Bankar i motor/låda vid gassläpp. Nu med film!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Jöns

Bankar i motor/låda vid gassläpp. Nu med film!!

Post by Jöns »

Hej alla fantaster!

Har ett problem som jag trodde jag hade löst men det visar sig vara kvar.
Nu vet jag inte riktigt var jag ska leta så jag behöver lite hjälp..

Vad som händer:

När man gasar eller motorbromsar är det tyst.
När man släpper gasen så bankar det till när motorn "sätter sig i läge" innan motorbromsen vrider motorn i ett annat läge.
När man gasar lite för att hålla farten men utan att accelerera så bankar det, ännu värre om man håller på gasen och sjunker lite i hastighet. . .
Bromsar man så försvinner det med.

Jag själv tror att det är ett motorfäste eller liknande men allt verkar tämligen stabilt.
Jag letade i helgen efter problemet men det var en lucka till ljuset som låg mellan motor och huv.

Vad brukar det vara, är motorfästerna dåliga eller vad är det vanliga i dessa lägen?

Bilen i fråga: Clio RT 1.4 1998 ca 20k mil och dags för service.
Last edited by Jöns on 20 Oct 2011, 10:06, edited 3 times in total.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Clio Sport 2.0 16v 2001. Pendlarbilen :)
Joelsson
Joakim16v

Re: Bankar i motor/låda vid gassläpp.

Post by Joakim16v »

Skulle gissa på bakre motorfästet. Låt en kompis sitta i bilen och, med handbromsen i, gå till dragläget både framåt och bakåt så kan du titta i motorutrymmet och se vad som rör sig.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
MartinB

Post by MartinB »

Jag är inne på samma linje som Joakim.

Du kan också titta på hur mycket växelspaken rör sig när du går från accelererande till motorbromsande. När min gamla Clio var dålig i bakre fästet så rörde sig växelspaken en bra bit.

Sen kan det inte skada att titta på hur mycket spelrum avgasröret har runt bakre motorfästet. Har man monterat en viss variant av Biltemas mittenrör så kan det flytta hela avgassystemet flera cm åt fästet till. (Jag tog senare två avgasrör från Biltemas hylla och jämförde (från olika underleverantörer men samma artnr) och det skilde några cm. på det tvärgående röret.)

Det kanske till och med är upphängningen till avgasröret som är trasig på något ställe, så att när motorn drar i avgasröret så slår det i tex. bakaxeln.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Jöns

Post by Jöns »

Det verkar ju helt rimligt det som jag har varit inne på med andra ord.
Jag får väl dra ut sambon så hon får gasa lite i maskinen, det är ju ändå hennes bil fast jag som kör den.

Jag bytte faktiskt halvsats plus en böj för några månader sedan men det känns konstigt om det ska komma helt plötsligt så långt efter.

Det som slog mig var att vad jag kunde se så var det inget fäste fram eller i mitten utan det bara hängde i grenröret samt fästet innan bakaxeln.

Misstänkte direkt avgassystemet men det gick fritt när jag använde ninjaskills på det och vevade det fram och tillbaka. Men det kan ju vara som ni säger med motorfästet, att det vrider det till en ogynnsam vinkel.

Ska dra en repa under bilen ikväll med lite tur. Eller tja, det måste ju göras för det går knappt att köra bilen nu som det väsnas.
En vw-intresserad som har en Renault som bruksbil. Är inne på vår tredje Clio nu.
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

Tjipp!

Ny info!

När man släpper gasen så bankar det, men när man kopplar så bankar det ännu värre.
Om man kopplar och gasar så borde rimligtvis motorn röra sig och påverka bankande men det fortsätter på samma vis som innan.

Då kan man mer eller mindre utesluta att det är motorns rörelse som gör att den ligger emot avgassystemet vid vissa moment.
Kollade på det och det verkade sitta bra och låg någon/några cm ifrån. När man riste på det så gav det inte samma sorts bankande, iaf inte vad man kunde höra.

Bromsarna fram är dåliga men det är inte skivbromsoljud och det låter som om det kommer från mitten av bilen.

Den plastbiten som skyddar växelföraren, ska den sitta löst och jävligt eller ska den sitta fast riktigt?

När jag körde rally igår så upphörde allt ljud efter lite däckskrik, testade detta då ljudet upphör när man svänger.
Tänkte "vad händer om man svänger skarpt och snabbt).... det var tillbaka imorse!

Jag är inne på den plastbiten men det känns svårt att den ska göra ett sådant oljud....
Joelsson
Jöns

Post by Jöns »

Då var det konstaterat!!!

Växellådan läcker olja så det är den som är mos! HAr rengjort och fixat för att försöka se imorgon var det läcker. När jag tittade innan idag så var det olja lite överallt. . .
Joelsson
Jöns

Re: Bankar i motor/låda vid gassläpp. VÄXELLÅDSRAS!

