så vi får väll utgå från att den är hel.

Isf är nästa steg mottagaren i taket.
ganska vanligt att dem går sönder om det kommer ned fukt på dem.

Jag antar att du verkligen vet exakt hur man gör för att mata in säkerhetskoden?

Om du skulle sätta dig i bilen nu och försöka få igång den vad händer då? Du vrider på tändningen, eftersom startspärren är aktiv så blinkar lampan, då trycker du in centrallåsknappen för att börja mata in koden.. vad händer då?

Om du fått in koden men lampan fortfarande blinkar så kan det vara flertal fel.

kabeln som sänder den kodade signalen till motorstyrenheten kan vara av, motorstyrenheten kan vara trasig.. strömmatning till styrenheten kan vara trasig etc etc finns en del att kolla på men måste veta mer vad som verkligen händer först.
hej tack för hjälpen om bilen . när jag kom hem från jobbet och låte bilen villa över natten så starta den på morgonen gick slå in kåden antar att jag hadde för brottom strässad . fick nötta på starten ett tag kan även vara nå skräp i tanken för i bland vill den inte starta
peter eriksson
Janne47

Post by Janne47 »

Hej!
Jag har en Renault Megane 03, Har problem ibland att den inte startar. Den klickar bara när man skall starta den.
Volvo prata något om impulsgivare.
Vart sitter denna.
Mvh
Janne
Jan Andersen
Starbright

Post by Starbright »

Vad menar du med att den bara klickar?

Fungerar startmotorn då du vrider på nyckeln?

Om den bara snurrar runt men inte vill tända så KAN det vara impulsgivaren som strular.

Om inte startmotorn ens snurrar runt så beror det garanterat inte på impulsgivaren.
Då är ngt fel på startmotorkretsen. felsökning på den blir då nästa steg

Edit: här är en bra länk som visar vart impulsgivaren sitter

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... f=7&t=7131
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Om det bara klapprar, typ -klackklackklack,,,,vid startförsök så är det förlite mos i batteriet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply