Kamremsbyte

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Kamremsbyte

Post by liljeblad »

Jag har en gammal clio sport -00 som det blivit lite problem med.
Bilens motor byttes -05 pga olje problem,arbetet utfördes av auktoriserad renault verkstad. Då byttes även koppling, kamrem, vattenpump mätarställning 8500mil.
År 2008 är det senaste besiktnings protokollet jag har och där står det CO halt för hög. Auktoriserad verkstad har då "bytt en insugsslang" och själva släkt anmärkningen. Sen ställs bilen i garage. Nu 3 år senare med endast 10 mil sedan detta så får jag samma fel på besiktningen. Min verkstad, som jag litar på och känner ägaren, har gått igenom bilen och det ända han kan komma fram till är att kamremmen kan sitta 1 kugg fel eftersom avgasvärdena går upp och ner som en jojo.

Då är min fråga: Hur f-n kan en auktoriserad verkstad göra på detta vis och nästa fråga: Hur mycket måste jag demontera för att kunna byta rem och hjul?

Not: Jag har skruvat ganska mycket med fordon genom åren så själva skruvandet och kamrems bytet är inga problem för mig men jag vill veta hur mycket jobb man kan räkna med och om det krävs special verktyg och dyl.
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kamremsbyte

Post by Joakim16v »

Om jag minns rätt så måste du ta av passagerarsidans hjul, kåporna som är ivägen och eventuellt det övre motorfästet (som nog sitter i kåpan..). Kanske någon innerskärm i plast och lite annat småkrafs..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamremsbyte

Post by Tony »

liljeblad wrote:Jag har en gammal clio sport -00 som det blivit lite problem med.
Bilens motor byttes -05 pga olje problem,arbetet utfördes av auktoriserad renault verkstad. Då byttes även koppling, kamrem, vattenpump mätarställning 8500mil.
År 2008 är det senaste besiktnings protokollet jag har och där står det CO halt för hög. Auktoriserad verkstad har då "bytt en insugsslang" och själva släkt anmärkningen. Sen ställs bilen i garage. Nu 3 år senare med endast 10 mil sedan detta så får jag samma fel på besiktningen. Min verkstad, som jag litar på och känner ägaren, har gått igenom bilen och det ända han kan komma fram till är att kamremmen kan sitta 1 kugg fel eftersom avgasvärdena går upp och ner som en jojo.

Då är min fråga: Hur f-n kan en auktoriserad verkstad göra på detta vis och nästa fråga: Hur mycket måste jag demontera för att kunna byta rem och hjul?

Not: Jag har skruvat ganska mycket med fordon genom åren så själva skruvandet och kamrems bytet är inga problem för mig men jag vill veta hur mycket jobb man kan räkna med och om det krävs special verktyg och dyl.
Oavsett hur idiotiska dom som utförde "lagningen" är så är det 6år sedan remmen byttes och det är 5års intervall.får bara hoppas det är remmen som är felet och att inget är trasigt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kamremsbyte

Post by Dennis »

Trångt på de där! Spar en hel del tid att ta av fronten och h strålkastare också. Ett litet elende att komma åt att få på aggregatremmen.
OCH SPECIALVERKTYG FÖR VEVAXEL OCH KAMLÅSNING BEHÖVS!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kamremsbyte

Post by Starbright »

Precis som Dennis skriver ska man använda specialverktyg för att låsa allt, så hur 17 kan det isf ha hamnat 1 kugg fel? borde vara omöjligt.. bara om den som böt kamrem "struntade" i verktygen, som det skulle kunna bli på det viset.

Eftersom motorn böts så ordnade dem väll förhoppningsvis kamremen innan motorn sattes på plats i bilen så då kan det inte varit trångt heller
Johnny Söderström
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Re: Kamremsbyte

Post by liljeblad »

Starbright wrote:Precis som Dennis skriver ska man använda specialverktyg för att låsa allt, så hur 17 kan det isf ha hamnat 1 kugg fel? borde vara omöjligt.. bara om den som böt kamrem "struntade" i verktygen, som det skulle kunna bli på det viset.

Eftersom motorn böts så ordnade dem väll förhoppningsvis kamremen innan motorn sattes på plats i bilen så då kan det inte varit trångt heller
Jag har idag fått ut instruktioner från autodata och där står det vilka verktyg som behövs, jobbar dock som cnc operatör och vi har en hel del roliga maskiner så jag ska se om det går att tillverka själv.

Enligt autodata så ska man inte behöva riva hela fronten däremot höger innerskärm, motorfäste mm.
Ska ge mig på bilen efter helgen och börja felsöka så får vi se vad som döljer sig
[smilie=001_07.gif]
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
liljeblad
Posts: 30
Joined: 02 Nov 2011, 22:26
Location: Gislaved

Re: Kamremsbyte

Post by liljeblad »

Fick också tips om en givare som sitter till vänster om insuget, komer dock inte ihåg vad den heter men tydligen kan den täppa igen och ge fel signaler till motorn.
Christoffer Liljeblad
Clio Sport 172
Post Reply