Ojämn vid lite gas
Moderator: Forumpolisen
-
Ojämn vid lite gas
Hej,
Jag har läst på alla möjliga forum om diverse delar och om vad som kan tänkas vara problemet. Men nu tänkte jag själv lägga upp en tråd om höra med experterna eftersom åtgärdslistan börjar bli oändlig.
Det gäller en Renault megane senic 1,6 1997
Först så startade bilen men varva upp sig själv i bland så att det hördes som om man stod på gasen även i friläge. Stängde man av och starta i gen gick den jämt. Jag lämnade in den och dom kollade o ringarna (jag bad dom) tändstift och putsade upp allmänt. Jag hämtade bilen och den gick perfekt i 2 dagar. Nu har den inte varvat upp utan är motsatsen, puffar när man gasar lite, dvs när man släpper gasen går bilen trögt däremot är tomgången bra. Vid fukt verkar den inte starta alls men det kanske är ett senare problem.
* Idag startade den, puffra endast minimalt när jag släpte gasen vilket antagligen är normalt men vad är det som spökar?
Följande förslag har jag hittat på nätet men eftersom jag inte kan något ber jag om hjälp här:
*Tempgivare
*Tdc sensor
*Lamda
*Tändstift
*Tänder inte på alla cylindrar
*o ringar
*Bränslepump
*Luftfilter
*Läcker in vatten vid antennen (att bilen inte starta när det var fuktigt)
*Injector cleaner
Tack för hjälpen
Jag har läst på alla möjliga forum om diverse delar och om vad som kan tänkas vara problemet. Men nu tänkte jag själv lägga upp en tråd om höra med experterna eftersom åtgärdslistan börjar bli oändlig.
Det gäller en Renault megane senic 1,6 1997
Först så startade bilen men varva upp sig själv i bland så att det hördes som om man stod på gasen även i friläge. Stängde man av och starta i gen gick den jämt. Jag lämnade in den och dom kollade o ringarna (jag bad dom) tändstift och putsade upp allmänt. Jag hämtade bilen och den gick perfekt i 2 dagar. Nu har den inte varvat upp utan är motsatsen, puffar när man gasar lite, dvs när man släpper gasen går bilen trögt däremot är tomgången bra. Vid fukt verkar den inte starta alls men det kanske är ett senare problem.
* Idag startade den, puffra endast minimalt när jag släpte gasen vilket antagligen är normalt men vad är det som spökar?
Följande förslag har jag hittat på nätet men eftersom jag inte kan något ber jag om hjälp här:
*Tempgivare
*Tdc sensor
*Lamda
*Tändstift
*Tänder inte på alla cylindrar
*o ringar
*Bränslepump
*Luftfilter
*Läcker in vatten vid antennen (att bilen inte starta när det var fuktigt)
*Injector cleaner
Tack för hjälpen
Last edited by Claesrocky on 21 Nov 2011, 21:47, edited 1 time in total.
Claes Nilsson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
Re: Ojämn vid lite gas
tändlägesgivare (tdc) brukar vara lömsk.
det är givaren som sitter och läser tänderna mellan motor-växellåda.
ta isär kontaktstycket och spraya med wd40 / 5-56 eller liknande o se om det blir bättre.
ta isär kontaktstycket och spraya med wd40 / 5-56 eller liknande o se om det blir bättre.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
-
Då var det avklarat i helgen, en massa sk*t på TDC n, bilen fungerade dock bra innan rengörningen också men vi får se vad som händer närmaste tiden.Claesrocky wrote:Tack!
Skall ja prova, återkommer när det är gjort.
Mvh
Claes Nilsson
Claesrocky wrote:Då var det avklarat i helgen, en massa sk*t på TDC n, bilen fungerade dock bra innan rengörningen också men vi får se vad som händer närmaste tiden.Claesrocky wrote:Tack!
