Inställning kam och spridarpump Kangoo 1,9 diesel

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
blueswede
Posts: 1
Joined: 09 Nov 2010, 10:12
Location: vetlanda

Inställning kam och spridarpump Kangoo 1,9 diesel

Post by blueswede »

Finns det någon här som vet hur man hittar läge för vev, kam o pump när man monterar kamrem, har bytt topp (och vattenpump) efter kamremshaveri? De instruktioner som följde kamremmen stämmer inte! [smilie=001_07.gif]
Björn
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Inställning kam och spridarpump Kangoo 1,9 diesel

Post by Znake3 »

blueswede wrote:Finns det någon här som vet hur man hittar läge för vev, kam o pump när man monterar kamrem, har bytt topp (och vattenpump) efter kamremshaveri? De instruktioner som följde kamremmen stämmer inte! [smilie=001_07.gif]

Hej skriver svaret bara för att andra kan läsa. antar att du redan löst problemet då ja ser tiden för ditt inlägg.

1. vrid motorn medurs tills du ser märket i hålet i kuggremsskyddet
2. montera ett dorn och vrid det långsamt tills det går i hacket. Kritstrecket på vipparmsaxelhjulet och kuggremsskyddet skall flukta, annars är det risk för att dornen har gått mot ett balansborrhål i vevaxeln.
3. Märket på vipparmsaxlarna ska stå mitt emot hålet i kuggremsskyddet.
4. Demontera kuggremsskyddet
5.Gör ett kritstreck från det inre kuggremsskyddet upp på vipparmsaxelns remskiva
6. Demontera högtryckspumpens skydd
7. OBS det finns två olika kamaxelhjul som motorn kan förses med.
8. Demontera remspännaren, kamrem, å löphjulet
9. Kontrollera;
*att vevaxelns packbox och vattenpumpen är täta.
*att noten ligger mitt emellan de två markeringarna i oljepumpenshus
10. vevaxelhjulets märke ska vara en kugge förskjuten från vågrät (läge 35 minuter)
11. Koppla från bränsleledningarna från motorn
Mats Näsman
Znake3
Posts: 26
Joined: 10 Oct 2011, 23:45
Location: Sundsvall

Re: Inställning kam och spridarpump Kangoo 1,9 diesel

Post by Znake3 »

blueswede wrote:Finns det någon här som vet hur man hittar läge för vev, kam o pump när man monterar kamrem, har bytt topp (och vattenpump) efter kamremshaveri? De instruktioner som följde kamremmen stämmer inte! [smilie=001_07.gif]

Montera kamrem kommer här
1. Montera
*Spännskruven
*En ny spännrulle
2. Dra åt till ca 25 Nm
3.Montera nya spännrullen och kontrollera om topplockets spår ligger mellan rullens två kanter.
4. Dra åt remspännarens mutter för hand
5. Kontrollera märkena.
6. Montera kuggremmen. Linjerna på kuggremmen måste stämma överens med markeringarna på högtryckspumpen, kamaxeldrev och vevaxelns kedjedrev.
7. Skjut remspännaren mot kuggremmen och vrid spännskruven tills den berör.
8. Demontera dornet


Inställningarna är rätt när,
-motorn står i tänd-ÖD för 1a cyl med instucket dorn
-kamaxelmarkeringen står mot markeringen på styrhusets skyddskåpa
-det är 30 kugg fria mellan markeringen på kamaxeldrevet och pumpdrevet
Mats Näsman
Post Reply