Inre styrled Megane II
Moderator: Forumpolisen
Inre styrled Megane II
Hej har en Megane II -05 som bilprovningen anmärkte på inre styrleden höger sida.
Bytte ut den yttre efter förra årets besiktning (10 min jobb).
Har sök på Renaultforumet och Googles men utan resultat.
Är detta svårt att byta själv? Finns det någon guide att titta på?
Tacksam för hjälp!
2.0 liter motor om det spelar någon roll.
Bytte ut den yttre efter förra årets besiktning (10 min jobb).
Har sök på Renaultforumet och Googles men utan resultat.
Är detta svårt att byta själv? Finns det någon guide att titta på?
Tacksam för hjälp!
2.0 liter motor om det spelar någon roll.
Erik Bergquist
Re: Inre styrled Megane II
Just inre styrleder skulle jag nog låga en firma byta, och samtidigt göra en hjulinställning då det är rätt svårt att få till toe in/out utan att mäta. Visst kan man göra som de gamla rävarna och räkna gängen muttern sitter på, men det rekommenderas inte. Trust me, I have failed once....
Last edited by Northrol on 17 Nov 2011, 07:59, edited 1 time in total.
Martin Ljunggren
Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Re: Inre styrled Megane II
Förresten, de är inte så hemskans dyra, så byt på bägge sidorna samtidigt... På skruvat.se kostar de 259kr st och du kan lämna in dem tillsammans med bilen på en verkstad så byter de åt dig. Kom ihåg att be om hjulinställningen, det kostar runt en tusenlapp för alla fyra hjulen.
Martin Ljunggren
Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Renault Mégane II Sport Tourer -04 (1.6 16v)
Re: Inre styrled Megane II
Hej Northrol.
Tack för svar!
Har pratat med Autofrance och han tar faktiskt bara SEK 179st för dessa, men det är inte det som är problemet utan snarare hur man gör på en Megane, att räkna gäng brukar funka bra för mig men där har även jag fallerat ett par gånger. Framförallt när man har en piratdel som har längre eller kortare hylsa så man blir tvungen att höfta inställningen.
Det blir nog en framvagnsinställning snart men jag tänkte byta denna först, inte alls omöjligt att jag lämnar in den för det om det är mycket som måste bort, Mekar ute på gatan och det är lagom kul denna säsongen.
Antar att det är en gummituta som måste bort först men jag ska under och byta olja i motorn idag och då ska jag kika lite närmare på detta.
Ingen som har lite mera tips på själva förfarandet?
Mvh
Hobbe
Tack för svar!
Har pratat med Autofrance och han tar faktiskt bara SEK 179st för dessa, men det är inte det som är problemet utan snarare hur man gör på en Megane, att räkna gäng brukar funka bra för mig men där har även jag fallerat ett par gånger. Framförallt när man har en piratdel som har längre eller kortare hylsa så man blir tvungen att höfta inställningen.
Det blir nog en framvagnsinställning snart men jag tänkte byta denna först, inte alls omöjligt att jag lämnar in den för det om det är mycket som måste bort, Mekar ute på gatan och det är lagom kul denna säsongen.
Antar att det är en gummituta som måste bort först men jag ska under och byta olja i motorn idag och då ska jag kika lite närmare på detta.
Ingen som har lite mera tips på själva förfarandet?
Mvh
Hobbe
Erik Bergquist
Re: Inre styrled Megane II
Bump.
Inges som har bytt denna, kan väl inte vara först med denna fråga?
Inges som har bytt denna, kan väl inte vara först med denna fråga?
Erik Bergquist
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Inre styrled Megane II
Allt är relativt..
jag har aldrig bytt inre styrled ute på gatan, bara då bilen varit upphissad på lyft.
Men som du säger själv.. ta bort yttre styrleden (räkna varv noga för att få ett bra grundvärde innan framvagnsinställning) Ta sedan bort gummit som täcker styrstaget. Lossa på styrstaget med polyfrip eller dyligt du kommer åt med. ( på verkstaden har vi specialgrejer för detta, och det e pissenkelt att byta då).
Sätt dit det nya staget, dra åt ordentligt. Sätt dit ny damask ( om du har , annars den gamla) snurra dit styrstagsänden (med antalet varv du tidigare räknat) och sät fast dito med tillhörande muttrar och på med hjulet.
Styrstagsändan i sig vore smidigt att byta samtidigt så det e nytt och fräscht alltihop.
Att stå och göra detta ute på gatan är inte att rekomendera, men lycka till om du väl försöker.
jag har aldrig bytt inre styrled ute på gatan, bara då bilen varit upphissad på lyft.
Men som du säger själv.. ta bort yttre styrleden (räkna varv noga för att få ett bra grundvärde innan framvagnsinställning) Ta sedan bort gummit som täcker styrstaget. Lossa på styrstaget med polyfrip eller dyligt du kommer åt med. ( på verkstaden har vi specialgrejer för detta, och det e pissenkelt att byta då).
Sätt dit det nya staget, dra åt ordentligt. Sätt dit ny damask ( om du har , annars den gamla) snurra dit styrstagsänden (med antalet varv du tidigare räknat) och sät fast dito med tillhörande muttrar och på med hjulet.
Styrstagsändan i sig vore smidigt att byta samtidigt så det e nytt och fräscht alltihop.
Att stå och göra detta ute på gatan är inte att rekomendera, men lycka till om du väl försöker.
Johnny Söderström
Re: Inre styrled Megane II
Tack för bra svar Starbright!
Då får vi se hur/om jag går tillväga med detta eller om jag byter pengar mot tjänster.
Då får vi se hur/om jag går tillväga med detta eller om jag byter pengar mot tjänster.
Erik Bergquist
Re: Inre styrled Megane II
Toe-in går faktiskt att mäta med enkla medel med hygglig noggranhet.
Slå i två fyrtumsspik i en träribba med ungefär spårvidds avstånd. Lägg detta mätverktyg bakom hjulen och fäst maskeringsteip ovanför spikspetsarna och markera med finspetsig fiberpenna ovanför varje spets. Flytta sedan bilen så teipbtarna kommer framför hjulen på fyra tums höjd, lägg mätverktyget där och läs av. Om du behöver justera så tänk på att om du behöver ändra Toe-in 2mm så justera 1 för hjulen ändrar lika mycket bak som fram vid justering.
// Göte J
Slå i två fyrtumsspik i en träribba med ungefär spårvidds avstånd. Lägg detta mätverktyg bakom hjulen och fäst maskeringsteip ovanför spikspetsarna och markera med finspetsig fiberpenna ovanför varje spets. Flytta sedan bilen så teipbtarna kommer framför hjulen på fyra tums höjd, lägg mätverktyget där och läs av. Om du behöver justera så tänk på att om du behöver ändra Toe-in 2mm så justera 1 för hjulen ändrar lika mycket bak som fram vid justering.
// Göte J