Hjullager!
Moderator: Forumpolisen
Hjullager!
Ska byta hjullager vänster bak på min Laguna -99. Tänkte hör med vilket moment man ska dra navmuttern?
Andreas
Re: Hjullager!
Ungefär när du känner skitsmak i munnen, det brukar vara lagom.andy1973 wrote:Ska byta hjullager vänster bak på min Laguna -99. Tänkte hör med vilket moment man ska dra navmuttern?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 44
- Joined: 05 Oct 2011, 19:59
- Location: Stockholm
Re: Hjullager!
Dudes,
Jag lånar tråden en sväng.. Har bytt hjulcylinder (bromscylinder) m.m bak på min renault 19 -94 cab och har en liten fundering ang hur hårt man ska dra åt navmuttern. Stenhårt om jag fattar dig rätt Tony, men när jag bytte hjullager på min land rover för några år sen så skulle man dra åt den så pass att hjulet inte snurrade alltför lätt och därefter öppna muttern ½ varv eller nått sånt. Trumman skulle inte snurra trögt.
Jag tycker inte min trumma snurrar trögare hur mycket jag tar i.. Men om jag ändå provat att öppna muttern igen så tycker jag trumman glappar för mycket.
Helt ny på renault så jag vill bara dubbelkolla att det är "dra stenhårt" som gäller. Och hur ska trumman bete sig när man dragit stenhårt? Ska den snurra lätt, trögt eller är det helt ointressant..?
Tack på förhand!
Mvh
Hampus
Jag lånar tråden en sväng.. Har bytt hjulcylinder (bromscylinder) m.m bak på min renault 19 -94 cab och har en liten fundering ang hur hårt man ska dra åt navmuttern. Stenhårt om jag fattar dig rätt Tony, men när jag bytte hjullager på min land rover för några år sen så skulle man dra åt den så pass att hjulet inte snurrade alltför lätt och därefter öppna muttern ½ varv eller nått sånt. Trumman skulle inte snurra trögt.
Jag tycker inte min trumma snurrar trögare hur mycket jag tar i.. Men om jag ändå provat att öppna muttern igen så tycker jag trumman glappar för mycket.
Helt ny på renault så jag vill bara dubbelkolla att det är "dra stenhårt" som gäller. Och hur ska trumman bete sig när man dragit stenhårt? Ska den snurra lätt, trögt eller är det helt ointressant..?
Tack på förhand!
Mvh
Hampus
Hampus Lind
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Hjullager!
Svaret är nog relativt enkelt. På vissa bilmärken är det delbara koniska lager vilket gör att de ska dras med ett litet moment och mutter låses sedan. På de Renaulter jag har skruvat på så är lagren inte delbara vilket gör att du kan dra "hur hårt som helst".
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 44
- Joined: 05 Oct 2011, 19:59
- Location: Stockholm
Re: Hjullager!
Alrighty then, tack för snabbt svar! Men jag tyckte att lagren var delbara faktiskt. På ena sidan så trillade halva lagret ur när jag lossade på trumman och såg koniskt ut.
Men jag märker som sagt ingen skillnad när jag dra åt muttern, dvs det går inte trögare att snurra trumman om jag dra stenhårt, vilket det borde göra med delade/koniska lager (om jag fattat rätt)..?
Någon renault 19 ägare som kan verifiera? Jag har inte fått tag på nån mek-bok ännu...
Tackar!
/Hampus
Men jag märker som sagt ingen skillnad när jag dra åt muttern, dvs det går inte trögare att snurra trumman om jag dra stenhårt, vilket det borde göra med delade/koniska lager (om jag fattat rätt)..?
Någon renault 19 ägare som kan verifiera? Jag har inte fått tag på nån mek-bok ännu...
Tackar!
/Hampus
Hampus Lind
Re: Hjullager!
Har nog aldrig ägt en renault med trummor bak, jo kanske en men den rörde jag inte, och min R19 hade skivor, med skivor är det skitsmak i munnen som gäller, trummor är det nog koniska lager på borde vara hål i axeln och sprint om man skall kunna låsa den i ett visst läge.hampus_lind wrote:Alrighty then, tack för snabbt svar! Men jag tyckte att lagren var delbara faktiskt. På ena sidan så trillade halva lagret ur när jag lossade på trumman och såg koniskt ut.
Men jag märker som sagt ingen skillnad när jag dra åt muttern, dvs det går inte trögare att snurra trumman om jag dra stenhårt, vilket det borde göra med delade/koniska lager (om jag fattat rätt)..?
Någon renault 19 ägare som kan verifiera? Jag har inte fått tag på nån mek-bok ännu...
Tackar!
/Hampus
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Hjullager!
Det är "skitsmak" som gäller! Lagerna är icke justerbara, fast lagerläge.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 44
- Joined: 05 Oct 2011, 19:59
- Location: Stockholm
Re: Hjullager!
Haynes-boken säger 160 Nm, om du vill ha en siffra på "skitsmaken".
De anser också att navmuttrarna är engångsgrejer, dvs vid ihopsättning ska ny mutter användas.
De anser också att navmuttrarna är engångsgrejer, dvs vid ihopsättning ska ny mutter användas.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Hjullager!
Det är antagligen för att det är nylock mutter, Skitsmaken överväger det har aldrig fått någon att lossna.MartinB wrote:Haynes-boken säger 160 Nm, om du vill ha en siffra på "skitsmaken".
De anser också att navmuttrarna är engångsgrejer, dvs vid ihopsättning ska ny mutter användas.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen