Kan det vara startspärren/ Immobilizern?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pallen

Kan det vara startspärren/ Immobilizern?

Post by Pallen »

Hej på er!

Är nu mer än lovligt trött på min bil, Renault megane scenic, som stått still i snart 3 månader. Älskar bilen och saknar att ratta runt i den men börjar tröttna på alla turer.... Det är en 2.0 -99, den bara dog mitt på motorvägen. Den startade aldrig efter det och efter kontroll på verkstad sa de att det var styrboxen och totalt skulle reparationen gå på runt 14000 kronor. Detta kändes ju inte rimligt på en så pass gammal bil och jag hittade därför en firma i England med lång erfarenhet av att laga styrboxar - skickade dit min box med enligt dem är det inget fel på den. De vill mena att det kan vara felpå startspärren/ immobilizern. Så nu står man här och vet inte vad man ska göra eller vem man ska tro på. Någon som tror sig veta eller ha erfrarenheter av liknande fel, skulle det kunna vara startspärren som plötsligt gått i???

Mycket tacksam för råd, tips eller tankar!
Paul Nilsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Kan det vara startspärren/ Immobilizern?

Post by Starbright »

Om en bil bara dör på motorvägen så är det ingen startspärr som har slagit till. Den funktionen är endast på då bilen har varit avstängd ett par minuter, inte då den går.

Kolla om motorlaman lyser vid tändningspåslag.

Prova rycka lite i kabelmattan som går framför motorn, lyssna om ngt klickar då du har tändningen påslagen.

Har man kollat att styrenheten får ström? Det är rätt vanligt att kabelmattorna ärjar sönder och därmed viktiga kablar till motorstyrenheten.
Det finns 2 kablar till motorstyrenheten som ger ström, tror det är stift 8 och 32 men måste kolla upp det för att vara säker.
börja mät upp dem samt stift 2 och 3 (vilka är jord)

Du skrev även att den där firman inte funnit ngt fel på styrenheten, då finns det nog inget fel på den heller.

Så som sagt, börja kolla strömtillförseln till styrenheten.
Johnny Söderström
Post Reply