Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Är det han som bor ute på en Ö?mange wrote:Precis som ni säger jackobsonbilen gick via Peter B till åkersberga..
(isf köpte jag en R19 16v av honom för 8-9år sedan )
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Har aldrig varit hem till honom, men det är inte omöjligt
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Då var drivaxlar med nya damasker och annat tillbaka på plats. Hade tänkt få dit Gordini-ventilkåpan också, men det är en hemmagjutning och den verkar lite felgjuten, den behöver bearbetas lite för att passa. Vintern är lång.
Allt ihopskruvat igen. Det är verkligen skillnad på Gordinins framvagn jämfört med vanliga 12:or...
Även Webrarna får anses färdiga. Ombestyckade och med regulator för att få rätt tryck. Har skaffat K&N-filter, ofranskt, men bra kvalitet. Behöver trixas lite med för att få vacuumanslutningar till servo och vevhusventilation, men det kommer.
Både ljud och acc blev märkbart bättre efter ombestyckningen. Hittade en rekommendation från Berg, plus pratade med honom om bestyckning tidigare och kanske har vi hittat rätt med bestyckningen nu. Lite små halsringar kanske, 36 mm, men det ger å andra sidan lite bättre vrid (37-38 brukar tydligen vara gängse). Från början hade Arne gjort den här med motorn med Dellorto 48:or, men 45:or borde vara tillräckligt, de klarar ju upp till 40 mm iaf.
Tyvärr videostrul, annars hade jag bifogat en ljudfil. Utan filter med bara trattar är Weberljudet obetalbart. Nu får det vänta, och bilen också. Har ställt den i lilla garaget. Passar perfekt där, bara man skruvar bort stötfångarfästena och nummerskyltshållaren.... det är som formgjutet, huset kanske hade fransk arkitekt. Får sitta i skuffen för att få igen portarna.
Lite andra, tråkigare projekt ska in i "riktiga" garaget under några månader. Om jag inte hittar en 5-växlad låda till 12:an, förstås, då omprioriterar jag...
Allt ihopskruvat igen. Det är verkligen skillnad på Gordinins framvagn jämfört med vanliga 12:or...
Även Webrarna får anses färdiga. Ombestyckade och med regulator för att få rätt tryck. Har skaffat K&N-filter, ofranskt, men bra kvalitet. Behöver trixas lite med för att få vacuumanslutningar till servo och vevhusventilation, men det kommer.
Både ljud och acc blev märkbart bättre efter ombestyckningen. Hittade en rekommendation från Berg, plus pratade med honom om bestyckning tidigare och kanske har vi hittat rätt med bestyckningen nu. Lite små halsringar kanske, 36 mm, men det ger å andra sidan lite bättre vrid (37-38 brukar tydligen vara gängse). Från början hade Arne gjort den här med motorn med Dellorto 48:or, men 45:or borde vara tillräckligt, de klarar ju upp till 40 mm iaf.
Tyvärr videostrul, annars hade jag bifogat en ljudfil. Utan filter med bara trattar är Weberljudet obetalbart. Nu får det vänta, och bilen också. Har ställt den i lilla garaget. Passar perfekt där, bara man skruvar bort stötfångarfästena och nummerskyltshållaren.... det är som formgjutet, huset kanske hade fransk arkitekt. Får sitta i skuffen för att få igen portarna.
Lite andra, tråkigare projekt ska in i "riktiga" garaget under några månader. Om jag inte hittar en 5-växlad låda till 12:an, förstås, då omprioriterar jag...
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Den förfinas! skoj. då är du redo för GR nästa år
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
håller med magnus in till det sista!!!!!!!!! Vi ses på Gotland ;P
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Ujj vilka korta trattar Har du stämmt av för max effekt vid 12,000 r/m
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Nej, den börjar låta märkligt redan vid 11 500, så jag la peek där
Skämt åsido, tack för kommentaren. I o m att jag har halsringar som är ett par mm mindre än max, borde jag förstås ha längre trattar också, om jag ska få ut max vrid. Men jag kan inte hamna rätt i avstämningen innan jag har rätt grenrör. Överraskad att det funkar bra som det gör, 310 gr kam och original grenrör är ju knappast optimalt.
De flesta bilder från Frankrike på rallyspecade 1600-motorer visar på långa trattar, kanske t o m 80 mm, är det där man borde ligga egentligen?
GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit, bra jobbat.
Linus - 430 mm...
Skämt åsido, tack för kommentaren. I o m att jag har halsringar som är ett par mm mindre än max, borde jag förstås ha längre trattar också, om jag ska få ut max vrid. Men jag kan inte hamna rätt i avstämningen innan jag har rätt grenrör. Överraskad att det funkar bra som det gör, 310 gr kam och original grenrör är ju knappast optimalt.
De flesta bilder från Frankrike på rallyspecade 1600-motorer visar på långa trattar, kanske t o m 80 mm, är det där man borde ligga egentligen?
GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit, bra jobbat.
Linus - 430 mm...
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Snart så blir det ännu roligare uppdatering kommer såsmåningomJCWorks wrote: GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Tack för måttet!JCWorks wrote:Nej, den börjar låta märkligt redan vid 11 500, så jag la peek där
Skämt åsido, tack för kommentaren. I o m att jag har halsringar som är ett par mm mindre än max, borde jag förstås ha längre trattar också, om jag ska få ut max vrid. Men jag kan inte hamna rätt i avstämningen innan jag har rätt grenrör. Överraskad att det funkar bra som det gör, 310 gr kam och original grenrör är ju knappast optimalt.
De flesta bilder från Frankrike på rallyspecade 1600-motorer visar på långa trattar, kanske t o m 80 mm, är det där man borde ligga egentligen?
GR vore skitkul och är Dennis A310 på väg dit blir det än mer lockande, vilken bil det har blivit, bra jobbat.
Linus - 430 mm...
Hoppas Dennis håller växellådan hel tills i vår! jag måste få åka lite 310/4.... PRV i all ära men det är inte riktigt alpine
Har du letat/hittat något passande grenrör eller bygger du eget?
Om du ska till gotland är ni väll flera i din bekantskapskrets som kanske är intresserade?!
Även om det inte är några renaulter (iaf inte alla) så kanske dem kan vara välkomna ändå, då ban intresserat renault folk verkar vara en bristvara i vårat avlånga land)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Det går framåt i Hisingsgaraget, om än långsamt. Nu behöver jag hjälp; vet någon var man hittar ett startbatteri med rätt utseende till 12:an? Original batteriklämmor hade varit kul, också.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Vet inte om biltema har nu men förut hade de ett som hade skruvlock till cellerna.... då lackar man batteriet satinsvart och hattarna röda, och vips så har man ett orginalliknande batteri
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Renault 12 Gordini, svensksåld - 1972 - JCWorks
Hej jag har en Renault 12 Ts 1.4 bensin 1976 är det nån som hade haft en sånt ?? Eller är det nån som skulle ha bildelar?? Nå mig på mejl eller sms francostan16@gmail.com eller 0736408817