Laguna III klonkar i framvagnen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lokis
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2010, 12:53
Location: Mellerud

Laguna III klonkar i framvagnen

Post by lokis »

Min Laguna III 2008 har ett irriterande klonkande från vänster sida fram när man kör över gupp och brunnslock i låg fart.
Jag har varit inne på volvo verkstad 2 ggr och dom hittar inget fel,fortfarande garanti kvar.
Jag tror att det kan vara stabilisator stag som låter men det känns inget glapp når man rycker och vrider på dom.
Dock är det tystare ett litet tag efter en sådant ingrepp,dom smörjs ju faktiskt när man vrider på dom.
Mekonomens enda reservdelar till framvagnen på laguna III är stabilisatorstag !!!
Någon som har tips?
Stefan Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Tony »

lokis wrote:Min Laguna III 2008 har ett irriterande klonkande från vänster sida fram när man kör över gupp och brunnslock i låg fart.
Jag har varit inne på volvo verkstad 2 ggr och dom hittar inget fel,fortfarande garanti kvar.
Jag tror att det kan vara stabilisator stag som låter men det känns inget glapp når man rycker och vrider på dom.
Dock är det tystare ett litet tag efter en sådant ingrepp,dom smörjs ju faktiskt när man vrider på dom.
Mekonomens enda reservdelar till framvagnen på laguna III är stabilisatorstag !!!
Någon som har tips?
klonk i framvagnen i gropar brukar vara infästningen till krängningshämmaren, det är väl samma sak som du menar, kan inte kosta så mycket om du ringer 042 201620
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lokis
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2010, 12:53
Location: Mellerud

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by lokis »

Idag har jag skruvat bort krängningshämnar staget och provkört utan,men det klonkar fortfarande när man kör över brunnslock och gupp.Jag har med en kofot brutit i nedre länkarm,både bussningar och spindelled är stabila.
Volvo har bytt stötdämpare på garanti,då borde dom rimligtsvis ha kännt på fjäderbenslagret.
volvo säger att bilen är stabil i framvagnen men kan inte förklara varför det klonkar på vänster sida fram.
Det kanske är som det klassiska felet där kunden klagade på oljud i framvagnen och inget hittades,tills det upptäcktes en sten i navkapseln!!!
Tacksam för råd och ideer,jag tänkte att någon laguna III ägare varit ute för samma fel.
För övrigt väldigt bra och stabil bil,jag drar husvagn med den,helt ok
Prismässigt är det ett fynd
Stefan Johansson
pebe
Posts: 9
Joined: 10 Apr 2007, 13:05

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by pebe »

.
Last edited by pebe on 09 Aug 2019, 14:58, edited 1 time in total.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Dennis »

Topplagringen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jöns
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 13:01
Location: Vittsjö

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Jöns »

Dennis wrote:Topplagringen.

Min förra laguna från 2004 hade en sådan som var kass med. Men då lät det mest när man svängde. Det kan ju ha varit som så att den klonkade när man körde i hål innan det blev så illa.

Dock skulle jag aldrig acceptera det, det är ett fel och de hittar det inte, betyder det att det ska vara kvar?
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Dennis »

Inte fjäderbenslagret! det är topplagringen jag skrev. Det kallas den skiva som är högst upp på fjäderbenet och sitter fast i karossen, antingen är den lös eller har stötdämparkolvens mutter av ngn anledning lossat. På Espace III så lossar vulkningen i gummit och sådana ljud uppkommer. MYCKET vanligt fel på Vobblo V70isat också.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lokis
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2010, 12:53
Location: Mellerud

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by lokis »

Tavk för alla tips, det är orginalstötdämpare monterad,verkstan provade att byta den med det hjälpte inte.
Klonket kommer fram när man kör over t ex brunnslock i 20-30 km/h
Det är vänster fram som det klonkar,höger sida är en normal duns.
Jag tror också att det kan vara fjäderbenslagringensom har gett sig kanske i gummit.
Min bror har en Kia Ceed som var precis likadan,han åkte in till sin återförsäljare och pratade med verkmästaren,verkarn tog med en momentnyckel och gick ut till bilen och öppnade huven,drog åt övre stötdämparbult,sen allt OK !!
Inga krusiduller,bra garantiatgärdat.
Det är ju en väldigt enkel och okomplicerad framvagn på Laguna III,
jag tycker det skall vara en enkal sak att fixa det här felet.
Jag har inte köpt bilen hos den här handlaren men han borde ju rimligtvis
få betalt av Renault men dom kanske betalar dåligt?
Stefan Johansson
lokis
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2010, 12:53
Location: Mellerud

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by lokis »

Idag har verkstaden bytt vänster fjäderbenslagring,men felet kvarstår.
Bilen skall igen för en grundlig genomgång.
En teori som min serviceteknniker hade var att det kan vara styrväxel?
Tacksam för tips!!
Stefan Johansson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Dennis »

Har ni kollat silentblocken till subramen, motorfästen, bärarmsbussningar.
Inet glapp i motorhuvens lås?
Måste ju gå att hitta ljudet :!:
Oljud ifrån styrväxeln vid fjädringsrörelse kan jag inte riktigt förstå :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
lokis
Posts: 10
Joined: 06 Aug 2010, 12:53
Location: Mellerud

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by lokis »

Nu har problemet med min framvagn ordnats.
Jag fick förlängd garanti av Renault och bilen kördes till en större Volvo verkstad där dom hade till gång till support av Renault.
Småverkstäder har inte det,Renault är tydligen rädda att teknisk info kommer på villovägar.
Nåväl,vad var felet?
Det glappade i splines till vänster drivaxel,detta limmades och det är nu mycket bättre.
Tänk vad lite det kan vara,från att ha åkt i en skrotbil känns det nu som en mycket komfortabel och trevlig bil.
Tack för alla tips på forumet
Stefan Johansson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Laguna III klonkar i framvagnen

Post by Tony »

lokis wrote:Nu har problemet med min framvagn ordnats.
Jag fick förlängd garanti av Renault och bilen kördes till en större Volvo verkstad där dom hade till gång till support av Renault.
Småverkstäder har inte det,Renault är tydligen rädda att teknisk info kommer på villovägar.
Nåväl,vad var felet?
Det glappade i splines till vänster drivaxel,detta limmades och det är nu mycket bättre.
Tänk vad lite det kan vara,från att ha åkt i en skrotbil känns det nu som en mycket komfortabel och trevlig bil.
Tack för alla tips på forumet
Limmades? Fy fan för att byta drivaxel på den sen, på mina bilar sitter det en stor mutter som man drar åt, så sitter drivaxeln fast.:-)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply