Megane II -04 laddar ur under natten

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Northrol

Megane II -04 laddar ur under natten

Post by Northrol »

Hej!

jag har 'googlat' och läst en del om diverse VVT, kamaxelgivare, lampor som lyser och felkoder. Jag har ingen felkodsläsare, inga missljud från motorn eller något annat. Problemet är att batteriet har för låg volt efter att ha varit avstängd en längre tid.

När bilen är igång har den c.a 14,5V på batteriet, c.a en minut efter avstängning har battieriet 12,4V och efter ytterligare någon minut 12,5V. Det stiger alltså lite där...

Efter en natts avstängd så ligger batteriet på 10 - 10,5V.

Jag har haft bilen sedan torsdagen d. 10 november i år, inte ens en vecka alltså, och första gången jag behövde starthjälp på den var i söndags.

Jag låser bilen över natten, och kollar en extra gång att alla lampor är släckta.

Firman jag köpte bilen av har erbjudit sig att köpa ett nytt batteri, det är originalbatteriet som sitter där. Jag fick tipset av en hobbymek att skruva bort - kablarna från batteriet över natten, men det såg ut som man behövde någon form av specialverktyg, inget jag kom åt med mina grejer i alla fall...

När bilen går igång så går den hur bra som helst. Den kan även vara avstängd 'ett par timmar' utan att det drar ur, så det sugs inte tomt på en gång.

Bilen är en Megane II 1,6 16V -04
Martin Ljunggren

Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Joakim16v

Re: Megane II -04 laddar ur under natten

Post by Joakim16v »

Det låter som att batteriet är utslitet. Eftersom du har köpt av en firma ska de ju se till att felet blir löst och jag tycker det låter som ett bra första steg att sätta i ett nytt batteri.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Northrol

Post by Northrol »

Joakim16v wrote:Det låter som att batteriet är utslitet. Eftersom du har köpt av en firma ska de ju se till att felet blir löst och jag tycker det låter som ett bra första steg att sätta i ett nytt batteri.

Jomen precis. Jag ska in i morgon och få nytt batteri, men jag har haft en fruktansvärd otur när det kommer till bil-el med tidigare bilar. Nästan alla jag har haft har jag fått lagt ut tusentals (en till och med tiotusentals, 3 närmare bestämt) på att hitta elfel. Därför blir jag lite orolig över att det kan vara glappt någon stans eller att något ligger och tjuvdrar, och att jag då kanske ska reklamera köpet..

Jag läste tidigare om en som också fått sitt batteri utbytt av säljande firma, och då kom problemet tillbaka efter c.a en månad.

Borde inte 'batterilampan' lysa om batteriet är dåligt?
Martin Ljunggren

Joakim16v

Post by Joakim16v »

Northrol wrote:Borde inte 'batterilampan' lysa om batteriet är dåligt?
Den lyser om det är fel på laddkretsen, vilket det ju inte är på din eftersom du har 14,5V med motorn igång.
Joakim Birath
Stockholm
Northrol

Post by Northrol »

Joakim16v wrote:Den lyser om det är fel på laddkretsen, vilket det ju inte är på din eftersom du har 14,5V med motorn igång.

Nu känner jag mig såhär :oops:

Men ponera nu att det bara är batteriet som är dåligt. Faller volten allt eftersom då också, precis som när det dras tjuvström?
Martin Ljunggren

Joakim16v

Post by Joakim16v »

Ja, batteriet självurladdar väldigt mycket fortare när det är utslitet.
Joakim Birath
Stockholm
Northrol

Post by Northrol »

Tack så mycket för svaren! Jag återkommer om felet inte försvinner med nytt batteri :)
Martin Ljunggren

Post Reply