byta katalysator

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bjohansson

byta katalysator

Post by bjohansson »

Hej,

Har en Renault Mégan 1999. Jag har fått ett hål i katalysatorn och
i själva strumpan som sitter brevid. Hade inne den på koll hos en verkstad och fick till
svar att han inte kunde byta katalysatorn pga att bultarna som man måste lossa för att byta katalysatorn är rostiga och runda. Finns inget att dra i. Dom sitter oxå väldigt svår åtkomligt, specielt den övre.

Någon som varit med om att byta kat.. på en äldre Renault som har några tips? Som sagt är bultarna obefintliga, enbart runda och rostiga.

Eller har någon lämnat in bilen för detta som vet vad det kostar. Har planerat att be verkstaden sätta på en beg kat..

//Björn
Björn Johansson
Dennis
Forumpolis

Re: byta katalysator

Post by Dennis »

När muttrar rosat bort flera dimensioner och är helt deformerade så brukar jag bara lägga dit en mutter som är såpass stor att den går utan på den befintliga, sedan svetsar jag ihop dem med varandra och vips så har man fått ett nytt ämne och ta tag i och dessutom fått in en massa värme som knäckt rosten i gängorna :D
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
bjohansson

Re: byta katalysator

Post by bjohansson »

Var inne på en Renault verkstad idag. Det skulle ta 1.5 timmar att byta katalysator på bilen. 1900:- skulle han ha i arb kostnad. Jag är inte van att lämna in bilen men det känns som rena rånet :). Tror jag ska kolla med en Meca verkstad eller något.
Björn Johansson
Post Reply