Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Feb 2009, 07:06
- Location: Stockholm
Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Tjena tjena!
har problem med min fläkt i min clio 1.8 16v. -91, den la av helt plötsligt och behöver därför ha reda på om ngn kan bifoga en bild på hur fläkt motståndet ser ut och var det sitter, har kollat under plastkåpan framför rutan men blir lite osäker. har sökt me inte funnit. Vill ju kolla på motståndet innan man börjar köpa nya grejjer!
mvh.
OBS ! För bilder, bläddra neråt!
har problem med min fläkt i min clio 1.8 16v. -91, den la av helt plötsligt och behöver därför ha reda på om ngn kan bifoga en bild på hur fläkt motståndet ser ut och var det sitter, har kollat under plastkåpan framför rutan men blir lite osäker. har sökt me inte funnit. Vill ju kolla på motståndet innan man börjar köpa nya grejjer!
mvh.
OBS ! För bilder, bläddra neråt!
Last edited by Soderqvist on 23 Mar 2009, 07:10, edited 6 times in total.
Rikard Söderqvist
Renault Clio 1.8 16v -91
Renault Clio 1.8 16v -91
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Feb 2009, 07:06
- Location: Stockholm
Ingen som vet hur motståndet ser ut?
under plast kåpan sitter en box, är detta styrboxen, ett "motstånd" brukar vara litet och därför undrar jag om det sitter i boxen eller om det är en kontakt, sökt på nätet och funnit 100 talstrådar om etta standard fel men ingen bild, vissa säger även att det kan vara reglaget men har inte hunnit kolla på detta än. Skruvkompetensen finns men vill ha lite mer kött på benen.
Tacksam för snaba svar då det är J**ligt kallt att åka med öppen ruta varje morgon i -3 grader.
under plast kåpan sitter en box, är detta styrboxen, ett "motstånd" brukar vara litet och därför undrar jag om det sitter i boxen eller om det är en kontakt, sökt på nätet och funnit 100 talstrådar om etta standard fel men ingen bild, vissa säger även att det kan vara reglaget men har inte hunnit kolla på detta än. Skruvkompetensen finns men vill ha lite mer kött på benen.
Tacksam för snaba svar då det är J**ligt kallt att åka med öppen ruta varje morgon i -3 grader.
Rikard Söderqvist
Renault Clio 1.8 16v -91
Renault Clio 1.8 16v -91
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Du kanske redan testat detta, men om du söker på
fläktmotstånd renault
eller liknande med google.com och väljer "Bilder" så får du massor av träffar på bildelsdatabasen.se där man ser hur denna grunka kan se ut på olika Renault-modeller.
I flera fall verkar motståndet vara inbyggt i en liten box.
Det är inget direkt tips, men ett indirekt. Hoppas det hjälper.
fläktmotstånd renault
eller liknande med google.com och väljer "Bilder" så får du massor av träffar på bildelsdatabasen.se där man ser hur denna grunka kan se ut på olika Renault-modeller.
I flera fall verkar motståndet vara inbyggt i en liten box.
Det är inget direkt tips, men ett indirekt. Hoppas det hjälper.
Anders Skelander
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Feb 2009, 07:06
- Location: Stockholm
har redan testat, vill inte se hur ett sådant ser ut utan hur det ser ut när det sitter på bilen med en liten pil bifogad genom windows paint exempelvis.
Tack för reply iaf, nu vet jag att det inte e HELT dött här iaf som det kan verka ibland. Men google har jag redan ängnat timmar åt.
Jag får väl prova ngt annat forum ihop om att lösa detta problem.
tack för mig hej.
Tack för reply iaf, nu vet jag att det inte e HELT dött här iaf som det kan verka ibland. Men google har jag redan ängnat timmar åt.
Jag får väl prova ngt annat forum ihop om att lösa detta problem.
tack för mig hej.
Rikard Söderqvist
Renault Clio 1.8 16v -91
Renault Clio 1.8 16v -91
JA skulle även kolla reglage panelen då detta är ett vanligt fel på Clio/R19 att fläkten slutar fungera eller bara vissa lägen.
Felet ligger oftast i fläktreglaget. Dålig kontakt eller brända anslutningar. Eller så kontaktstycket som går in i kupefläkten brukar kunna vara bränd.
Felet ligger oftast i fläktreglaget. Dålig kontakt eller brända anslutningar. Eller så kontaktstycket som går in i kupefläkten brukar kunna vara bränd.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Feb 2009, 07:06
- Location: Stockholm
Så nu har jag tagit reda på hur motståndet ser ut och kommer visa ett par bilder från när jag lokaliserade det, i syfte om att underlätta för kommande stackare som råkar ut för detta, Fick även reda på att fransmänn har konstiga ideér ibland ang. smarta lösningar
iaf börja med att ta bort plastdetaljerna precis framför vindrutan genom att lossa 4 torx skruvar ta även bort vindrutetorkarna 2st, med en 13 hylsa. När detta är borta är du halvägs. nu till 10´s hyllsa och börja ta bort databoxens infästnignar, sen vidare med splarvätskebehållaren precis bredvid. När dessa är borta lossar du 2st. torx skruvar på plastskyddet i mitten, detta täcker självaste cupéfläkten. Nu när denna är borta ser du en stor stickkontakt in i fläktmotorn - " voila " du har nu lokaliserat fläktmotståndet. Har du tillgång till en multimeter så kan du som jag mäta strömmen före och efter motståndet, glöm inte att slå på tändningen och fläkten. Trasigt? ett nytt kostar runt 400:- så ingen idé att vara orolig, bara beställa imorgon. För att sätta ihop allt detta igen ska du inte läsa texten baklänges utan göra om allt i omvänd ordning .
