ACC Megane -07

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
588

ACC Megane -07

Post by 588 »

Hej

Igår stod min bil i ett varmt garage ca +22 grader men när jag startade tror jag inte att kompressorn gick igång, har hört den förut när den slagit till. Tryck finns i systemet. IOFS har jag tyckt att kompressorn låtit lite ibland när den varit igång men den har funkat perfekt och funkade hela sommaren. Vet att man bytte ett kontakt stycke till kompressorn för ett par år sen då den inte vill hoppa igång, kan det vara samma fel igen? Var sitter säkringen till kompressorn? Sitter den under roliga batteriet? Tacksam för svar och andra tips på vad jag kan kolla. Nu behövs ju inte ac men man vill ju att det ska funka när det behövs :D
Roger Emericsson, Norrköping
588

Re: ACC Megane -07

Post by 588 »

Ingen som har något tips?
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Kan ju vara så mycket..

Kan vara en tryckgivare som inte fungerar.
kan vara glappkontakt i kontakten till kompressorn
Systemet kan vara tomt på gas/ börjar bli dålig mängd köldmedie.
Annat mekansikt fel
annat elektriskt.

Du skrev att tryck finns i systemet... hur vet du det? vet du hur mycket trycket är etc?

Säkringen till kompressorn/magnetkopplingen sitter garanterat bland dem andra säkringarna i säkringsboxen (UPC) i motorutrymmet. ( den där säkringarna sitter upp och ned) Villken det är mer exakt har jag ingen aning om men ngn runt 30 AMP eller mer.

Sånna här fel bör erfarna AC reparatörer ordna, dem har kunskapen om hur det fungerar.
Johnny Söderström
588

Post by 588 »

Hej

OK tack för infon bara börja kolla säkringarna först o främst så får vi se var det slutar. Trycket är ok då vi haft på manometer så gas ska finnas så inte lågtrycket skulle spöka så den inte drar igång för det men kan ju givetvis vara en givare också som du nämner. Killen som kollade trycket jobbar med AC så utgår från att han vet att det är ok. Själv tror jag på nåt vid kontakstycket i kompressorn, tycker jag läste en del om att det ska kunna spöka men på min ska det vara bytt?

MVH

Roger
jackblack

Post by jackblack »

Tror skarpt på tryckgivare som inte fungerar.
Har haft detta fenomen 2 ggr på 2 olika Meganer...bägge fall var det tryckgivaren som spökade. 8)
Jack Black
Starbright

Post by Starbright »

Har varit lite problem med vissa modellers Ac-kompressor.
Felkoden som dyker upp och stannar kvar är DF 1070 ( om jag inte minns fel)
Den gör att ac-kompressorn inte startar, även om tryck är korrekta. Beror oftast på kortvarigt avbrott i kretsen till Magnetkopplingen.

Om man kopplar in clip i bilen och läser ut värdet som ac-tryckgivaren ger får man iaf se om det är den som strular, visar den normalt värde och felkoden jag tidigare nämnt finns så får man enl Renault i första hand byta ut kontakten ( vilket tydligen redan har blivit utfört) och om inte det hjälper skall en ny mjukvara läggas in. Funkar det inte trots detta får ac-kompressorn bytas ut.

Hoppas att evt mjukvara skulle lösa ditt fel. ( om inte givaren spökar som sagt :) )
Johnny Söderström
588

Post by 588 »

Tack för all info, Ligger felkoderna kvar även om man skulle åtgärdat felet och spärrar så inte anläggnngen hoppar igång? Eller när felet är avhjälpt så funkar anläggningen igen. Vad jag menar är om vi säger att det är glappis i kontaktstycket och jag fixar det så det är ok men att felkoden måste nollas efter åtgärd för att anläggningen ska hoppa igång. Återigen tack. Clip är det samma som OBD uttaget inne i bilen? eller är det ett mer avancerat renaultinstrument?
Starbright

Post by Starbright »

Ja,Clip är Renaults egna diagnos dator.

Jag är ganska säker på att den gör det.. dvs man måste släcka felkoden för att det ska starta upp.
Johnny Söderström
588

Post by 588 »

Ok

Så det innebär att man måste till Renault som måste återställa med clip? Eller kan felkoden återställas med OBD? Det verkar ju skumt om man väljer att reparera hos någon annan kunnig ac firma och man sen måste till renault för att få det att hoppa igång (släcka felkoden). Alla ac firmor lär ju inte ha clipen? kan det vara så konstigt, man måste ju kunna göra en o samma sak på en firma (laga + nolla kod)?? Åker jag till en lokal duktig firma så borde väl han kunna få igång det utan att åka till renault för att nolla koder och att få det att hoppa igång eller?.....

MVH

Roger
Starbright

Post by Starbright »

Eftersom jag inte jobbar med ngt annat diagnosverktyg än clip så kan jag inte svara på hur det funkar med andra instument. Men jag skulle tro att det funkar utmärkt att nolla med vilken diagnosdator som hellst.. det viktiga är att koden släcks ur bilens minne :)
Johnny Söderström
588

Post by 588 »

Ok
Tack för alla svar, då bör det ju rimligen funka med ett vettigt OBD instrument om man åker på och släcka felkoden.

MVH

Roger
Post Reply