Post by Jöns »

Ska tillägga att jag fyllde på en liter olja som ett test och det var ingen förbättring....
Dyrt test..179kr för en liter.

Som tur är så har jag kört tyska bilar länge så jag är van vid att få betala... och har hyfsad rabatt på det stället!

Min Golf stannade för mig igår med, kul nästan jämnt!
Joelsson
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

Om någon står o kikar på motorn när du har handbromsen åtdragen och kör med dragläget. Rör sig motorn mycket då?
Dvs mer än några cm.

Kolla motorfästet vid växellådan, har knäckt några såna med diverse burnouts. :mrgreen:

det är hyfsat normalt att det är oljefukt där växelföraren går in i växellådan (undersidan).
Oljeläckaget är ju renaults aktiva rostskydd ;-)

Tror nog att din växllåda är ok men att du spänt avgasröret fel, nyligen bytt slutdämpare?
Ljuddämparen kan ju rotera om du spännt för dåligt eller inte satt en svetsloppa genom röret.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Jöns

Post by Jöns »

figgesoft wrote:Om någon står o kikar på motorn när du har handbromsen åtdragen och kör med dragläget. Rör sig motorn mycket då?
Dvs mer än några cm.

Kolla motorfästet vid växellådan, har knäckt några såna med diverse burnouts. :mrgreen:

det är hyfsat normalt att det är oljefukt där växelföraren går in i växellådan (undersidan).
Oljeläckaget är ju renaults aktiva rostskydd ;-)

Tror nog att din växllåda är ok men att du spänt avgasröret fel, nyligen bytt slutdämpare?
Ljuddämparen kan ju rotera om du spännt för dåligt eller inte satt en svetsloppa genom röret.

Det var ju "rikligt" med olja, dvs vxllådeolja(luktar hydralolja).

Det kom kanske 2-3 månader efter att jag bytte halvsatsen.
Bakre fästet ser halvslitet ut, jag har sett värre men även bättre!

Ska testa att vrida avgassystemet lite. NEJ, det är inte fastsvetsat utan enbart spänt på plats!

Ska testa detta ikväll tror jag!
Joelsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jöns wrote:Ska tillägga att jag fyllde på en liter olja som ett test och det var ingen förbättring....

Som tur är så har jag kört tyska bilar länge så jag är van vid att få betala... och har hyfsad rabatt på det stället!

fattades mer än 1 liter?? påfyllningshålet är åxå nivåplugg
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jöns

Post by Jöns »

Tony wrote:
Jöns wrote:Ska tillägga att jag fyllde på en liter olja som ett test och det var ingen förbättring....

Jag kan väl säga såhär:
Jag vet inte!

Det var en svart liten plutt på ovansidan av lådan där jag hällde i all olja.
Såg något på framsidan på lådan som jag tänkte var till påfyllning men fick inte upp den smidigt så jag tog genom den lilla svarta.

Tog en halv dag att fylla på. . . vet inte om det är rätt men säkert fel.
Om det hade varit för lite olja och det nu är för mycket så skulle ljudet ha ändrats kan jag tycka. . . ?

Ska krypa under bilen imorgon och testa vrida avgassystemet.
Joelsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Jöns wrote:
Tony wrote:

Jag kan väl säga såhär:
Jag vet inte!

Det var en svart liten plutt på ovansidan av lådan där jag hällde i all olja.
Såg något på framsidan på lådan som jag tänkte var till påfyllning men fick inte upp den smidigt så jag tog genom den lilla svarta.

Tog en halv dag att fylla på. . . vet inte om det är rätt men säkert fel.
Om det hade varit för lite olja och det nu är för mycket så skulle ljudet ha ändrats kan jag tycka. . . ?

Ska krypa under bilen imorgon och testa vrida avgassystemet.
den på framsidan är rätt, avluftningen ovanpå är fel..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jöns

Post by Jöns »

Det ante mig nästan.
Men oljan hamnar väl på samma ställe så det kan ju inte spela någon roll??
Joelsson
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Du vet inte om du har för mycket eller för lite. När bilen står plant ska man fylla till hålet.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Jöns

Post by Jöns »

Joakim16v wrote:Du vet inte om du har för mycket eller för lite. När bilen står plant ska man fylla till hålet.

sant sant.
Men om det har varit för lite och det nu är för mycket så borde ljudet ha ändrats!
Men det var ju samma som innan... Men jag får väl öppna den jäveln och se om det rinner ut eller inte.

Rätt ska ju vara rätt!

Edit: Skulle det kunna vara kopplingen som låter? Den fungerar och drar som den ska, dock påstår sambon att den är väldigt hård, hårdare än den har varit innan....
Joelsson
Post Reply