Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rikmey
Posts: 2
Joined: 07 Nov 2011, 17:58
Location: Uppsala

Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Post by rikmey »

Hej!

Har en Clio ll 1.2 16v 2004 som börjat misstända samt att motorvarningslampan tänds ibland.
Har haft den på Renaultverkstad för kontroll och de har bytt 1 bränslespridare efter att ha läst av felkoderna. (4000:-)

På vägen hem från verkstaden visade det sig att bilen gick lika dåligt trots "reparationen"

Vände tillbaka och bilen togs in i verkstaden igen...

2 timmar senare kommer man ut och säger att det troligen är igentäppt katalysator eller lamdasonden...(ny kat kostar 6000:-)

Bilen har totalt gått 3400 mil sedan ny, är servad på märkesverkstad.

Har kört ca 30km från det att ryckningarna uppstod...

Någon som har några andra tips om vad det kan vara? Känner inget större förtroende för verkstaden och är inte intresserad av att betala för chansbyten...

Mvh

Rikard
Rikard Meyer
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Post by Starbright »

Har ingen aning vad dem har läst ut för felkod på bilen, men misstänker att dem läst ut en felkod som indikerar misständning på cyl x.

När du startar bilen kall går den bra då eller misständer den då också?
När bilen misständer lyser lampan eller blinkar den då?
Om den blinkar så betyder det att det är en förstörande feltändning vilket betyder att katalysatorn tar skada av det, det gör den om t.ex ett av tändstiften inte tänder, då skickas ren bensin från cyl ut i avgassystemet. detta tål inte katten.

Om lampan lyser med fast sken och bilen går illa kan det vara tecken på dålig förbränning av en eller annan orsak. I detta fall verkar det som om verkstaden har gått på det senare alternativet.

Vid byte av insprutare måste man ta bort insugningsröret, det tar en stund därav den höga kostnaden. vad verkstaden (förhoppningsvis har gjort? ) borde ha gjort är att mäta upp alla insprutningsventiler, samt mäta kablaget till alla insprutningsventiler ( att koppla upp och kontrollmäta detta när insugningsröret är borta tar högst 20 min.)

Har nog aldrig varit med om att katalysatorn skulle orsaka misständning.
At bilen känns svag ( pga av att avgaserna får svårt att ta sig ut) och att motorlampan skulle kunna lysa, går jag med på men inte misständning. Lambdasonderna går att läsa ut hur dem jobbar med datorn så dem skall man kunna utesluta. Personligen skulle jag inte byta ut katalysator i detta fall.

Bilen skall ALLTID provköras minst 20 min efter ett jobb av denna kaliber för att verifiera att åtgärden löste felet.. detta kan inte ha blivit utfört

När bilen börjat gå dåligt, gör den det hela tiden? om du startar om den går den bra då?

Trasiga insprutningsventiler är inte så vanligt men har bytt ut ngn enstaka så visst kan dem gå sönder.

Mera vanligt är då att tändspolen havererar, dem byts ut mot en ny variant med lös spole och utbytbara tändkablar istället för en komplett del.

Eftersom dem inte lyckades åtgärda bilen skall du kunna reklamera jobbet, (man betalar inte gärna 4000 för ingenting)

Ber om ursäkt för den långa texten :)
Johnny Söderström
rikmey
Posts: 2
Joined: 07 Nov 2011, 17:58
Location: Uppsala

Re: Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer FIXAT!!

Post by rikmey »

Hej!

Köpte en begagnad tändspole på skroten för 350 kr.
Nu går bilen helt normalt igen.

Tack för bra tips!
Rikard Meyer
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Post by Dennis »

Suck! ännu ett skräckexempel på hur det inte ska vara på märkesverkstad. -BEKLAGLIGT :(
Har själv en förkrossad kund som nyss köpt en Modus som gått hos en stor märkesverkstad fram till för ett halvår sedan. Kamremsslirning med 8 krökta insugventiler till följd. Hittade en arbetsorder i bilen på bla. byte av kamremsats och detaljer är bevisligen bytta men verkstaden mörkar att de utfört arbetet. troligen för att slingra sig från reklamation.
-UUUSCH :evil: :evil: Fult gjort :!:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Post by Starbright »

@Dennis

Om det finns skriftliga bevis på att kunden har beställt en kamremsservice med allt vad det innebär,(har kvitto på utfört jobb?) kan det väll inte vara ngra problem att få det fixat?
OM verkstaden gjort jobbet på korrekt vis med korrekta moment till allt, och detta ändå sker, så måste det varit ngt fel på artiklarna dem använt. Då ska väll Renault stå för reparationskostnaden och inte dem eller kunden?
Då dem inte verkar vilja stå för sin sak(?) är det ngt som inte stämmer. vilket dem säkerligen förstår att Renault skulle upptäcka vid skadekontroll. Eller?

Såg du ngt som verkade galet? Feldragen spännare eller dyl?
Verkligen tråkigt för kunden :(
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio ll 1.2 16v 2004 Misständer

Post by Dennis »

Bilen var i den firmans ägo och sedan hade en "målvakt" en kort stund den för att sedan säljas. Alltså kan inte kunden reklamera bilen till firman.
Det pappersbevis som finns är en arbetsorder utskriven i Tactis.
Vid första kontakten så sa firman till kunden att han skulle bara lämna i den till en auktoriserad verkstad.
Sedan efter några timmar sa de att arbets momenten på arbetsorden hade blivit utförda UTOM kamremsbytet???
Historik före detta ras
Min teori är att ett tidigare ras har inträffat, grundar det på följande...

..vattenpump och spännare har en ingjuten datumstämpel som det står år 10 på =nya delar och original.

..kamrem återanvänd, saknar helt märkningar och text på ryggen samt känns alldeles för mjuk, som att corden i den är utmattad. De kanske skadade nya kamremen vid montaget. Aggregar remmen har sina märkningar och har ett slitage som att den suttit på sedan 2005 altså även den återanvänd.

..Topplockspackning (av typen "flera tunna stålskivor" är även den återanvänd och fastlimmad med något liknande permatex!!!

..Jag plockar ur 8 böjda insugventiler men får på bänken 17 ventilknaster :!: :!: :mrgreen:

Vekstaden är säkert klart medvetna om vad som gjorts med denna bil och ville nog aldrig lossas som att den existerade mera.

RUSKIGT att en mekaniker gjort något så oseriöst och att han dessutom får administrativ uppbackning för att denna firma med märkes akutorisation placerad i mittsverige rent befolkningsmässigt ska mörka sina misstag.

Tänk om detta hänt en fristående vekstad :!:

Nä jag ser inte någon fördel för kunden att mekanikern kan gömma sig i en stor organisation...

Märkesvekstaden här jobbar efter principen med personlig servictekniker. -BRA!

Ursäkta trådkapning ngn moderator kan ju flytta detta till lämpligare ställe.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply