Renault 5 TXE 1990 - Dör ibland.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
xterious

Renault 5 TXE 1990 - Dör ibland.

Post by xterious »

Hej, jag har en R-femma, TXE modellen, från 1990, som jag har ett skumt problem med.
Problemet är att motorn dör ibland och det har än så länge bara inträffat när motorn är varm. Det har bara inträffat efter att jag kört, stannat, kört vidare ...osv, i ca 30-60 minuter.

Ibland är det när jag stannar vid trafikljus t.ex. och så dör den på tomgången, men det har också hänt att den dör medans jag kör.
Det har hittills inte varit några problem att få igång den igen, men oftast måste jag hålla gasen i botten för att den skall starta.

Ibland när jag startat den, efter att den dött, så varvar den upp i ca 3000v/m och om jag trycker lite på gaspedalen då så dör den. Men om jag väntar tills den lugnat ner sig så har det varit okej.

Jag tycker att det har verkat som att den har dragit mycket bensin också, under en period då detta fel inträffat ofta.

Generellt så tycker jag att den drar lite mer än vad den borde.
Under en period (en tank) då detta fel nästan inte inträffade någon gång, så fick jag ner den till 0,77l/mil.

Någon som har tips?
Christer Wahlborg
xterious

Re: Renault 5 TXE 1990 - Dör ibland.

Post by xterious »

...inga tips än...
Men jag läste här i någon annan tråd, att med 98% säkerhet så ligger 'problemet' i boxen.

Vilken box då?

Tackar på förhand. :)
Christer Wahlborg
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Jag tycker att man alltid ska kolla grundläggande saker först och försöka lämna så komplett med uppgifter direkt. Lämna gärna mer detaljer om bilen, hur långt har den gått, vad heter motortypen, när servades den och vad byttes ut då, har andra motorrelaterade delar bytts ut?

Vad händer när den dör? Dör den tvärt eller hackar den först?

Har du kollat jordflätan, tändspolen (låna om möjligt), vad är batterispänningen då bilen dör respektive är igång?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
xterious

Post by xterious »

Tack för svar!
Jag har bara haft bilen i lite över en månad så jag vet inte så mycket om vad som är bytt och så. Den har 'bara' gått 10400 mil, är servad enligt servicebok och verkar för övrigt vara väldigt fräsch.

Man får en liten varning 2-3 sekunder innan den dör, vilken visar sig på så vis att man inte får någon gasrespons (eller att den går ryckigt) och sen motorbromsar den sig själv till 'död'...

Jag har inte kollat tändspole, jordfläta eller batterispänning. Skall försöka göra detta, men jag har svårt för att mecka/kontrollera själv p.g.a. att jag nyligen opererat ryggen och kan därav inte böja mig över en motorhuv...
Men en kompis som har en liten verkstad skall kolla på bilen om ca en vecka, men han skulle nog behöva lite hjälp på traven om vad det kan handla om, det här problemet.

Tack!
Christer Wahlborg
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

tempgivare skulle jag kolla, och då inte den till tempmätaren.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
xterious

Post by xterious »

Okaj, tack Tony! ...och, förmodligen en dum fråga, men det är inte termostaten du tänker på då heller, eller?
Christer Wahlborg
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Nej, tempgivare. Den som säger till bilens dator hur varm motorn är. Är den felaktig så får motorn fel mängd bränsle.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
xterious

Post by xterious »

Tack igen!

Kollade på Mekonomen.se och hittade:

Artikelnr: 14-101030
Benämning: Temperatursensor för motorstyrning

Är det denna ni tänker på?
Christer Wahlborg
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Låter rimligt. Jag skulle börja med att kolla resistansvärden på den du har för att se om de är korrekta. De borde stå i den här boken
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
xterious

Post by xterious »

Hej igen. Min vän med verksta'n försökte byta tempsensorn men inga av de sensorer han hittade (4-5 stycken) såg likadan ut som den nya jag har köpt. Skumt.

Är det någon som har ett tips på bra Renault verkstad i Göteborg?
Christer Wahlborg
Post Reply