Mvh
Trevligt att läsa om att du skriver att du löst problemet,många ställer frågor om saker o ting o tips ges hit o dit,men det är sällan någon skriver att just deras problem löste sig samt talar om vad det var för problem som löste just deras problem
Jack Black
-
Får man hjälp kan man gott höra av sig och meddela, det hjälper ju andra senare också.jackblack wrote:Claesrocky wrote:Då var det avklarat i helgen, en massa sk*t på TDC n, bilen fungerade dock bra innan rengörningen också men vi får se vad som händer närmaste tiden.Claesrocky wrote:Tack!
Mvh
Trevligt att läsa om att du skriver att du löst problemet,många ställer frågor om saker o ting o tips ges hit o dit,men det är sällan någon skriver att just deras problem löste sig samt talar om vad det var för problem som löste just deras problem
Claes Nilsson
-
Då var det dags igen, bilen hostar och har sig när det är högluftfuktighet ute utan att det behöver ha regnat. Antar att det inprincip bara är tempgivaren kvar att prova. Häromdagen var det dock inte så luftfuktigt så då passade jag på att besiktiga bilen eftersom det börjar bli dags och den gick igenom utan anmärkning.
Är det tempgivaren man ser på denna bilden typ i mitten? I så fall:
Det finns 2st nästan likadana vilken är det?
Kan man bara koppla av och koppla på en ny utan speciella verktyg? Ser ut att bara vara skiftnyckel.
/Tack för hjälpen
Är det tempgivaren man ser på denna bilden typ i mitten? I så fall:
Det finns 2st nästan likadana vilken är det?
Kan man bara koppla av och koppla på en ny utan speciella verktyg? Ser ut att bara vara skiftnyckel.
/Tack för hjälpen
Claes Nilsson
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
minns inte riktigt vilken det var, men det är den som sitter vid kylarslangen.
En är bara till för fläkt/lampa
den andra är givaren. ta av kabeln så ser du om värmemätaren sjunker.
Gör den det, så funkar givaren.
Har du kollat stift, luftfilter, servat bilen?
Dåliga tändspolar?
Sprayat tänddelarna med 5-56 ?
Dåliga tändspolar?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Hejsan.figgesoft wrote:tändlägesgivare (tdc) brukar vara lömsk.
När vi ändå är inne vid ämnet.
Min Megane 1 beter sig något underligt vid friläge och tomgång.
Det hörs att tomgångsvarvet diffar ca 100 - 200 rpm och det käns som om det vore obalans i själva motorn?
Vid kall motor är detta fenomen mer anmärkningsvärt.
Vid varm motor känns det inte lika akut.
Kan det vara luftfiltret eller tändstiften?
Vid senaste kontroll av avgasvärden så gav den
följande värden. CO 0.0
C0 2500
HC 000
Lambda 1.00
Har du/ni några råd till mig?
Mvh:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Jag skulle gissa på kärvande tomgångsmotor. Prova att plocka bort och rengör.Lalo59 wrote:Hejsan.figgesoft wrote:tändlägesgivare (tdc) brukar vara lömsk.
När vi ändå är inne vid ämnet.
Min Megane 1 beter sig något underligt vid friläge och tomgång.
Det hörs att tomgångsvarvet diffar ca 100 - 200 rpm och det käns som om det vore obalans i själva motorn?
Vid kall motor är detta fenomen mer anmärkningsvärt.
Vid varm motor känns det inte lika akut.
Kan det vara luftfiltret eller tändstiften?
Vid senaste kontroll av avgasvärden så gav den
följande värden. CO 0.0
C0 2500
HC 000
Lambda 1.00
Har du/ni några råd till mig?
Mvh:LG
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
Då kanske det inte är tempgivaren? Luftfiltert är 1 år tändstift är kollade men tändspolarna kan mycket väl vara kassa men om bilen startar och går på alla cylindrar så borde väll tändspolen vara ok?figgesoft wrote:minns inte riktigt vilken det var, men det är den som sitter vid kylarslangen.
Dåliga tändspolar?
Kommer i håg för ett tag sedan när jag körde när den gick skrangligt då lossnade det precis som om man växlade ner (bilen dog dock 300m senare) men för studen i alla fall.
Bilen är servad delvis vill nämligen inte göra mer förens problemet är funnet
Claes Nilsson