Hoppas jag tillförde ngt. Detta är ju även ett tips till er alla andra att börja med så eliminerar vi 70% av alla "hjälp mig " trådar.
mvh och lycka till!
http://www.ladda-upp.com/bilder/17640/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17641/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17642/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17643/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17644/f ... st-C3-A5nd
Gick visst inte att göra om dom till direkta bilder, ni får nöja er med dessa länkar.
iaf börja med att ta bort plastdetaljerna precis framför vindrutan genom att lossa 4 torx skruvar ta även bort vindrutetorkarna 2st, med en 13 hylsa. När detta är borta är du halvägs. nu till 10´s hyllsa och börja ta bort databoxens infästnignar, sen vidare med splarvätskebehållaren precis bredvid. När dessa är borta lossar du 2st. torx skruvar på plastskyddet i mitten, detta täcker självaste cupéfläkten. Nu när denna är borta ser du en stor stickkontakt in i fläktmotorn - " voila " du har nu lokaliserat fläktmotståndet. Har du tillgång till en multimeter så kan du som jag mäta strömmen före och efter motståndet, glöm inte att slå på tändningen och fläkten. Trasigt? ett nytt kostar runt 400:- så ingen idé att vara orolig, bara beställa imorgon. För att sätta ihop allt detta igen ska du inte läsa texten baklänges utan göra om allt i omvänd ordning .
Hoppas jag tillförde ngt. Detta är ju även ett tips till er alla andra att börja med så eliminerar vi 70% av alla "hjälp mig " trådar.
mvh och lycka till!
http://www.ladda-upp.com/bilder/17640/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17641/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17642/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17643/f ... st-C3-A5nd
http://www.ladda-upp.com/bilder/17644/f ... st-C3-A5nd
Gick visst inte att göra om dom till direkta bilder, ni får nöja er med dessa länkar.
Rikard Söderqvist
Renault Clio 1.8 16v -91
Renault Clio 1.8 16v -91
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Feb 2009, 07:06
- Location: Stockholm
Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Löste sig problemet genom att byta fläktmotståndet?
Hade en icke fungerande fläkt på min 16V, men där hittade jag problemet i kontaktstycket till värmereglaget inne i kupen. Det hade bränt... rengjorde lite + kontaktspray och det har funkat fint sen dess
Hade en icke fungerande fläkt på min 16V, men där hittade jag problemet i kontaktstycket till värmereglaget inne i kupen. Det hade bränt... rengjorde lite + kontaktspray och det har funkat fint sen dess
Johnny Omö Bergkvist
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Markaryd
Äntligen har jag gjort ett nytt inköp.
Clio 16v nummer 2 står här nu =O)
Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Fick samma problem med min clio 96:a igår la värme fläkten helt.. två veckor innan det så la steg 1 och 2 av och nu 3:an med. vad ska man göra snälla hjälp nån -14 ute ://
Mirza Ramic
- Stymie
- Posts: 3629
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Läs tråden noggrant så har du ju lösningen där! Hur som helst behöver du införskaffa en ny termosäkring (fläktmotstånd), exempelvis från Autofrance. Om man är lite händig kan man köpa prylar från Elfa och klämma dit för en spottstyver. Det går även att löda om man ser till att temperaturen i "kroppen" inte blir för hög.
Exempel:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20487
Jag antar att termosäkringen oftast löser ut på vintern när man har max värme, fläktar på lägre hastighet och ett igensatt kupefilter. Då kan det bli lite hett i utrymmet.
Exempel:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20487
Jag antar att termosäkringen oftast löser ut på vintern när man har max värme, fläktar på lägre hastighet och ett igensatt kupefilter. Då kan det bli lite hett i utrymmet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
Kan man haka på den här tråden angående fläktmotståndet på en Laguna Combi 1997?
Var skall jag leta tro? På samma ställe som uppåt i den här tråden?
Fläkten går. Sen lägger den av. Efter ett par dagar går den igen. Jag kan inget göra för att få igång den men nu blir det allt längre till den går igång igen av sig själv.
Har kikat på bilder på bildelsbasen men det verkar ju finnas en uppsjö av olika modeller trots att man håller sig i och omkring samma årsmodell som sin egen.
Var skall jag leta tro? På samma ställe som uppåt i den här tråden?
Fläkten går. Sen lägger den av. Efter ett par dagar går den igen. Jag kan inget göra för att få igång den men nu blir det allt längre till den går igång igen av sig själv.
Har kikat på bilder på bildelsbasen men det verkar ju finnas en uppsjö av olika modeller trots att man håller sig i och omkring samma årsmodell som sin egen.
Hasse Nilsson
Re: Fläktmotstånd Clio 1 samt R19
hassen wrote:Kan man haka på den här tråden angående fläktmotståndet på en Laguna Combi 1997?
Var skall jag leta tro? På samma ställe som uppåt i den här tråden?
Fläkten går. Sen lägger den av. Efter ett par dagar går den igen. Jag kan inget göra för att få igång den men nu blir det allt längre till den går igång igen av sig själv.
Har kikat på bilder på bildelsbasen men det verkar ju finnas en uppsjö av olika modeller trots att man håller sig i och omkring samma årsmodell som sin egen.
Jag köpte min på skroten för 250 kr... Fick fel först men sen löste det sig....
Majzan