Svårstartad scenic (ibland)
Moderator: Forumpolisen
-
Svårstartad scenic (ibland)
Hej
Min scenic har på senare tid varit svårstartad. Men bara när den har stått ett tag.
Framför allt kan det hända på morgonen. Men även när bilen stått hela dagen och jag ska hem från jobbet.
Men det händer inte varje morgon. Oftast är det inga problem alls.
Batteriet är OK. Bra snurr på startmotorn. Men inte en antydan till att den ska tända.
En morgon fick jag ta bussen till jobbet. När jag kom hem på kvällen så startade den på första varvet på startmotorn...
Flera gånger har jag petat på diverse kontakter och anslutningar i motorrummet.
När jag sen provar igen så hoppar den igång.
Men nu har det blivit värre. Häromdagen hjälpte ingenting. Varken reservnyckel eller kontaktpetande.
Fick en ingivelse och hämtade startgas, och vips startade den.
Beskrev problemet för verkstaden och dom bytte bensinfiltret, men problem kvarstår.
Nu åker jag ingenstans utan att ha med mig startgasen.
När bilen väl startar så går den som den ska och det är inga problem att starta när motorn är varm. Bara när den stått still ett tag.
Har letat på forumet och mycket pekar på tändlägesgivaren eller nån temeraturgivare.
Men varför hjälper det med startgas om det nu skulle vara tändlägesgivaren tex ?
Nån som har nåt tips var jag ska felsöka ?
Bilen är en scenic 2001 med 1,6 l K4M motor.
Min scenic har på senare tid varit svårstartad. Men bara när den har stått ett tag.
Framför allt kan det hända på morgonen. Men även när bilen stått hela dagen och jag ska hem från jobbet.
Men det händer inte varje morgon. Oftast är det inga problem alls.
Batteriet är OK. Bra snurr på startmotorn. Men inte en antydan till att den ska tända.
En morgon fick jag ta bussen till jobbet. När jag kom hem på kvällen så startade den på första varvet på startmotorn...
Flera gånger har jag petat på diverse kontakter och anslutningar i motorrummet.
När jag sen provar igen så hoppar den igång.
Men nu har det blivit värre. Häromdagen hjälpte ingenting. Varken reservnyckel eller kontaktpetande.
Fick en ingivelse och hämtade startgas, och vips startade den.
Beskrev problemet för verkstaden och dom bytte bensinfiltret, men problem kvarstår.
Nu åker jag ingenstans utan att ha med mig startgasen.
När bilen väl startar så går den som den ska och det är inga problem att starta när motorn är varm. Bara när den stått still ett tag.
Har letat på forumet och mycket pekar på tändlägesgivaren eller nån temeraturgivare.
Men varför hjälper det med startgas om det nu skulle vara tändlägesgivaren tex ?
Nån som har nåt tips var jag ska felsöka ?
Bilen är en scenic 2001 med 1,6 l K4M motor.
Peter Carlsson
Re: Svårstartad scenic (ibland)
Har du väldigt låg tomgång vid kall motor?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Re: Svårstartad scenic (ibland)
Det sitter en backventil i bränslesystemet som skall se till att bensinen inte rinner tillbaka till tanken när motorn är avstängd - det kan vara den som är trasig!
Prova att vrida nyckeln till positionen innan du kopplar in startmotorn och låt den vara i den positionen i ca 10 sek innan du försöker starta genom att vrida ytterligare ett "snäpp" på nyckeln.
Då hinner bensinpumpen pumpa fram bensin till insprutningsventilerna.
Exakt var backventilen sitter på denna modell har jag tyvärr inte koll på.
Bränslepumpsreläet kan också vara läge att kolla.
Mvh
Johan B
Prova att vrida nyckeln till positionen innan du kopplar in startmotorn och låt den vara i den positionen i ca 10 sek innan du försöker starta genom att vrida ytterligare ett "snäpp" på nyckeln.
Då hinner bensinpumpen pumpa fram bensin till insprutningsventilerna.
Exakt var backventilen sitter på denna modell har jag tyvärr inte koll på.
Bränslepumpsreläet kan också vara läge att kolla.
Mvh
Johan B
Johan Bondesson